۱۲ - اردیبهشت - ۱۳۹۹


یونان

به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر شماری از کارگران، پرستاران و دانشجویان در برابر پارلمان یونان در آتن گرد هم آمدند. به گزارش خبرگزاری رویتر ،با وجود آنکه دولت یونان برای جلوگیری از همه‌‌گیری بیماری کووید ۱۹ برگزاری هرگونه تجمع را غیرقانونی اعلام کرده است، صدها نفر در تجمع روز جهانی کارگر در آتن شرکت کردند. این تجمع را کمونیست‌های گروه PAME سازماندهی کرده بودند.

گردهمایی کارگران، پرستاران و دانشجویان در برابر پارلمان یونان در آتن

به گزارش رویتر معترضان در این تجمع پرچم‌هاشان را به اهتزار درآوردند، شعارهایی در حمایت از کارگران و زحمتکشان جامعه سر دادند و در همان حال پلاکاردهایی هم با این مضمون در دست داشتند: ما خودمان را برای رئیس‌هامان قربانی نمی‌کنیم .

فرانسه

در فرانسه یکی از مهم‌ترین کشورهای اروپا از نظر مبارزات سندیکایی نیز روز جهانی کارگر تحت تأثیر همه‌گیری کووید ۱۹ قرار داشت. فرانسه همراه با ایتالیا، انگلستان و آلمان یکی از بزرگ‌ترین کانون‌های همه‌گیری ویروس کرونا در اروپاست. دولت امانوئل مکرون که قصد دارد با کاهش محدودیت‌های اجتماعی، مشاغل را از ۱‍۱ مه بازگشایی کند، کشور را به مناطق پرخطر، کم‌خطر و بی‌خطر تقسیم کرده است. تا اول ماه مه در این کشور بیش از ۲۴ هزار نفر در اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. شهروندان فرانسوی روز جهانی کارگر را از روی بالکن‌ها با خواندن سرودهای کارگری جشن گرفتند. در شبکه‌های اجتماعی هم اعتراضات صنفی به شکل مجازی برگزار شد. در تاریخ فرانسه این نخستین بار است که اعتراضات و گردهمایی‌های روز جهانی کارگر به این شکل برگزار می‌شود.

ایران

در ایران تظاهرات روز جهانی کارگر که در سال جاری با روز معلم همزمان شده بود ، به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ و محدودیت‌های اجتماعی برگزار نشد و تنها یک گردهمایی کوچک در حیاط خانۀ کارگر در تهران برپا شد . سندیکای کارگران شرکت واحد، تشکل‌های مستقل معلمان و تشکل‌های مستقل کارگران و بازنشستگان در بیانیۀ مشترکی بخشی از خواسته‌های صنفی کارگران و معلمان را یادآوری کردند : حقوق برابر برای زنان و مردان، افزایش حداقل دستمزد متناسب با تورم، دستیابی تمام کودکان به آموزش رایگان، لغو سیاست‌های خصوصی‌سازی و ارزان‌سازی نیروی کار و توقف فوری کار کودکان .

لبنان

در لبنان هزاران نفر در روز کارگر با تجمع در مرکز بیروت و سایر شهرها خواستار پایان دادن به فساد و سوء مدیریت اقتصادی در این کشور شده اند. این گردهمایی ها یک روز پس از آن صورت می گیرد که دولت طرحی برای نجات اقتصادی تصویب کرد. در روزهای گذشته اعتراضات که به دلیل قرنطینه برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ متوقف شده بود، بار دیگر در این کشور از سر گرفته شده است. نخست وزیر این طرح اقتصادی را نقطۀ تحولی برای لبنان خوانده، این درحالی است که بسیاری معتقدند که این طرح تقاضاهای طبقه کارگر و متوسط جامعه را پوشش نمی دهد .

تظاهرات روز کارگر دربیروت در لبنان

ترکیه

به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر در میدان تقسیم استانبول تظاهراتی برگزار شد. تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد پلیس ضد شورش ترکیه قصد متفرق کردن تظاهرکنندگان را داشته است. گزارش‌ها همچنین از بازداشت چند نفر از فعالان کارگری در این کشور حاکی است.

دستگیری کارگران ترکیه در روز کارگر ، به دست پلیس ترکیه

در این دستگیری ها دست کم پانزده نفر از رهبران سندیکاها و فعالان کارگری بازداشت شده اند. میدان تقسیم استانبول همواره محل برگزاری گردهمایی های روز جهانی کارگر بوده است. اما در سال های اخیر همیشه به دلیل آنچه که «نگرانی امنیتی» نامیده شده، برگزاری تظاهرات روز جهانی کارگر ممنوع بوده است. این تجمع در حالی برگزار شده که به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ محدودیت هایی برای رفت و آمد در سی و یک استان این کشور اعمال شده است .

یک فعال اجتماعی که اعلان بزرگداشت روز کارگر ( اول ماه مه ) را در دست دارد .

در رویدادی دیگر ، در یک حرکت جمعی هزاران نفر، ترانۀ ایتالیایی « ای زیبارو بدرود » را همسرایی کردند. برای شنیدن ترانه ، روی پیوند ( لینک ) زیر کلیک کنید https://twitter.com/i/status/1256118772441714688

برگرفته از : پایگاه های رادیو زمانه و بی . بی. سی ( با ویرایش )

نظر شما