۲۱ - تیر - ۱۳۹۵
نوشته ی: عقاب  علی احمدی


در صبح روز دوشنبه ۱۴ تیرماه ۱۳۹۵ مجری یک برنامه ی ورزشی ، پس از خواندن خبرهای ورزشی ، در بخشی به نام « مشاهیر ورزش »، پس از خواندن مطالبی در باره ی زمان زاده شدن و زادگاه نعیم سلیمان اف ، گفت :

« او به هرکول جهان وزنه برداری معروف بود ، چون تا سه برابر وزن خود را وزن زد. او که در یک خانواده ی ترک تبار در بلغارستان زاده شده بود ، در جوانی به کشور آبا و اجدادی خود ، ترکیه بازگشت و نام خود را به نعیم سلیمان اوغلو تغییر داد  و بدین ترتیب نام خود را در تاریخ جاودانه کرد !!!»

ستایش از وزنه برداری که پس از پرداخت هفت میلیون دلار از سوی دولت ترکیه به دولت بلغارستان ، تابعیت خود را تغییر داده است ، و سرمشق دانستن  او – آن هم  در رادیو ایران – به چه معنی است و بر کدام اطلاعات استوار است ؟ در پایگاه اینترنتی « الف » در باره ی این معامله چنین آمده است :

«رسانه های ترکیه با اعلام خبر پرداخت ۷ میلیون دلاری این کشور به دولت کمونیستی بلغارستان برای جذب نعیم سلیمان اوغلو، از راز بزرگ هرکول جیبی پرده برداشتند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، معاون سابق نخست وزیر ترکیه، اکرم پاک دمیرلی در گفت و گو با روزنامه بولترک اعلام کرد که نخست وزیر سابق این کشور شخصاً به وی گفته بود ۷ میلیون دلار به دولت بلغارستان در ازای جذب قهرمان وزنه برداری جهان و المپیک بپردازد. این در حالی است که مبلغ مذکور ۱ میلیون دلار گزارش شده بود.

پاک دمیرلی اظهار داشت دولت ژیوکوف مبلغ هنگفتی را از ترکیه خواسته بود که اوزال نخست وزیر ترکیه این مبلغ را قبل از المپیک ۱۹۸۸ سئول پرداخت کرد تا سلیمان اوغلو برای ترکیه وزنه بزند . وی ادامه داد: « در آن زمان با آن مبلغ می توانستیم برای حداقل ۱۰۰ روستا تجهیزات آبرسانی تهیه کنیم. »

نعیم سلیمان اوغلو که قبلاً با نام سلیمانوف و شالامانوف شناخته می شد، در سال ۱۹۶۷ در شهر پیچار بلغارستان متولد شد. وی توانست ۳ بار قهرمان المپیک، ۷ بار قهرمان جهان و ۶ بار قهرمان اروپا شود و ۴۶ رکورد جهانی را نیز به نام خود ثبت کرد. به گزارش فدراسیون وزنه برداری،‌ وزنه بردار بلغاری الاصل ترکیه ، بخاطر قد کوتاهش ( ۱/۴۷ متر ) به هرکول جیبی معروف شده بود. سلیمان اف یا شالامانوف شهروند ترکیه شد و نامش را به سلیمان اوغلو تغییر داد که پس از برکناری دولت کمونیست بلغارستان خانواده نعیم هم توانستند در ترکیه به وی ملحق شود. » [۱]

نعیم سلیمان اوغلو

نعیم سلیمان اوغلو

برای آگاهی نویسنده ی برنامه ی « مشاهیر ورزش» ناگزیر از یادآوری این واقعیت هستیم که کشوری که امروز « ترکیه » نامیده می شود ، در سال ۴۶۳ هجری قمری به دست ترکان افتاد و کشور  آبا و اجدادی سلیمان اوغلو نیست . در فرهنگنامه ی اینترنتی « ویکی پدیا »  در باره ی تاریخ سرزمینی که امروز « ترکیه » خوانده می شود ، چنین می خوانیم :

«ترکیه کنونی در دوران باستان، زیر فرمانروایی دولت‌شهرهای فراوانی مانند هیتی‌ها، لودیه و ایونیا جای داشت. در دوران مادها خاور ترکیه امروزی در سده شش پ.م. تا حدود رود هالیس (قزل ایرماق کنونی) تسخیر شد. در حدود سال ۵۵۰ پ. م، این دولت‌ها به دست کورش بزرگ هخامنشی ادغام شدند و لودیه و ایونیا زیر فرمانروایی هخامنشیان درآمد. پس از یورش اسکندر در سال ۳۳۳ پ.م. آسیای کوچک (صغیر) به دست سلوکیان افتاد، سپس رومیان جای آنها را گرفتند.

سپس امپراتوری روم به دلیل گستردگی زیاد دچار سختی و مشکل شد، تا اینکه در سال ۳۹۵ میلادی امپراتور کنستانتین شهر بیزانتیوم (تاریخ استانبول/اسلامبول) را پایتخت خود گذاشت؛ این کار پیش‌زمینهٔ بخش شدن روم به دو بخش خاوری و باختری شد. از آن پس روم شرقی یا امپراتوری بیزانس، ترکیه کنونی را در دست گرفت.

در صده (قرن) ششم میلادی ژوستینیان یکی از امپراتوران بیزانس توانست بر گسترهٔ فرمانروایی خود بیفزاید و به نظر می‌رسید می‌خواست که روم باستان را دوباره بازسازی کند، اما جنگ‌های بیزانس با ساسانیان و سپس مسلمانان، آنان را ناتوان ساخت.

در سال ۴۶۳ هجری قمری، ترکان مسلمان سلجوقی به فرماندهی آلب ارسلان به جنگ با امپراتوری بیزانس شتافتند و در نبرد ملازگرد، سپاه امپراتور بیزانس، رومانوس دیوجانوس را شکست دادند. بدی ترتیب نیمه خاوری ترکیه بدست سلجوقیان افتاد و زمینه برای مسلمان شدن مردم آنجا و نفوذ زبان ترکی و زبان فارسی به آنجا فراهم شد؛ ولی نیمه باختری ترکیه در دست امپراتوری بیزانس به جای ماند.

پیروزی ترکمانان سلجوقی، پیامدهایی به همراه داشت، از جمله باعث گسترش اسلام در آسیای کوچک و بروز جنگ‌های دویست ساله صلیبی میان مسلمانان و مسیحیان و همچنین باعث گسترش زبان فارسی در آسیای کوچک شد.

دیگر اینکه کوچ خاندان‌های ترک مسلمان (ترکمانان) از خاور ایران به آسیای کوچک آغاز شد و این خاندان‌ها به آرامی دولت‌های کوچک محلی در آنجا تشکیل دادند که برای بقا و گسترش خود، به جنگ با یکدیگر می‌پرداختند. یکی از مشهورترین این قبایل، قبیله ترکمن «قایی» بود که در نزدیکی آنقره (آنکارا) سکونت داشتند. کلمه ی قایی به معنی برف و باران شدید می‌باشد. رهبر این خاندان به نام عثمان خان در سال ۶۷۸ هجری خورشیدی (۶۹۹قمری/۱۳۰۰میلادی) حکومتی تأسیس کرد که به نام خودش عثمانی خوانده شد. از آن پس تا حدود ۱۵۰ سال بعد حکومت عثمانی بیشتر آناتولی را به تصرف درآورد.

در سالهای نخست سده نهم هجری قمری، بایزید ایلدرم (صاعقه) سلطان عثمانی، از تیمور شکست خورد و اسیر شد. شکست عثمانی‌ها از تیمور بسیار گران تمام شد آنا تا نیم‌قرن از تصرف قسطنطنیه بازماندند. تیمور افراد بسیاری را از ترکیه اسیر کرد تا به مناطق دیگر ببرد، ولی به درخواست خواجه علی سیاهپوش (نوه شیخ صفی و جد شاهان صفوی) آنان را رها کرد و بدین ترتیب این افراد ناحیه شیعه نشین بزرگی را در کشور عثمانی به وجود آوردند و بسیاری از آنان در زمان شاه اسماعیل یکم صفوی به ایران آمدند و جزئی از قزلباش‌ها شدند.

….

امپراتوری عثمانی در جنگ اول جهانی مورد تهاجم بریتانیا و متحدانش از جمله یونان که همسایه ترکیه بود واقع شد و از هم پاشید. مصطفی کمال پاشا به دلیل سازماندهی مقاومت ملی علیه دول خارجی قهرمان ملی ترکیه گردید و توانست جمهوری ترکیه را در سال ۱۳۰۲ (۱۹۲۳) بر پایه اصل جدایی دین از سیاست بنا کند و ملقب به آتاترک شد. وی خط لاتین را در عرض سه ماه برای نوشتن زبان ترکی مرسوم کرد و اقدامات بسیاری را برای صنعتی و غربی شدن ترکیه انجام داد و دوره نوینی را در ترکیه به وجود آورد. » [۲ ]

در جایی دیگر برآورد جالبی از تغییر تابعیت سلیمان اوغلو دیده می شود که نویسنده آن را در ارتباط با « ژنتیک » و « نژاد » این ورزشکار دانسته است !!! با اینکه نام نویسنده ی این مطلب در منبع آن نیامده است ، حیف است این برآورد را  که به « زبان فارسی دلبخواهی مطبوعات امروز ایران » نوشته شده است ، برای آگاهی هم میهنان در اینجا نیاورم :

« سپس بعد از آنکه [؟ ] نعیم سلیمانوف به کشور ترکیه رفت نام خود را کاملا براساس ژنتیک و ریشه خود، ترکی کرد و در واقع نعیم سلیمانوف به نائوم شالامانوف و سپس به نعیم سلیمان اوغلو تغییر یافت. [؟؟؟] » [۳]

در چند سال گذشته ، چند تن از ورزشکاران برجسته ی ایرانی ، به دلایل گوناگون، پس از تغییر تابعیت ایرانی خود ، به تیم های ورزشی کشورهای دیگر پیوستند ؛ که این کار با واکنش درخوری از سوی کارگزاران فرهنگی کشور روبرو نشده است . نکته ی دردناک در این ماجرا این است که برخی از این ورزشکاران تابعیت دولت « جمهوری آذربایجان » را که آشکارا ، در برابر ایران سیاست توسعه طلبی و ادعای ارضی را در پیش گرفته است ، پذیرفته اند ! [۴] در چنین وضعی ،  ستایش از کسی که بر اساس یک معامله  و با انگیزه های مالی و آزمندانه ، تابعیت بلغارستانی خود را زیر پا گذشته و با پذیرش تابعیت ترکیه ، منکر شخصیت ملی خود شده است ، با  کدام سنجه و معیار منطقی انجام می شود ؟ آیا از دیدگاه نویسنده ی این برنامه « قهرمان » کسی است که تنها خوب « وزنه بزند » و امتیاز و نشان به دست بیاورد ؟ ستایش از سلیمان اوغلو از پشت تریبون رسمی کشور انجام شده است که فرهنگ ورزش آن دارای سنت های دیرپای « پهلوانی » است ؛ که ، چنان که نویسنده ی این برنامه هم می داند ، بسیار فراتر از « قهرمانی » است. « پهلوانی » آن کیفیتی است که «غلامرضا تختی» با برخورداری از آن،  در میان هزاران کشتی گیر برجسته و میهن پرست به « نماد پهلوان معاصر ایرانی » تبدیل می شود  ، از « کریم باقری » در میان ورزشکاران برجسته ی فوتبال ایران ، تندیسی شکوهمند از غیرت و جوانمردی می سازد و « پرویز هادی » را با نمایش نهادن « بی نیازی و  چشم و دل سیری » در قامت ایرانبانی کوه پیکر جلوه گر می سازد که پیشنهاد میلیون دلاری بیگانگان برای ترک تابعیت ایران را رد  می کند و در کشور خود می ماند .

گردانندگان رادیو ایران ، خود بهتر از هر کس این واقعیت را می دانند که آنچه از این رادیو پخش می شود ، در نزد شنوندگان آن ، از هر ملت و کشور که باشند ، « دیدگاه رسمی دولت ایران » شمرده می شود . برای رسانه ای که یکی از وظیفه های خود را نگاهبانی از استقلال ایران و ملیت آن می داند ، بی توجهی به ظرافت و گنجایش های رفتار میهن پرستانه ، و نمونه شناساندن افراد بی وطن برای جوانان و شنوندگانی که از میهن پرستی طبیعی هر شهروند این جهان برخوردارند ، کاری خطرناک و فراتر از بی دقتی در تولید یک برنامه ی رادیو تلویزیونی است .

                                                                                 ۱۶  تیرماه ۱۳۹۵     

پی نوشت ها :

  1. http://alef.ir/vdcgu79n.ak97y4prra.html?58897
  2. تاریخ آناتولی – ویکی‌پدیا
  3. « سه برابرش از زمین برداشت » در روزنامه ی شرق ، شماره ۱۴۰۷ ، به تاریخ ۱۰/۹/۱۳۹۰، صفحه ی ۸ .
  4. برای آگاهی بیشتر از چگونگی و دلایل تغییر تابعیت و پیوستن چند ورزشکار به تیم های کشورهای دیگر نگاه کنید به مطلبی در پایگاه خبری « آفتاب » در این نشانی : http://aftabnews.ir/vdciv5az3t1ary2.cbct.html

۷ نظر

  1. حسین زندی می‌گوید،

    سپاس

    ارسال شده در تاریخ تیر ۲۲ام, ۱۳۹۵ در ساعت ۸:۱۶ ب.ظ

  2. ترک درگزی می‌گوید،

    چرت بود

    ارسال شده در تاریخ تیر ۲۴ام, ۱۳۹۵ در ساعت ۱۰:۴۰ ب.ظ

  3. عقاب علی‌احمدی می‌گوید،

    درست مانند هیکل عوضی و بی شعورت !

    ارسال شده در تاریخ تیر ۲۵ام, ۱۳۹۵ در ساعت ۷:۰۶ ق.ظ

  4. ali می‌گوید،

    -شرورو ور ننویس. فقط بگو کجایت میسوزه

    ارسال شده در تاریخ تیر ۲۵ام, ۱۳۹۵ در ساعت ۱:۴۷ ق.ظ

  5. عقاب علی‌احمدی می‌گوید،

    اله … ملگب به ase … حالت خوبی … شوماه خوهدشو ناراحات نهچون … اینطور چی محلوم در … شوماه اونجات سوخیتی … بوهرو چاریچاتور خنده آور … بوهرو … آفه رن …

    ارسال شده در تاریخ تیر ۲۵ام, ۱۳۹۵ در ساعت ۷:۱۰ ق.ظ

  6. آرسام نظمی می‌گوید،

    درود بر شما هموطن هوشیار و نکته بین.اینها گاف های مزدوران خارجی نفوذی در ارکان کشور ایران است و موجب شناسایی این بی وطنان می شود.به عنوان کسی که اطلاعات تاریجی و جغرافیایی دارد تمامی فرمایشات نویسنده را مستند به حقیقت دیدم و تشکر می کنم.

    ارسال شده در تاریخ تیر ۲۵ام, ۱۳۹۵ در ساعت ۳:۴۱ ب.ظ

  7. Ali می‌گوید،

    عالی بود

    ارسال شده در تاریخ مرداد ۱۱ام, ۱۳۹۵ در ساعت ۱۰:۴۹ ق.ظ

نظر شما