۱۴ - اردیبهشت - ۱۳۹۲
عقاب علی احمدی


 

پوستر بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 11 تا 21 اردیبهشت 1392

پوستر بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ۱۱ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲

 

در روز یازدهم اردیبهشت ۱۳۹۲ ، بیست وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در محل نمازگاه تهران گشایش یافت . در این نمایشگاه که تا روز ۲۱ اردیبهشت کار آن ادامه خواهد یافت ، ناشران ایرانی و کشورهای دیگر کتاب های خود را برای فروش به خریداران به نمایش گذاشتند . در بخش عمومی ناشران گوناگونی  حضور دارند که از میان آنها می توان به انتشاراتی های آرتامیس ، سمرقند ، قطره ، نشر مرکز ، سروش ، فرهنگ معاصر ، کارنامه ، ققنوس ، نگاه ، مروارید ، مرکز دایرت المعارف بزرگ اسلامی ، هزار کرمان و… اشاره کرد . ساعت کار این نمایشگاه هر روز از ساعت ۹ بامداد تا ۸ پس از نیمروز است و در روزهای تعطیل ، ساعت کار آن افزایش می یابد .

دیدار از نمایشگاه کتاب تهران با توجه به بحران کتاب و دشواری کار پخش کتاب در بازار کتاب ایران ، فرصتی است برای خوانندگان تا بسیاری از کتاب هایی را که در طول سال گذشته منتشر شده است و نتوانسته اند ، آنها را بیابند ، و یا از انتشار آنها بی خبر مانده اند ، درنمایشگاه پیدا کنند .

برای استفاده بهتر از زمان حضور در نمایشگاه انجام  چند کار لازم است :

۱. تهیه ی فهرست کتاب هایی  که  به آنها نیاز دارید .

۲. یادداشت کردن نام « ناشر » و « نویسنده » و « مترجم » کتاب .

۳. پیداکردن ناشر موردنظر از روی فهرست نام ناشران که در ابتدای هر راهرو بر روی دیواره ی غرفه های نخست چسبانیده شده است . پس از یافتن نام و ناشر و دانستن اینکه او در نمایشگاه حضور دارد ، از روی ترتیب الفبایی و شماره  ی غرفه ، غرفه ی او را پیدا کنید .

به این ترتیب می توانید از حضورداشتن یا نداشتن ناشر مورد نظر خود در نمایشگاه آگاه شوید ؛ و اگر دانستید که ناشر مورد علاقه تان در نمایشگاه نیست ، با خیال آسوده به سراغ کتاب های دیگر بروید . در این زمینه نیز  یادآوری چند نکته ضروری است :

۱. اگر از کتابی خوشتان آمد ، آن را بردارید و فهرست مطالب آن را نگاه کنید تا بدانید که چه مطالبی در آن آمده است .

۲. اگر در باره ی کتابی اطلاعات بیشتری خواستید ، آن اطلاعات را از فروشنده و مدیر غرفه یا جانشین او بخواهید .

۳.  به هنگام دیدار از یک غرفه  ، فهرست کتاب ها موجود در آن را از فروشنده یا مسئول غرفه بخواهید . بسیاراتفاق می افتد که با خواندن فهرست کتاب ها ، می توانید کتابی را در آن پیدا کنید که مدت ها به دنبال آن می گشته اید .

۴. هنگامی که دوست یا همراه تان کتابی را انتخاب می کند ، اگر نظر شما را پرسید و شما در زمینه ی آن کتاب ، اطلاعات بدردبخوری داشتید ، به او بگویید ؛ وگرنه بگذارید خریدش را انجام دهد و در کار او دخالت نکنید .

۵ . اگر می خواهید همراه کسی به نمایشگاه بیایید ، کسی را به عنوان همراه انتخاب کنید که «  کتابخوان » باشد و کار انتخاب کتاب از سوی شما ، او را خسته نکند ؛ چرا که اگر به جز این باشد ، کمی پس از ورود به نمایشگاه ، برای راضی کردن او ناگزیر خواهید بود ، کار بازدید از نمایشگاه را نیمه کاره رها کنید و به دنبال او به راه بیفتید .

۶. در روز بازدید از نمایشگاه ، لباس  و کفش راحت  ، و چرخ و یا ساکی سبک و جادار برای جای دادن کتاب ها در آن همراه داشته باشید .

۷. تا آنجا که ممکن است ، بکوشید به همراه خانواده ( همسر ، فرزند ، خواهر یا مادر  و پدر و برادر ) به نمایشگاه بیایید تا همگی با فضای کتاب و کتابخوانی آشنا شوند .

۸. در نمایشگاه کتاب به دیدار بخش های جنبی هم  بروید ؛ بسیاری از آگاهی ها در باره ی کتاب وکتابخوانی  دراین بخش ها به دست می آید .

۹. اگر می توانید ، در دیدار از نمایشگاه کتاب  تلفن همراه خود را همراه نیاورید . این کار سبب می شود که در کار خود تمرکز داشته باشید . و اگر از همراه داشتن تلفن همراه ناگزیر هستید ، از گفتگوهای طولانی در برابر غرفه ها و راهروهای نمایشگاه خودداری کنید .

۱۰ . تجربه های خود در یافتن کتاب  را به دوستان خود انتقال دهید و خبر انتشار کتاب هاب تازه را به آنها بدهید . با این کار ، دسترسی آسان تر آنها به کتاب میسر می شود و زمان بازدیدشان از نمایشگاه کتاب ، سودمندتر و بهتر خواهد گذشت .

برای رفتن به این نمایشگاه  می توان از خط یک قطار زیرزمینی ( مترو )  تجریش – کهریزک استفاده کرد . این نمایشگاه در نزدیکی ایستگاه بهشتی خط یک قطار زیر زمینی برپاست .

نظر شما