۱ - آذر - ۱۳۹۲
عقاب علی احمدی


 

پوستر یازدهمین نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان 1392

پوستر یازدهمین نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان ۱۳۹۲

 

 

 

 

امسال هم مانند ده سال گذشته ، شهرداری تهران برای تجهیز کتابخانه های مدرسه های استان تهران ، نمایشگاهی را با نام « یاد یار مهربان » برگزار می کند . این نمایشگاه که در روزهای ۳ تا ۹ آذرماه ۱۳۹۲ برپاست ، از ساعت ۸ بامداد تا ۴ پس از نیمروز پذیرای نمایندگان مدرسه های ابتدایی ، راهنمایی و دبیرستان های استان تهران است . نمایندگان آموزشگاه ها با دریافت بن کارت های الکترونیک که تا مبلغ ویژه ای اعتبار دارد ، می توانند برای رونق دادن به کتابخانه های مدرسه ها از ناشران شرکت کننده در نمایشگاه ، کتاب خریداری کنند .
در چند سال گذشته ، شهرداری تهران به کتابخانه های خوابگاه های دانشجویی، کتابخانه های همگانی شهر تهران و شهرک های پیرامونی آن و حوزه های علمیه هم برای خرید از این نمایشگاه ،بن کارت اهدا کرده است تا کتابخانه های این نهادها نیز از کتاب های تازه برخوردار شوند .مبلغ های هدیه شده به آموزشگاه ها و نهادهای فرهنگی دیگر چنین است : کتابخانه ی مدرسه ی ابتدایی ۴۵۰ هزار تومان ؛ مدرسه ی راهنمایی ۵۵۰ هزار تومان ؛ دبیرستان ۶۵۰ هزار تومان ؛ حوزه ی علمیه یک میلیون تومان ، و کتابخانه ی عمومی از یک میلیون تومان به بالا . گفتنی است که مبلغ های اعلام شده ، مبلغ هایی است که آموزشگاه ها و کتابخانه ها می توانند به رایگان کتاب دریافت کنند ؛ و اگر کتابخانه ای خواست بیش از آن خرید کند، کتاب با ۳۰% تخفیف به آن فروخته خواهد شد .
در نمایشگاه امسال ۴۵۰ ناشر با بیش از ۲۰۰۰۰ کتاب ، کالاهای فرهنگی خود را به خریداران عرضه می کنند . از سه سال پیش امکان خرید کتاب و کالای فرهنگی از این نمایشگاه برای همه ی مردم فراهم شد . در این دوره از نمایشگاه یاد یار مهربان هم ، شهروندان می توانند کتاب هایی درخواستی خود از میان کتاب های موجود در نمایشگاه را با تخفیف ۲۵ % از ناشران شرکت کننده بخرند .

چند نکته برای سودمندتربودن دیدار از نمایشگاه :

۱. اگر برای خرید کتاب های درخواستی خود فهرستی تهیه کرده اید و می خواهید در این  نمایشگاه  آنها را خریداری کنید ، به هنگام ورود به نمایشگاه  با خواندن فهرست نام ناشران شرکت کننده از بودن ناشر  کتاب های درخواستی تان در نمایشگاه یاد یار مهربان آگاه شوید ؛ چون ممکن است ناشران کتاب هایی که شما می خواهید خریداری کنید به نمایشگاه نیامده باشند . در این نمایشگاه  فروشندگان کتاب « ناشران » ی هستند که  تنها  کتاب های خود را می فروشند . در این نمایشگاه « کتابفروشان » نیستند تا شما هر کتابی را که  می خواهید ، از آنها  خریداری کنید .

۲. به  هنگام ورود به نمایشگاه یاد یار مهربان ، به اندازه ای که می خواهید کتاب خریداری کنید ، « بن الکترونیک » خریداری کنید ؛ چون ناشران تنها  در برابر بن  به  شما  کتاب می فروشند و در این نمایشگاه پولی رد و بدل نمی شود .

۳. پیش از رفتن به درون غرفه ها ، از بخشی که نمونه ی کتاب های موجود در نمایشگاه در قفسه های آن به شیوه ی« موضوعی » چیده شده است ، دیدن کنید . در این بخش می توانید هر کتابی را که پسندیدید ، ورق بزنید و اطلاعات بیشتر در باره ی آن به دست بیاورید . پس از انتخاب  هر کتاب برای خرید ، می توانید نام کتاب و نام ناشر و نشانی غرفه ای را که آن کتاب در آن به فروش می رسد ، یادداشت کنید . این کار به شما این یاری را می کند که در شلوغی غرفه ها و بی نظمی موجود در چینش کتاب ها ، آسان تر از نشانی غرفه ای که کتاب درخواستی شما در آن به فروش می رسد ، آگاه شوید و پس ازرسیدن به غرفه ، یکراست به سراغ کتاب دلخواهتان بروید و وقتتان را بی خود هدر ندهید .

۴. اگر بی اینکه به بخش نگهداری موضوعی کتاب ها مراجعه کنید ، برای خرید کتاب  به غرفه ها رفتید ، بکوشید همه ی غرفه ها را با دقت نگاه کنید ؛ چرا که در این نمایشگاه ، کتاب ها  بی اینکه نظم موضوعی داشته باشند ، در قفسه ها چیده شده اند . برای نمونه ،  گاهی می بینید که« کتاب کودک» را در کنار «کتاب  تاریخ » یا « کتاب فلسفه » چیده اند . این البته به این دلیل است که هر ناشر ممکن است در زمینه های گوناگونی کتاب منتشر کند و چون ناشران  خودشان  کتاب خود را می فروشند ، ناگزیرند همه ی آنها را در کنار هم ، در قفسه هایی که به آنها داده شده است ، بچینند و بفروشند .

۵. گاهی ناشر کتاب مورد نظر شما  ، خود در نمایشگاه نیست ؛ اما کتاب خود را به ناشری داده است تا به نمایندگی از سوی او کتاب هایش را بفروشد . برای همین ، هنگامی که به دنبال نام ناشر موردنظرتان در فهرست نام  ناشران  شرکت کننده می گردید ،  نام  همه ی ناشران را با دقت بخوانید تا  آگاه شوید کدام ناشر نماینده ی ناشر موردنظر شما است ؛ چون این امکان وجود دارد که ترتیب الفبایی در فهرست ناشران رعایت نشده باشد .

۶. برای پیداکردن ناشر مورد نظرتان ، نام ناشر و شماره ی غرفه ی او را با دقت یادداشت کنید . نام ناشران بر روی پیشانی غرفه چسبانده شده است . نام هایی که در ردیف بالا با حرف درشت تر نوشته شده است ، نام ناشران اصلی است و ناشران  ردیف پایین ، ناشرانی هستند که به ناشران اصلی نمایندگی داده اند . برای پیداکردن  ناشر موردنظر ، نام  همه ی ناشران را بخوانید .

نشانی نمایشگاه یاد یار مهربان : بزرگراه حقانی ( غرب به شرق ) _ پس از ایسستگاه متروی حقانی _ بولوار کتابخانه ملی ایران ، باغ کتاب تهران

بهترین راه رسیدن به نمایشگاه این است که با خط ۱ مترو تا ایستگاه حقانی رفت . در بیرون ایستگاه حقانی می توان از خودروهای ون که برای جابجاکردن مسافران در آنجا مستقر هستند ، استفاده کرد و با آنها خود را به باغ کتاب تهران رسانید .

 

نظر شما