۲۷ - خرداد - ۱۳۹۳


Daesh  Army  in  Iraq-2

با تصرف کنسولگری ترکیه در موصل به دست عناصر داعش، بحران عراق بعد دیگری یافت. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذری ها ، کنسولگری ترکیه در موصل پس از تصرف شهر به دست اعضای داعش تصرف شد. در این کنسولگری علاوه بر دیپلمات های ترکیه نزدیک به ۳۰ افسر امنیتی و اطلاعاتی ترک نیز حضور داشتند.

در یک هفته ی گذشته تمام شواهد و قرائن حکایت از آن داشت که داعش به سمت موصل در حرکت است و با توجه به بافت اجتماعی این شهر و نفوذ تفکر بعثی در میان مردم آن ، سقوط آن خارج از انتظار نبود. به ویژه آنکه وزارت امور خارجه و تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی ترکیه در منطقه ، قادر به تحلیل و رصد اوضاع بودند. با  وجود این به نظر می رسد ، دیپلمات ها و افسران ترکیه ای  به قدری از دوستی و اتحاد داعش مطمئن بودند که با وجود علائم هشدار دهنده حاضر به ترک کنسولگری خود نشدند.

پس از اشغال کنسولگری ترکیه در موصل ، نمایندگان مجلس این کشور یک بار دیگر به حمایت علنی و حکومت اردوغان از گروه های سلفی منطقه از جمله داعش اعتراض کردند. سینان اوغان ،عضو حزب حرکت ملی(پان ترکیست) با اشاره به علایم هشدار دهنده گفت : « داعش دست پرورده ی دولت ترکیه است. »  نمایندگان حزب جمهوری خلق نیز موضعی مشابه در قبال این تحولات و نقش آک پارتی داشته اند.هالوک کوُچ ،معاون دبیرکل این حزب گفت : « در تمام این سال ها ترکیه از داعش حمایت کرده است. این حمایت شامل پیشتبانی نظامی، مالی و سیاسی بوده است. »

Daesh   Army  in  Iraq

اما در این سو ، تحلیلگران نزدیک به حزب عدالت و توسعه سعی کردند افکار عمومی ترکیه را نسبت به داعش تعدیل کنند. جمله ی معروف « داعش دشمن ترکیه نیست » در چند روز گذشته ،بارها ، از رسانه های وابسته به آک پارتی شنیده شده است.

طارق هاشمی که رهبر معنوی داعش محسوب می شود، پس از فرار از عراق به ترکیه گریخت و مورد حمایت این کشور قرار گرفت .

برگرفته از : پایگاه آذری ها ( با ویرایش )

نظر شما