۲۸ - تیر - ۱۳۹۳
محمد حیدری


Mohammad  Esmaeil   Haydarali

فدراسیون روسیه آرام آرام به سیاست خارجی دوران شوروی بازمی گردد . هر روز خبرهایی بظاهر بی اهمیت ، در رسانه ها بازتاب می یابد که اگر آن ها را کنار هم  بگذاریم ، به این نتیجه می رسیم فدراسیون روسیه در روندی حساب شده ،سرگرم گسترانیدن چتر نفوذ سیاسی ، نظامی و اطلاعاتی خود در سراسر جهان است . چهار روز پیش خبری خواندم مبنی بر این که فدراسیون روسیه ممنوعیت فروش موشک های پیشرفته موسوم به اسکندر ( آلکساندر ) و سامانه ی ضد هوایی و موشکی اس- ۴۰۰ را ( نوع تکامل یافته اس- ۳۰۰ که روسیه از دادن آن به ایران امتناع کرد )  برداشته است . هم زمان ، ولادیمیر پوتین در شهر فورتالزای برزیل با نخست وزیر جدید هند ( نارندرا مودی ) دیدار جداگانه ای انجام داد که در مورد آن گفته شده است ، دو رهبر پیرامون گسترش روابط بین کشورهای خود به توافق های مهمی رسیده اند . در همین برزیل ، رهبران کشورهای بریکس با هدف پایان دادن به سروری دلار تاسیس بانکی را مورد موافقت قرار دادند که سرمایه آن تا یکصد میلیارد دلار پیش بینی شده است . و البته این بانک سوای توافق هایی است که چین و روسیه در مورد استفاده از روبل و یوآن به جای دلار در مبادلات بازرگانی و مالی بین خود کرده اند .

اما از همه این خبرها مهم تر ، احیای یک پایگاه شنود و پی گیری فدراسیون روسیه در کنار گوش آمریکا است . این خبر را در زیر و از روی دیدارگاه «صدای روسیه» بازتاب داده ام : مسکو و هاوانا در مورد بازگشت (بازگشایی ) مرکز رادیوالکترونیکی در لوردس کوبا به توافق رسیدند. روز چهارشنبه روزنامه ی «کومرسانت» از این موضوع خبر داد. این مرکز در اختیار وزارت دفاع و ستاد کل ارتش روسیه می باشد. اما این موسسات در مورد اطلاعات نشریه هنوز اظهار نظر نکرده اند. این روزنامه می نویسد که مذاکرات بین روسیه و کوبا در مورد مرکز در هفته گذشته هنگام سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به کوبا با موفقیت به پایان رسید. مسکو در آستانه ی سفر پوتین ۹۰ درصد از بدهی های کوبا (در حدود ۳۲ میلیارد دلار) را عفو کرد (بخشید ) .مرکز رادیوالکترونیکی ( ردگیری و شنود ) در لوردس کار خود را در سال ۱۹۶۷ آغاز کرد و توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق و سپس توسط روسیه تا سال ۲۰۰۱ استفاده می شد. در سال ۲۰۰۱ مسکو مطابق با تقاضاهای واشنگتن از استفاده آن امتناع کرد. به گزارش «کومرسانت» ، این مرکز در حدود ۲۵۰ کیلومتر از کرانه های ایالت های  متحد آمریکا واقع شده است و اجازه می دهد ، پخش رادیو در سرزمین قابل ملاحظه ای « دشمن بالقوه» کنترل شود.

                                                                                                                                                            ۲۸ تیرماه ۱۳۹۳

۱ نظر

  1. باقر شیخ الاسلامی می‌گوید،

    این اتفاق شریف خیلی وقت است که به وقوع پیوسته است . حتی عده ای از چپ های ما ، که چند سالی بود که خیلی دموکرات شده بودند , اخیرآ رو به قبله سابق نماز میگزارند .
    به سایت « پیک نت » و بقایای حزب توده نظری بیاندازید ؛ متحدان سابق شوروی ! که جای خود دارند .

    ارسال شده در تاریخ تیر ۲۸ام, ۱۳۹۳ در ساعت ۴:۵۰ ب.ظ

نظر شما