۱۱ - شهریور - ۱۳۹۸


بالارفتن میزان آلاینده‌های موجود در هوا، باعث ایجاد یا افزایش مشکلات سلامتی می‌شود. مصرف برخی از مواد غذایی به کاهش اثرات بیماری‌زایی آلاینده‌ها ، و انجام سم‌زدایی در بدن انسان‌ها کمک می‌کند. اصطلاح سم‌زدا ( دتاکس) اصطلاحی است که در چند سال اخیر و اغلب با رواج نوشیدنی‌های سم‌زدا باب شده است .

افزودن برگ برخی گیاهان یا مرکبات به آب آشامیدنی شما ، به بدن توانایی سم زدایی بهتر را می دهد .

در حقیقت مصرف برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به خصوص در روزهایی که درصد آلاینده‌ها در هوا بالاست، اهمیت بسیاری دارند . اگر شما سیگاری یا قلیانی هستید یا در نزدیکی شما استعمال دخانیات و دود دستۀ دوم وجود دارد، در کارگاه‌های مواد شیمیایی یا سالن‌های آرایش و ناخن کار می‌کنید، نیاز شما  به این خوراکی‌ها افزایش پیدا می‌کند .

ویتامین‌ها و مواد معدنی

ویتامین های ای ، دی ، بی و س از مهمترین ویتامین های مورد نیاز بدن شما در روزهای آلوده هستند . مرکبات منابع خوب ویتامین هستند . مصرف حداقل دو عدد لیمو ترش می‌تواند تا حدی نیاز به ویتامین را برآورده کند. توت فرنگی، فلفل دلمه، گوجه فرنگی، گوجه سبز، سبزیجات برگ سبز تازه مانند  شنبلیله، جعفری و بروکلی منابع دیگر ویتامین س هستند .  

خوردن مرکبات در روزهایی که هوا آلوده است ، به بدن شما در زدودن آلودگی کمک می کند .

ویتامین ای در روغن‌های خوراکی شامل روغن آووکادو، کانولا، زیتون، بادام زمینی، روغن تخمه کدو، مغزه‌های گیاهی، دانه‌ها شامل تخمه آفتابگردان و سبزیجات برگ سبز تیره از جمله اسفناج، بروکلی و یا غلات صبحانه‌ای غنی‌شده وجود دارد. اسید چرب امگا ۳ که در گوشت ماهی‌های آب‌های سرد و یا مکمل‌های غذایی وجود دارد، از جمله مواد مغذی مفید است .

منیزیم موجودیه  در میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله مواد معدنی مؤثر در پاکیزگی بدن است، از آنجا که سبزیجات نسبت به میوه‌ها قند کمتری دارند، پزشکان و کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنند،  سبزی بیشتر و میوۀ کمتر بخورید .

آنتی‌اکسیدان‌ها

در بدن انسان  و در طی فرایندهای حیاتی مانند  متابولیسم، به خصوص زمانی که آلاینده‌ها وارد بدن می‌شوند، رادیکال‌های آزادی تشکیل می‌شوند که می توانند مشکلات سلامتی را برای افراد ایجاد کنند. مصرف خوراکی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان می تواند اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد را کاهش دهد .

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز، شکلات تیره، سبزیجات سبزرنگ و میوه‌های رنگی در کنار کاهش دادن مصرف نمک، شکر و قندهای ساده، غذاهای سرخ کردنی و چربی‌های اشباع از کلیدهای حفظ سلامت  شما در هوای آلوده هستند .

آب سالم و گوارا

در روزهایی که هوا آلوده است، آب بیشتری بنوشید. پس از برخاستن از خواب نوشیدن یک لیوان آب با دمای محیط می‌تواند عملکرد دستگاه‌های گوناگون بدن را بهبود بخشد .

افزودن گیاهان از جمله برگ نعنا، ریحان یا برش‌هایی از مرکبات شامل لیمو و پرتقال و میوه‌های رنگی مانند توت فرنگی، سیب، شاتوت، بلوبری، هلو و حتی هندوانه و خیار ، هر کدام به تنهایی یا مخلوط با برخی دیگر به پارچ آب مصرفی شما در روز، هم مزۀ بهتری به آب آشامیدنی شما می دهد و هم میزان مواد مغذی آب افزایش می دهد . این نوع آب که حالا جزئی مواد مصرفی سالم‌زیستان شده، آب سم زدا (دتاکس) نامیده می‌شود.

برگرفته از: پایگاه رادیو فردا (با ویرایش)

نظر شما