۱۱ - بهمن - ۱۳۹۴
نوشته ی: شورای تحریریه ی گروه گردشگری دالاهو


محیط‌بان کسی است که حافظ جذاب‌ترین چشم‌اندازهای سرزمین مادری‌مان و نگاهبان ارزشمندترین میراث‌های حیات‌بخش کشور یعنی سرمایه‌های طبیعی سرزمین کهن ایران است.
فعالیت محیط زیستی، فقط نوشتن و گفتن از مشکلات محیط زیست کشور نیست! گاه، ضرورت دارد که به پاس برخورداری از طبیعت که هر گوشه‌ی کوچک آن درّی گران‌بها است، هزینه‌ای هم بپردازیم. این مشکل، گره ای است که به دست مردم باز می شود.

فعالان محیط زیست ایران آگاهی دارند که چند محیط‌بان، از جمله محیط‌بانان منطقه ی استحفاظی و پارک ملی دنا به خاطر ناتوانی در پرداخت دیه (که در پی انجام ماموریت و درگیری در زیستگاه‌های حفاظت شده، محکوم به آن شده‌اند) از چند سال پیش در زندان به سر می‌برند…

پوستر گل ریزان برای رهایی دو محیط بان دنا از خطر اعدام

پوستر  گل ریزان برای رهایی دو محیط بان دنا  از  خطر اعدام

از آنجا که قانون حمایت از محیط بانان سازمان محیط زیست کامل نیست و آنها به مانند سایر ضابطین قوه قضائیه (مانند نیروهای نظامی و انتظامی)، از حمایت لازم در موارد اینچنینی برخوردار نیستند، دادگاه رای به قتل عمد و قصاص می‌دهد و اکنون پس از گذشت ۷ سال از زندان «اسعد تقی زاده» و ۵ سال از حبس «غلامحسین خالدی»، پادرمیانی ریش سفیدان و بزرگان محیط‌زیست منطقه و حتی کشور، منجر به صلح نشده و حکم در آستانه اجراست. از آنجا که اولیای دم شرایط مالی خاصی را برای رضایت اعلام نموده‌اند و سازمان محیط زیست هم قدرت تامین مالی همه این خواسته را ندارد . این گره تنها با کمک‌های مردمی باز می‌شود. به‌همین مناسبت بزرگان و معتمدین محیط‌زیست ایران آستین همت بالا زده و از مردم برای یاری به محیط‌بانان و دادن جانی دوباره به آنها، دعوت کرده اند.
برای رهایی از اعدام هرکدام، مبلغ یک میلیارد تومان از طرف اولیای‌دم درخواست شده است؛ علاوه بر اینکه ساخت یک حسینیه به نام یکی از مقتولین از طرف یکی از خانواده‌های مقتولین بیان شده است.
گروه های مختلف مثل « گنجه پشتیبان  زیست بوم  » و  « انجمن صنفی راهنمایان گردشگری » در پی جمع‌آوری دیه برای این دو محیط‌بان عزیز کشورمان هستند.

موسسه گنجه‌ی پشتیبان زیست‌بوم ایران

موسسه‌ی «گنجه‌ی پشتیبان زیست بوم ایران»، نهادی است غیردولتی که اهداف و برنامه های آن، جذب کمک‌های مردمی و حمایت از محیط‌بانان، جنگل‌بانان و دیگر مدافعان منابع پایه و ارزش‌های طبیعی کشورمان است. گنجه، همچنین در نظر دارد که در آینده با کمک‌های مالی هواداران محیط زیست، از طرح‌هایی که به حفظ و ارتقای محیط زیست یاری می رساند، پشتیبانی کند. این موسسه، پیشتر نیز کمک‌های کوچکی در این زمینه ارایه کرده است.
کمک مالی شما همیاران، نشانگر توان جامعه‌ی مدنی کشور در خدمت به محیط زیست، و گام موثری در راستای آزادسازی محیط‌بانان دربند خواهد بود.

شفافیت مالی « گنجه » را چگونه تامین کنیم ؟

تردیدی نیست که کار خیرخواهانه باید در فضایی شفاف انجام پذیرد تا کمک‌کنندگان اطمینان یابند که راه سوء‌استفاده و انحراف بسته است و پرداختی‌هایشان در راه مورد نظر صرف می‌شود. اعتماد و دوستی، به جای خود؛ اما پایه‌ریزی مقررات داخلی و ایجاد سامانه‌ای برای پایش و نظارت هم به جای خود!
هیات امنای گنجه (محمدحسین ایزدی، عباس ثابتیان، عباس محمدی) درخواست دارند دوستان مشارکت‌کننده در فعالیت این موسسه و همچنین دیگر علاقمندان و صاحب‌نظران، پیشنهادهایشان را در مورد فراهم‌سازی یک سازوکار موثر برای نظارت فراگیر بر کار مالی موسسه، با این نهاد و دیگران در میان بگذارند.

تراکت فراخوان از هم میهنان ، برای شرکت در مراسم گل ریزان برای آزادی دو محیط بان دنا

تراکت فراخوان از  هم میهنان ، برای شرکت در مراسم  گل ریزان برای آزادی دو  محیط بان  دنا

هیات امنا، در نشست ۱۴دی ۹۴ تصمیم گرفته است که با توجه به رقم بزرگی که برای آزادسازی محیط‌بانان دنا لازم است، تا اطلاع ثانوی هیچ‌گونه برداشتی از حساب موسسه صورت نگیرد تا آن که در یک جمع بزرگ‌تر (مثلا هفت یا نه نفره) که منتخب مشارکت‌کنندگان در فعالیت موسسه باشد، تصمیم‌گیری لازم صورت گیرد. هر موقع که قرار شد از حساب برداشت صورت گیرد، موضوع پیشاپیش از طریق از طریق تارنمای موسسه گنجه گروه تلگرامی « کمپین حیات » به آگاهی خواهد رسید تا دوستان نظر دهند.
یادمان باشد سرزمین ما ایران، حافظانی دارد به نام محیط‌‌بانان که در سرما و گرما، با کمترین امکانات و حقوق، به پاسداشت از منابع طبیعی و محیط زیست ایران می‌پردازند و تا کنون ۱۱۳ نفر از این محیط‌بانان در راه این پاسداری توسط شکارچیان غیر مجاز و متجاوز، شهید شده‌اند و اگر امروز ما این خلاء قانونی را با یاری و کمک‌مان جبران نکنیم، دلسردی این قشر زحمتکش، ضرری بسیار زیاد برای محیط زیست ایران خواهد داشت و شکارچیان غیر مجاز را جسورتر و آسیب رساننده‌تر می کنند.
کمک ما، کمک به شخص نیست، کمک به طبیعت ایران است.
منتظر یاریتان هستیم.

از آنجا  که مبلغ درخواستی خانواده ی دو مقتول بسیار کلان است ، مشارکتی ملی برای فراهم شدن خون بهای ( دیه ی ) آنها لازم است . هر یک از هم میهنان می توانند به هر مبلغ که توانایی و آمادگی پرداخت آن را دارند ، به حساب زیر واریز کنند . با شرکت هم میهنان در این کار ، تخمه ی یک همکاری ملی برای پشتیبانی از محیط زیست و سازمان های مردم نهاد ( N.G.O ) کاشته خواهد شد . 

همایش گل‌ریزان زیست‌محیطی ۱۲ بهمن

مکان : سالن اجتماعات سندیکای شرکت‌های ساختمانی
از ساعت ۱۷ تا ۲۰
آدرس: تهران ، خیابان فلسطین، جنب سینما فلسطین – خیابان برادران مظفر (صبای جنوبی) پلاک ۸۶

لطفا برای حضور در این مراسم آماده باشید و دوستان و آشنایان‌تان را نیز خبردار کنید.

توجه : در روزهای آینده ، مراسم گل ریزان در جاهای دیگری در تهران و شهرستان های دیگر برای یاری به محیط بانان دنا برپا خواهد  شد . کسانی که نمی‌توانند در برنامه‌ های گل‌ریزان حاضر شوند، می‌توانند کمک‌های خود را به حساب زیر واریز کنند .

کمک‌های مالی خود را برای تقویت « گنجه‌ی پشتیبان زیست بوم » (که هدف اصلی آن در این فصل، آزادسازی دو محیط‌بان زندانی است) می‌توانید به حساب زیر واریز کنید :

۱- شماره حساب ۷-۲۰۹۲۲۵۳-۸۰۰ نزد بانک پارسیان، شعبه‌ی بیمارستان پارسیان (کد شعبه: ۱۰۷۰)

۲- شماره‌ی شبا: ۳۳۰۵۴۰۱۰۷۰۸۰۰۰۲۰۹۲۲۵۳۰۰۷ IR (به صورت اینترنتی)

۳- کارت: ۶۲۲۱۰۶۱۱۰۴۸۲۲۲۶۹ (به وسیله‌ی عابر بانک)

برای آشنایی با برنامه ها و اساسنامه ی « گنجه ی پشتیبان زیست بوم » نشانی زیر را کلیک کنید :

                                                                                                        http://edfi.ir/post/34

برگرفته از : پایگاه دالاهو  ( با ویرایش )

۱ نظر

  1. ایرج می‌گوید،

    ما نباید به خاطر پول زندگی همدیگر را با بحران روبه رو کنیم ؛ به هنگام روی دادن چنین اتفاق هایی باید بیشتر خرد و شعورمان را به کار بگیریم . چه خوش گفت مولوی بزرگ : از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست .

    ارسال شده در تاریخ بهمن ۱۲ام, ۱۳۹۴ در ساعت ۹:۳۲ ب.ظ

نظر شما