۱۵ - آذر - ۱۳۹۸


چند روزی است یک فیلم دودقیقه ای در فضای مجازی منتشر شده است. در این فیلم مرد جوانی سعی دارد با زبان انگلیسی شکسته و بسته و تندخوانی از روی متن، نظام دولت – ملت را به چالش بکشد.
فهم جملات انگلیسی بدون خواندن زیرنویس تقریبا غیرممکن است.

بعید است ، حضار داخل سالن چیزی از این صحبت ها فهمیده باشند یا آن را جدی گرفته باشند.
سخنران، در پایان با صدا و لحنی عجیب و تصنعی که با صدا و‌ طنین همۀ ما تبریزی ها و اردبیلی ها بیگانه است، شعری از شهریار می خواند.

❓این فیلم چیست ؟ گوینده کیست و هدف از انتشار آن در فضای عمومی چیست؟!

📌ظاهرا داستان از این قرار است که فردی را با پول بیت المال فرستاده اند تا در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد، سخنرانی کند و بگوید وضع آذربایجانی ها در ایران برخلاف ادعاهای اپوزیسیون تجزیه طلب و گروهک ها، بد نیست. تا اینجای کار خوب است.
اما وقتی می بینی که همان تجزیه طلب هایی که قرار بود با آنها مقابله شود، سخنرانی مضحک این فرد را با خوشحالی پخش کرده و در رسانه‌هایشان منتشر می کنند، احساس می کنی یک جای کار ایراد دارد!

📌پیام این مرد که سعی دارد انگلیسی صحبت کند، بیش از آنکه به سمت اقناع حقوقدانان یک نهاد رسمی باشد تا علیه کشورمان داوری نادرستی نداشته باشند، جریان پان ترکیسم داخل کشور را مخاطب قرار می دهد و سعی دارد نظر آنها را جلب کند !

📌جالب‌تر از همه این که سخنران صراحتا ادعا می کند، تراکتورسازی از سوی حکومت جمهوری اسلامی برای هویت طلبی ( بخوانید تجزیه طلبی، احترام نظامی به ارتش بیگانه، نفرت پراکنی قومی) راه اندازی شده و‌ این یک سیاست تکثرگرایانه در راستای قانون اساسی است !

به راستی موضوع تراکتورسازی چه ربطی به سازمان ملل و حقوق بشر دارد؟! گوینده ادعا می کند، تیم تراکتورسازی با استفاده از ظرفیت‌های قانون اساسی جهت پرورش هویت طلبی (تجزیه طلبی) از سوی جمهوری اسلامی ساخته شده است و‌ بخشی از یک «پروژه» حکومتی است، و لابد سازمان ملل باید امتیاز خوبی از این بابت برای کشورمان در نظر بگیرد !

ترجمۀ دیگر این جملات آن است که در نظام جمهوری اسلامی مراکز و‌ دستگاه هایی هستند که پان ترکیسم را از طریق تراکتورسازی تقویت و‌سیاست تفرقه افکنی به جامعه تزریق می کنند !

این ادعا اگر درست است باید از سوی عالی ترین مراجع امنیتی مانند شورای عالی امنیت ملی و شخص مقام معظم رهبری پیگیری شود تا همه بدانیم چه کسانی داخل حکومت از ظرفیت تجزیه طلبی تراکتور‌ حمایت می‌کنند و اگر نادرست است دادستان ها باید وارد عمل شوند تا مشخصشود ، چرا این شخص چنین افترایی را به قانون اساسی و ساختارهای حکومتی و‌ امنیتی نسبت می دهد!؟

📌این حرکت که شاید قرار بود در آغاز برای دفاع از منافع کشور باشد، به نمایش پان ترکیسم نقابدار تبدیل شد، چون بازیگر اصلی این نمایش، در اصل هیچ مخالفت ذاتی با پان ترکیسم ندارد.

📌به نظر می رسد، برخی آقایان برای مقابله با پان ترکیسم، پان ترکیست‌های دست آموزی استخدام کرده اند و تصور می‌کنند، اگر خودشان ادای پان ترکیسم را در آوردند، موضوع در کنترل و‌ احاطه آنها باقی می ماند.
اگر این فرضیه صحت داشته باشد، یادآور‌ داستان مارگیری است که اژدهای یخزده را از کوهستان ، به گمان اینکه مرده است ، کت بسته به شهر آورد و آن اژدها در شرایط مناسب بیدار شد و صاحبش را هم خورد.

توصیه می کنیم، داستان تمثیلی اژدهای خفته مولانا را یک بار دیگر بخوانید تا به یاد بیاورید، چگونه اژدهای خفته و بسته شدۀ کوهستان وقتی در زیر آفتاب سوزان قرار می‌گیرد بیدار می‌شود و صاحبش را می‌خورد.

برگرفته از : کانال آذری ها در تلگرام (با ویرایش)

نظر شما