۱۶ - تیر - ۱۳۹۵


محمد  حیدری

محمد   حیدری

آگاهان و تحلیل گران پا به سن گذشته و آگاه ، به خوبی می دانند که جریان های تروریستی ، تکفیری و دهشت افکنی که اینک غرب آسیا ، شمال و مرکز آفریقا و بسیاری جاهای دیگر را عرصه ی خونبارترین جنگ ها و آدم کشی ها کرده اند ، همگی از  بطن طالبان و سپس القاعده زاده شده اند  .

پس از اشغال افغانستان به دست شوروی ، آمریکایی ها رهبران عربستان سعودی را به میدان فرستادند و آنها از مسیر صرافی های امارات ، مخفیانه، پول های کلانی را برای استخدام  و آموزش نیروهای افراطی و نیز تهیه ی اسلحه و دیگر ملزومات مورد نیاز این نیروها ، در اختیار ISI ( سازمان اطلاعات نظامی ارتش پاکستان ) قرار می دادند . این افراد در مدارس حقانی پاکستان، آموزش عقیدتی و در پایگاه های سری ارتش پاکستان، آموزش نظامی می دیدیند و برای نبرد با نظامیان شوروی به درون افغانستان فرستاده می شدند . در این میان جریان افراطی القاعده هم سر برآورد و این دو سازمان به مرور به رحم تولید سازمان های دهشت افکن و فرا افراطی تبدیل شدند . شرح حمایت های قدرت ها از این زایندگان سازمان های فرا افراطی در این مختصر نمی گنجد .)

باری ….. عربستان سعودی که از نتیجه ی عملکرد دهشت افکنانه ی این دو گروه در راستای پیشبرد اهدافش در کشورهای منطقه و فرا منطفه به وجد آمده بود ، بی محابا و بدون اندیشیدن به پیامدهای حمایت از سازمان های تروریستی ، هم کمک به این سازمان ها را ادامه داد و هم برای تشکیل سازمان های جدید ، سخاوتمندانه، پول خرج کرد . حال ، بادی که عربستان کاشت تبدیل شدن به توفانی شده که خود این کشور هم از پیامدهای ویرانگرش مصون نیست . خبر زیر را بخوانید تا روشن تر منظورم را درک کنید :

«خالد و صالح العرینی، برادران دوقلوی اهل ریاض به قتل مادر و مجروح کردن پدر و برادر خود متهم شده‌اند. رسانه‌های عربستان سعودی می‌گویند که این دو برادر ۲۰ ساله، وقتی از نیت مادر خود برای جلوگیری از پیوستن آنها به داعش در سوریه خبردار می‌شوند، دست به این جنایت زده اند.

به گزارش خبرگزاری رویتر ، ژنرال منصور الترکی، سخنگوی وزارت کشور سعودی، با تائید وقوع این حادثه در ۲۴ ژوئن گفت : « تنها چیزی که به اثبات رسیده ، این است که این دو نفر پیرو ایدئولوژی تکفیری بودند. تحقیقات در این‌باره ادامه دارد.»

وزارت کشور عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: « دو برادر متهم به قتل هَیلا، مادر ۶۷ ساله و همچنین زخمی کردن پدر ۷۳ ساله و برادر ۲۲ ساله خود در ریاض هستند. این دو برادر بازداشت شده اند.»

خالد  و  صالح  العرینی

خالد و صالح العرینی

به گزارش رویتر، وبسایت سعودی « اخبار »۲۴ در گزارشی، این جنایت را پنجمین مورد قتل خانوادگی از سوی متهمان عضویت در گروه‌های اسلام‌گرای افراطی در یک سال گذشته در قلمروی سعودی توصیف کرد.

وقوع این حوادث در عربستان سعودی، کشوری که یکی از محافظه‌کارانه ترین و در عین‌حال سخت‌ترین قرائت‌ها از دین اسلام را در قوانین خود پذیرفته است، بحث‌های گسترده و نادری را به راه انداخته است . »

من این خبر را به طور خلاصه از تارنمای « یورو نیوز» برداشته ام . علاقه مندان می توانند متن کامل خبر را در این تارنما بخوانند .

                                                                                                                          ۱۶  تیرماه ۱۳۹۵

۱ نظر

  1. soroush. atabakzadhe می‌گوید،

    هر شخصی می تواند در صورت داشتن آگاهی متقن به امور مورد علاقه اش بپردازد . در این تحلیل همچون تاریخ از میانه گروههای مرگ ( تروریست ) سخن به میان آمده بی آنکه ریشه پیدایش طالبان و القاعده مطرح شود .

    ارسال شده در تاریخ تیر ۲۱ام, ۱۳۹۵ در ساعت ۸:۴۲ ق.ظ

نظر شما