۱۹ - مرداد - ۱۳۹۴
محمد  حیدری


اشاره :

این نوشتار را در سال پیش در چنین روزی نوشته و منتشر کرده  بودم . اکنون آن را بی هیچ تغییری ( حتی یک کلمه ) بازنگاشت می کنم . تنها در همین جا یاد آور می شوم که توجه داشته باشید در این فاصله ، یمن هم بخشی از استخر خون شده است . عربستان رسما وارد یک جنگ تمام عیار شده است و ترکیه نیز همراه با آمریکا به بهانه ی مبارزه با داعش ، مواضع کردهای جنوب ترکیه و شمال سوریه را بمباران می کند. همچنین قراردادهای تازه  و هنگفت فروش اسلحه به وسیله ی قدرت های غربی با کشورهای ثروتمند عربی بسته شده است و …..

* * * *

« خون خواهد بارید » نام فیلمی هالیوودی است که چند سال پیش ساخته شد و در ایران هم به نمایش گذاشته شد . داستان فیلم مربوط به روزهای نخستین کشف واستخراج دستی نفت از چاه هایی به ژرفای تنها سه  تا چهار متر در آمریکا است . داستان این فیلم  پیرامون یکی از همین استخراج کنندگان تهیدست دور می زد ؛ اما همین فرد تهیدست ، همپای پیشرفت شیوه های استخراج نفت و افزایش مصرف آن ، به ثروتمندی انحصارگر و بی رحم تبدیل شد که از دست زدن به هیچ جنایتی ابا نداشت و….

اینک در شمال آفریقا و خاورمیانه ( دقیقا در پیرامون و درون سرشار ترین مناطق نفتی ) خون می بارد ؛ و اگر نخبگان این بخش از جهان به خود نیایند و برای آگاه سازی مردم و ایجاد حرکتی یکپارچه میان مردمان عادی دست به دست هم ندهند ، جوی های خونی که اکنون جاری است ، به رودخانه ای خروشان و ویرانگر تبدیل خواهد شد .

جنگ بی مقدمه ی اسرائیل و کشتار و ویرانی در غزه ، به گمان من ، بیش از هر چیز برای منحرف کردن افکار مردمان عادی و کارشناسان و نخبگان از پرسش «چگونگی قدرت یابی یکشبه ی تروریست های داعش» ، که اینک رسانه های غربی از آن با عنوان « دولت اسلامی » نام می برند ، بود .

من از رهبران کشورهای منطقه کاملا مایوسم و امیدم تنها به نخبگان درست بین و آینده نگر و نیز رهبران مذاهب اصلی اسلامی محدود است .

توجه کنید ! …. در لیبی نفت را هر گروه که زورش به دیگران برسد ، استخراج می کند و می فروشد . همین رویه اکنون در سوریه و عراق آغاز شده است : داعش نفت را استخراج می کند و از مسیر کردستان عراق به بندرهای ترکیه می فرستد تا بفروشد .

اینک هیچ دودلی نمی توان داشت که در این بازی از پیش طراحی شده ، آقای بارزانی که رویای ریاست بر تمامی کردها بینش او را از بین برده است ، با ترکیه و کشورهای عضو پیمان ناتو ، قول و قرارهایی گذاشته است ؛ اما هنوز داعش کاملا مستقر نشده ، کشتار کردها را آغاز کرده است . کشتار گروه بی پناه ایزدی ( که شاخه ای از کردها هستند و برخی به اشتباه آنها یزیدی می نامند ) و محاصره ی شهر ۵۰۰ هزار نفری کوبانی در کردستان نیز آقای بارزانی و برخی دیگر از رهبران کرد را متوجه خطای مرگبار تاریخیشان نکرده است .

جهانخواران با چنان مهارتی بازی می کنند که ناگهان تمامی توجه ما از داعش به غزه متمرکز می شود و از قرارداد یازده میلیارد دلاری فروش پیشرفته ترین سلاح های آمریکایی به قطر و اهداف آن غافل می مانیم ( یادمان نرود که قطر عامل اصلی استخدام مزدور آدمکش برای گروه های دهشت افکن و تامین کننده ی اسلحه و حقوق آنها با یاری ترکیه بوده است .)

اسنودن اخیرا فاش کرد که داعش را آمریکا و متحدانش خلق کرده اند . این اعتراف در زمانی که ما بحق ، روی کشتار غزه تمرکز کرده بودیم ، شنیده و جدی گرفته نشد . اما اکنون وقت آن است که آن را جدی بگیریم ، به ویژه که در کتاب تازه منتشرشده ی [۱] خانم هیلاری کلینتون ، وزیر امور خارجه ی پیشین آمریکا که گفته می شود برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری این کشور خیز برداشته ، آمده است :

« ما وارد جنگ عراق،‌ لیبی و سوریه شدیم و همه چیز بر وفق مراد بود ؛ اما ناگهان انقلاب مصر در ۳۰ ژوئن همه چیز را ظرف ۷۲ ساعت تغییر داد. […] طبق توافق با دوستان، قرار شد داعش در روز ۵ / ۷ / ۲۰۱۳ (یک سال پیش ) تاسیس شود و ما و اروپا هرچه سریعتر آن را به رسمیت بشناسیم .

ما به توسل به زور هم فکر کردیم ؛ اما ارتش مصر که ارتش سوریه‌ یا لیبی نیست؛ ارتش مصر بسیار قدرتمند است و مردم مصر هیچگاه ارتش کشور خود را تنها نمی‌گذارند. […] اگر علیه مصر متوسل به زور می‌شدیم ، شکست می‌خوردیم و اگر مصر را رها می‌کردیم چیز مهمی را از دست می‌دادیم. […] ما تلاش داشتیم تا از طریق اخوان المسلمین و داعش این کشور را تحت کنترل درآورده و آن را تقسیم کنیم و پس از آن به کشورهای حوزه ی خلیج فارس برویم . ما منابع نفت و گذرگاه‌های آبی را تحت تصرف خود درمی‌آوردیم. اگر برخی از اختلافات میان آنها وجود داشت اوضاع تغییر می‌کرد.» [۲]

روی جلد کتاب « گزینه های دشوار » ، نوشته ی هیلاری کلینتون

روی جلد کتاب « گزینه های دشوار » ، نوشته ی هیلاری کلینتون

سخن برای نوشتن فراوان است ؛ اما مجال اندک . پس بار دیگر یادآور می شوم اگر دانایان کشورهای این منطقه دیر بجنبد خون خواهد بارید .

                                                                                                         ۱۶   امردادماه  ۱۳۹۳

پی نوشت ها :

  1. بایسته است یادآور شوم زحمت این گزینش ارزشمند را هموند گرامی ، آقای حمید هوشنگی کشیده اند . عنوان کتاب خانم هیلاری کلینتون هم « گزینه های دشوار » است .
  2. این تلخیص و ویرایش را از روی خبری در پایگاه « ندای آزادی » انجام داده ام .

۱ نظر

  1. اشکان می‌گوید،

    درود بر مردم مصر که با هوشیاری خود این گروه افراطی را کنار زدند ؛ وگرنه یک دولت دست نشانده به رهبری مرسی ، همه ی خواسته های غربی ها را برآورده می کرد . مهمترین حربه ی غربی ها برای تاراج نفت و ذخایر زیرزمینی کشورهای دیگر ، ایجاد حکومتی است که بر گروه های مذهبی تروریستی تکیه داشته باشد تا از اغتشاش ایجادشده ، بیشترین بهره برداری را بکنند : ابتدا با ترفند های گوناگون دارایی هایشان را بلوکه می کنند یا مواد خام را به نصف قیمت از آنها خریداری می کنند. ای کاش روزی همه ی مردم جهان سوم به بیداری برسند و بفهمند که علت اصلی عقب ماندگی شان وجود حکومت های استبدادی با حاکمان کوته فکر و واپسگرا است .

    ارسال شده در تاریخ مرداد ۲۳ام, ۱۳۹۴ در ساعت ۶:۴۱ ق.ظ

نظر شما