۳۰ - آبان - ۱۳۹۱


خبرگزاری « ایمنا » در خبرهایی ، دیدگاه های کارشناسان و فرماندار اصفهان در این باره را گزارش کرد :

 از ظرف های  یکبار مصرف شفاف برای پخش خوراک نذری  استفاده نکنید

به گزارش ایمنا، یک متخصص تغذیه در خصوص ظروف یک بار مصرفی که برای توزیع غذاهای نذری استفاده می شود،  چنین گفت :  در صورتی که این ظروف شفاف باشند ، با ریختن برنج و خورشت داغ در آنها ، مواد سرطان زا از آنها آزاد می شود و این مواد پس از آلوده کردن  خوراک نذری ، سبب بیمارشدن مصرف کنندگان شود .
دکتر مرتضی صفوی بیان داشت: لیوان های یکبار مصرف شفاف نیز می توانند سرطان زا باشند ؛ بنابراین بهتر است به جای آنها از لیوان های کاغذی، مقوایی یا انواع پلاستیک ضخیم آنها که کدر و تیره رنگ هستند، استفاده کرد.
وی تاکید کرد: بسته بندی ظرف های یکبار مصرف باید حتما دارای درجه غذایی، مهر استاندارد و پروانه بهداشتی باشد . در غیر این صورت موجب بروز بیماری در مصرف کنندگان می شود.
این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه باید در رعایت سلامت مواد اولیه ای که در نذری ها استفاده می شود، دقت کافی به عمل آید، افزود: حبوباتی که در تهیه غذاها استفاده می شود ، باید سالم و بهداشتی باشد .همچنین روغن به کار رفته در  خوراک های نذری نباید حاوی ترانس باشند ؛ زیرا این نوع روغن ها، ۱۰ برابر چربی های اشباع، اثر سوء داشته و احتمال دچارشدن مردم به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. بنابراین باید سعی شود در پختن خوراک نذری از روغن های کاملا سالم مصرف شود .
صفوی ادامه داد: افرادی که خوراک های نذری را در مراسم پخش می کنند و به عزاداران خدمت می کنند ، باید از دستکش استفاده نمایند و خود مبتلا به بیماری های عفونی نباشند. آن عده نیز که سال های بسیاری است در این زمینه خدمت می کنند ، باید دارای کارت بهداشتی باشند.
وی با تاکید بر بهداشتی و پاک بودن تکیه ها، مسجدها و مکان هایی که خوراک نذری در آنها ارائه می شود، خاطرنشان کرد: برای حفظ سلامتی افراد، باید  بهداشت کارکنان ، لباس ها، ظرف ها و مواد اولیه غذایی به طور کامل رعایت شود.

 ۲۸   آبان ماه ۱۳۹۱

برگرفته از : خبرگزاری ایمنا ( با ویرایش )

 استفاده از ظرف های یکبار مصرف سلولزی برای پخش خوراک نذری

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی فرمانداری اصفهان، فضل‌اله کفیل در جلسه «  کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی » شهرستان گفت : برای حفظ تندرستی عزاداران در روزهای محرم باید دستور های بهداشتی در مسجدها ، حسینیه ها و تکیه ها رعایت شود.
وی افزود: اخذ کارت بهداشت برای همه کارکنان و افراد دست اندرکار پخش آب، چای و غذا و همچنین رعایت بهداشت فردی و پوشیدن روپوش به هنگام انجام کار در مسجدها ضروری است.
فرماندار اصفهان اظهار کرد: از کشتار دام در صحن مسجدها و مسیر رفت و آمد افراد و پخش شدن خونابه در صحن و اطراف مسجدها باید جلوگیری شود.
وی افزود: در پخت خوراک نذری باید از فرآورده های دامی با کشتار مجاز و پروانه سازمان دامپزشکی استفاده شود.
کفیل با اشاره به نقش سلامت فرآورده های خام دامی در تامین امنیت غذایی جامعه گفت:  در روزهای عزاداری محرم  سازمان دامپزشکی به عنوان متولی بهداشت و سلامت فرآورده های خام دامی باید حضور فعال داشته باشد.
فرماندار اصفهان  خواستار فعالیت صدا و سیما و دیگر رسانه های جمعی برای آموزش شیوه های مناسب پخت و پخش خوراک نذری شد .

 برگرفته از : خبر گزاری ایمنا ( با ویرایش )

۳۰  آبان ماه ۱۳۹۱

یادآوری : روغن های نباتی جامد که  برای جامدکردن آنها از هیدروژن استفاده شده است ، دارای چربی ترانس هستند .

نظر شما