۲۸ - فروردین - ۱۳۹۸


 

استاد دکتر احمد اقتداری ، مشهور به «پدر مطالعات خلیج فارس» در سن ۹۴ سالگی درگذشت . محمد ولی‌زاده با اعلام این خبر به ایسنا  گفت : آقای اقتداری صبح امروز (سه‌شنبه ۲۷ فروروین‌ماه ۱۳۹۸) در بیمارستان «آسیا» از دنیا رفت .

او دربارۀ علت فوت اقتداری خاطرنشان کرد : آقای اقتداری در هفتۀ اول فروردین دچار شکستگی لگن و پس از جراحی دچار مشکل شد . این اواخر ایشان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود و سطح هوشیاری شان بسیار پایین بود. به گفتۀ ولی‌زاده، استاد اقتداری وصیت کرده بود در گراش (در جنوب استان فارس) به خاک سپرده شود .

 

استاد دکتر احمد اقتداری ، در مراسم گفتگوی صبح پنجشنبه که به گفتگوی علاقه مندان با ایشان اختصاص داشت .

 

احمد اقتداری متولد سال ۱۳۰۴ در استان فارس، استاد دانشگاه، نویسنده، وکیل دادگستری، تاریخنگار و جغرافیدان بود . او حدود ۴۰ کتاب و بیش از یکصد مقاله علمی به چاپ رسانده است. در میان آثار او از تصحیح و همت گماردن به انتشار دیوان شعر شاعران، ترجمۀ آثار تحقیقی نویسندگان و پژوهشگران غیرایرانی تا چاپ قصه‌های مثنوی معنوی، منطق‌الطیر و هزار و یک شب و… دیده می‌شود. شهرت استاد اقتداری به دلیل پژوهش‌های بسیار در زمینۀ تاریخ خلیج فارس است. او در سال‌هایی سرتاسر خلیج فارس و دریای عمان را برای کار تحقیقاتی خود، با پای پیاده طی کرده بود. اقتداری از دوران جوانی نقشه‌برداری از سرتاسر ساحل خلیج فارس و دریای عمان را آغاز کرد. مسافرت‌های تحقیقاتی او بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ در کرانه های جنوبی ایران (از مسیرهای بندر دیلم، جاسک، بندر ریگ، زاهدان، چابهار و بندر تیس) باعث به وجود آمدن و تألیف کتاب‌هایی همچون «دیار شهریاران» و تهیۀ ۴۰۰۰ قطعه عکس از آثار تاریخی شد که در شناختن و شناساندن تاریخ و فرهنگ سرزمین های جنوبی ایران و کرانه های خلیج‌فارس اهمیت بسیاری دارد .

 

از جمله آثار استاد اقتداری می‌توان به «خلیج فارس از دیرباز تا کنون»، «بندرعباس و خلیج فارس»، «صید مروارید در خلیج فارس»، «تاریخ مسقط و عمان و بحرین و روابط آن با ایران» و «سرگذشت کشتیرانی ایران» اشاره کرد. در سال ۱۳۹۱ جایزۀ ویژۀ بنیاد موقوفات دکتر افشار با عنوان «جایزۀ تاریخی و ادبی دکتر محمود افشار برای زبان فارسی و وحدت ملی ایران» به او اهدا شد.

 

خاک‌سپاری پیکر احمد اقتداری در گراش

پیکر استاد احمد اقتداری بنا بر وصیت خودشان، در زادگاهش گِراش به خاک سپرده می‌شود.

محمد ولی‌زاده با اعلام این خبر به ایسنا گفت: دوشنبه هفتۀ آینده (دوم اردیبهشت‌ماه) مراسم تشییع پیکر استاد احمد اقتداری در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شود و پیکر او سه‌شنبه صبح (سوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸) به زادگاهش گراش (در استان فارس) منتقل می‌شود تا در آن‌جا به خاک سپرده شود .

 

برگۀ نخست وصیت نامۀ استاد اقتداری

 

برگۀ دوم وصیت نامۀ استاد اقتداری

 

او با بیان این‌که جزییات مراسم تشییع و خاک‌سپاری این چهرۀ فقید متعاقبا اعلام خواهد شد، گفت : احمدخان دو وصیت داشت که در هر دو به گراش توجه کرده بود. همچنین خواسته بود مراسم یادبودش ساده برگزار شود .

 

برگرفته از : پایگاه ایران بوم ( با ویرایش )

نظر شما