۸ - خرداد - ۱۳۹۵
نوشته ی : محمد  حیدری


محمد  حیدری

محمد حیدری

روز ۱۴ آوریل ( ۲۶ فروردین امسال ) ، پس از آن که برخی دولتمردان بلند پایه آمریکا ازعزمی که برای انتشار ۲۸ صفحه گزارش فوق محرمانه در ارتباط با رویداد ۱۱ سپتامبر وجود دارد سخن گفتند ، مطلبی  را در شبکه های اجتماعی منتشر کردم و در مقدمه ی آن نوشتم :

« در شرایطی که عربستان تحرک دیپلماسی بی سابقه ای را در منطقه آغاز کرده و با تشکیل مثلث عربستان – ترکیه و مصر، می کوشد به بازیگر اصلی و بلا منازع منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل شود ، برخی دولتمردان با نفوذ آمریکا ، از امکان انتشار ۲۸ صفحه گزارش فوق محرمانه ی رویداد ۱۱ سپتامبر آغاز به سخن کرده اند . این دولتمردان زمانی در این باره لب به سخن گشوده اند که عربستان در نقش کارچرخان اصلی ، زمام کارها را در اجلاس سران کشورهای اسلامی ( که هم اینک در استانبول در حال برگزاری است ) در دست گرفته است . من این خبر را بدون نتیجه گیری ، و تنها برای آگاهی هموندان در زیر بازتاب می دهم . تنها نظری که می دهم این است : اگر اسناد منتشر شود شاهد یک زلزله ی سیاسی ۸ ریشتری که کانون آن در ریاض است خواهیم بود و اگر بازهم انتشار این ۲۸ صفحه به تعویق افتد ، باید منتظر بمانیم تا معلوم شود چه بده – بستان تازه ای بین واشنگتن و ریاض انجام گرفته ( یا خواهد گرفت) » ……..

اینک مجلس سنای آمریکا مصوبه ای را گذرانده که آن را به نقل از پایگاه « صدای آمریکا » در زیر می آورم :

« سنای آمریکا طرحی را تصویب کرد که به خانواده ی قربانیان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر آمریکا اجازه می دهد در صورتی که به قانون تبدیل شود، از عربستان سعودی شکایت کنند .

این طرح روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت، به تصویب سنای تحت کنترل جمهوریخواهان رسید اما همان روز کاخ سفید اعلام کرد که بعید است باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با امضای آن، این طرح را به قانون تبدیل کند . این طرح مجلس سنا با نام « قانون عدالت علیه حامیان تروریسم » شناخته می شود و به اتفاق آراء به تصویب رسید .

این طرح همچنین باید در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب برسد. در صورتی که طرح به قانون تبدیل شود، به شاکیان اجازه می دهد در دادگاه فدرال نیویورک، علیه عربستان سعودی شکایت کنند .

شماری از وکلا سعی دارند اثبات کنند که عربستان سعودی در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ به برج های تجارت جهانی و پنتاگون دست داشته است. »…..

پیش از انتشار خبر مصوبه ی مجلس سنای آمریکا ، خبری منتشر شد که علاوه بر این ۲۸ صفحه ، تعداد پرشماری سند و مدرک در زمینه همین موضوع در اختیار اف . بی . آی است .

آیا همزمانی مصوبه ی مجلس سنا و اعلام وجود اسناد فراوان دیگر در سازمان اف . بی . آی اتفاقی است ؟

این که در خبر مصوبه ی مجلس سنا آمده است که « … بعید است باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با امضای آن، این طرح را به قانون تبدیل کند. » یک تعارف بی هزینه از سوی آمریکا برای دل خوشی حکام ریاض است ، زیرا این طرح در سنا « به اتفاق آراء » تصویب شده است ، و این یعنی آن که در به چالش کشیدن عربستان بین هر دو حزب ( تو بخوان : حلقه های اصلی قدرت آمریکا ) اتفاق آراء وجود دارد . نکته ی دیگر این که از دوران ریاست جمهوری آقای اوباما زمان زیادی باقی نمانده ، لذا حتی اگر وی از امضای قانون مورد بحث خود داری کند ، رئیس جمهور بعدی آن را امضاء خواهد کرد .

به دلیل درگیری با روند درمان ، توان واکاوی مشروح این رویداد و پیامدهای قابل حدس زدنش را ندارم . تنها به چند نکته به طور گذرا اشاره می کنم :

  1. شمار بالایی از کشته شدگان در برج های دوقلو از وابستگان بزرگ سرمایه سالاران بانفوذ ایالت های متحد آمریکا و حلقه های قدرت های جهان هستند و بی هیچ دودلی ، از این مصوبه ، برای بهره گیری از ثروت های هنگفت آل سعود حرکتی هماهنگ را ساماندهی خواهند کرد .
  2. این مصوبه ( حتی اگر قانونی نشود ) بر جایگاه عربستان سعودی در محافل تصمیم گیرنده و افکار عمومی آمریکا ( و حتی اروپای غربی ) و نیز منطقه ی غرب آسیا و شمال آفریقا آثار منفی و خرد کننده ای خواهد گذاشت .
  3. به تبع این وضع ، صف بندی قدرت های منطقه ای ( که این اواخر عربستان با دادن امتیازات باورنکردنی آنها را متحد خود کرده است ) دستخوش تغییرات ژرفی خواهد شد و صف آرایی های جدیدی شکل خواهد گرفت .
  4. این تغییر صف آرایی مسیر رویدادهایی را که اکنون در کانون های بحران منطقه ( لیبی ، سوریه ، عراق ، یمن و….) جریان دارد ، تغییر خواهد داد .
  5. در یک فرض بدبینانه ( که فعلا نباید با قاطعیت در موردش نظر داد ) ، این مصوبه مجلس سنای آمریکا می تواند در راستای اجرای « طرح خاورمیانه ی بزرگ » ( نقشه ی پیوست ) و تجزیه ی عربستان نیز ارزیابی شود . اما بار دیگر تاکید می کنم هنوز در مورد جدی گرفتن این فرض آخر نباید پافشاری کرد .

این مصوبه ی مجلس سنای آمریکا از جنبه های گوناگون دیگر نیز قابل واکاوی و گمانه زنی است ، اما شوربختانه به همان دلیلی که در بالا آوردم ، اکنون توان این کار را ندارم ، لیکن باورمندم دوستان آگاه ، تیزبین و فرهیخته این جنبه ها را با روشن بینی و واقع نگری واکاوی خواهند کرد .

پ. ن

در زمینه ی تجزیه ی عربستان ( و دیگر کشورهای منطقه ) نقشه های گوناگونی منتشر شده است که من از میان آنها نقشه ی چاپ شده در مجله ی ارگان نیروهای مسلح آمریکا را که خودم ۱۱ سال پیش منتشر کردم ، جدی تر ارزیابی می کنم . بعد از آن نقشه ای را که همراه یک مقاله ی درخور اهمیت پیرامون تجزیه ی عربستان در آغازین روزهای سال ۲۰۱۶ در « نیویورک تایمز » چاپ شد( نقشه ای که در این مطلب می بینید ) ، شایان توجه می دانم  .

نقشه ای که به پیوست یک مقاله ی مهم در باره ی تجزیه عربستان در نخستین روزهای سال 2016 در مجله ی « نیویورک تایمز » منتشر شده است .

نقشه ای که به پیوست یک مقاله ی مهم در باره ی تجزیه ی عربستان در  نخستین روزهای سال ۲۰۱۶ در مجله ی « نیویورک تایمز » منتشر شده است .

                                                                                                           ۲۹ اردیبهشت  ۱۳۹۵

نظر شما