۱۰ - فروردین - ۱۳۹۶
نوشته ی: دکتر محمدرضا توکلى صابرى


ketab-shokhey-pezeshki

شوخی های پزشکی

نوشته ی: دکتر محمدرضا توکلى صابرى

۳۷۲ صفحه – ٢۵ هزار تومان

ناشر : انتشارات معین – تلفن : ۶۶۴۱۴۲۳۰ – ۰۲۱

این کتاب مجموعه ای خواندنی از شوخى های پزشکى با بیماران و همه ی دست اندرکاران حرفه ی پزشکی مانند پزشکان، جراحان، داروسازان، دامپزشکان، دندانپزشکان، روانپزشکان، دانشجویان پزشکى، پرستاران است . در پایان کتاب یک واژه نامه نیز آمده است .

نویسنده در مقدمه ی کتاب چنین نوشته است :

«شاید در باره کمتر حرفه اى این قدر شوخى، طنز، هزل، تمسخر، نیشخند، هجو، و یا داستان هاى خنده دار وجود داشته باشد. دلیل آن هم این است که از بدو تولد تا هنگام مرگ، به هنگام بیمارى و یا در هنگام سلامت از خدمات این حرفه استفاده مى کنیم. با این حال هر لحظه دعا مى کنیم که دچار وضعیتى نشویم که بخواهیم از این خدمات استفاده کنیم .

 اگر در حدود هفتصد سال و اندى پیش عبید زاکانى  در تعریف پزشک و بیمارگفت : «بیمار یعنى تخته مشق حکیمان، و طبیب یعنى پیک اجل». هنوز هم تعریف و رابطه بین پزشک و بیمار به همین شکل در شوخى ها، طنز ها، و کاریکاتورهاى مختلف تصویر مى شود .

 بعضى از شوخى و کاریکاتورها اثر خود مولف کتاب است که به آسانی می توانید آنها رابشناسید (چون بیشتر سبب انبساط خاطرتان خواهند شد )، اگر هم متوجه آنها نشدید مى توانید با مولف تماس بگیرید تا آنها را برایتان مشخص کند .

این نکته را نیز باید تذکر دهم که براى نوشتن این کتاب نه تنها مجبور شدم به تحصیل در همه ی رشته هاى علوم پزشکى و گاهى به رشته هاى تخصصى آن ( که کار مشکلى بود )، بپردازم، بلکه طنزنویسى و ترسیم کاریکاتور را هم تجربه کنم . بنابراین پس از خواندن این کتاب و درک سختى ها و رنج هاى فراوان من در گردآورى  شوخى ها،  امیدوارم که  افسرده و غمگین نشوید، بلکه با یادآورى شوخى هاى این کتاب بخندید . حتى اگر پس از خواندن کتاب کوشش هاى مرا بیهوده یافتید و به زحمات من براى تالیف چنین کتابى خندیدید ، ناراحت نمى شوم . چون یکى از اهداف کتاب، یعنى شادمانى خواننده، برآورده شده است. در هر حال، با این کتاب من انتقام بیماران و پزشکان را از یکدیگر گرفتم ؛ چون هریک مى توانند شکایت ها و ناراحتى هاى خود را از دیگرى در بخش مربوط به خود پیداکنند. البته این  موضوع فقط منحصر به دنیاى انسانى نیست،  زیرا درد دل  و شکایت هاى جانوران زبان بسته را از دست موجودات دوپا ، که خود را اشرف مخلوقات مى خواند ، شرح داده ام و براى رعایت بى طرفى کامل متقابلا مشکلات و شکایات درمانگران آنها را در بخش مربوط به دامپزشکان بازگو  کرده ام .

 نکته ای که باید به یاد داشته باشید این است که، اگرچه با خواندن این کتاب در باره  ی دانش پزشکى  اطلاعات زیادى پیدا مى کنید، اما به هیچ وجه از روى این کتاب و حتى کتاب هاى پزشکى دیگر به طبابت نپردازید، زیرا همان طور که مارک تواین گفته است : « هیچگاه از روى کتاب هاى پزشکى طبابت نکنید، زیرا ممکن است در اثر یک غلط چاپى بمیرید . » اگر هم به دستورهاى این کتاب عمل کردید و  دچار عوارض ناگوارى شدید،  و یا جانتان را از دست دادید، اگرچه براى شما متاسفم، اما باید بگویم که بنده هیچ مسئولیتى در این مورد ندارم  و در هر دادگاهى که مرا ببرید ، خواهم گفت که « آن دستور طبى به احتمال یک شوخى پزشکى بوده است .» این کتاب یک راهنماى پزشکى است و مى تواند بسیارى از بیمارى ها را درمان کند، اما نه با اجراى توصیه هاى پزشکى در آن، بلکه با خندیدن به آن توصیه ها .  بهترین نسخه ی درمانى این کتاب براى خوانندگان « لبخندزدن » است و توصیه مى شود که در زندگى خوش بین تر و شادتر باشند و لبخند بزنند ، زیرا خنده بهترین دارو براى بیشتر بیمارى هاست :  اول آن که هزینه اى ندارد و غیرقانونى نیست . دوم این که کالرى، کلسترول، نمک، قند، و مواد شیمیایى و سرطان زا ندارد (البته شیرینى دارد، ولى شیرینی آن از ماده ای غیرقندى است و سبب بیماری قند نمى شود)  و کاملا بى‌خطر است (اما بى‌خاصیت نیست). سوم این که براى اخم کردن از ٧٢ ماهیچه استفاده مى شود، در حالى که براى لبخندزدن تنها  ١۶ ماهیچه به کار مى رود.  بنابراین اگر ناراحتى شما از خستگى است، پیوسته این کتاب را بخوانید و بیشتر لبخند بزنید .

 اگر معنى اصطلاح و یا یک واژه ی پزشکى را نمى دانید، اصلا نگران نباشید؛ چون این کتاب براى همه سنى، از کودکان هفت ساله تا هفتادساله، نوشته شده است و به همین جهت  واژه نامه اى در پایان کتاب وجود دارد که برای پیداکردن معنی واژه هایی که معنی آنها را نمی دانید ، مى توانید به آن نگاه کنید . اگر معنى  واژه اى را نمى دانید  و معنی آن را در این واژه نامه پیدا نکردید، برایتان متاسفم، چون باید دوباره به کلاس سوادآموزى بروید، زیرا که این نشان می دهد است که سال هاست روزنامه و یا کتابى را برای خواندن به دست نگرفته اید .

 هشدار در مورد پیامدهای (عوارض) جانبى این کتاب : اگر پس از خواندن این کتاب از خنده روده بر شدید و دلتان درد گرفت، یا اشک به چشمایتان آمد، و یا به بى اختیارى ادرار دچار شدید، این جانب هیچ گونه مسئولیتى را نمى پذیرد . برای همین پیشنهاد می کنم ، بى درنگ به نزد متخصص دستگاه گوارش، چشم پزشک، و یا متخصص بیماری هاى دستگاه ادرارى  بروید و به دستور آنها عمل کنید . خواهشمندم یک نسخه از این کتاب را نیز با خود ببرید  و به آنها نشان دهید تا آنها علت بیماری شما را بهتر بفهمند،  و در ضمن ، شما هم به طور غیرمستقیم به شناخته شدن کتاب کمک کرده باشید.

 امیدوارم پس از خواندن این کتاب براى همیشه اخم کردن را از یاد ببرید، و لبخندزدن عادت روزانه ی شما بشود . »

نظر شما