۳۰ - بهمن - ۱۳۹۴


anjoman-abkhizdari-9411

جناب آقای دکتر لاریجانی، رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

جناب آقای مهندس حجتی، مقام محترم عالی وزارت جهاد کشاورزی

جناب آقای دکتر رجایی، رئیس محترم کمسیون کشاورزی، آب،منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی

با سلام و تقدیم ادب،

احتراما

انجمن آبخیزداری ایران به نمایندگی از جامعه ی بزرگ آبخیزداری کشور متشکل از استادان، پژوهشگران، دانشجویان و کارشناسان مرتبط با آن حوزه، نگرانی و دل مشغولی‌های خود از طرح اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی با وجود ابهامات زیاد و در حال بررسی در  کمیسیون کشاورزی مجلس را اعلام می‌نماید. این انجمن بیم آن دارد که تصویب این قانون به متصرفانی که اراضی ملی را تخریب و به‌صورت غیر قانونی و بدون اخذ مجوز تغییر کاربری داده‌اند ،  مشروعیت ‌بخشد، راه را برای واگذاری انفال و اراضی ملی به متجاوزان و زمین‌خواران به بهانه  ی خدمات کشاورزی و  باغی هموار نموده، اقدامات سودجویانه ی واگذاری ها را تشویق و زمینه ی زمین‌خواری‌های  گسترده در اراضی ملی و انفال را فراهم سازد. به‌رغم توجهات مقام معظم رهبری و به ویژه تاکید اسفندماه ۱۳۹۳ معظم‌له در خصوص لزوم حفاظت و مراقبت بیش از پیش از این منابع و نیز هشدارهای متخصصین، نخبگان و دوستداران محیط زیست، متاسفانه در پیشنهاد این قانون، تاکیدات مذکور مورد عنایت جدی قرار نگرفته و منابعی که به‌عنوان فرصت برای توسعه ی کشور محسوب می‌شوند، به تهدید تبدیل خواهند شد. عدم ارائه ی تعاریف قانونی، تفسیرناپذیر و مناسب در  بخش‌های مختلف و  از جمله مفهوم « اراضی کشاورزی » ، عدم توجه ویژه به مراتع و حتی سایر انواع مختلف اکوسیستم‌ها، عدم ضابطه‌مندی مناسب در توسعه ی فیزیکی صنایع وابسته کشاورزی و عدم تاکید بر خلع ید هر گونه تعدی به منابع طبیعی در هر زمان و با هر قدمت تاریخی ، از مضامین مشخص دغدغه ی این انجمن در تصویب لایحه در شکل فعلی می‌باشد. با عنایت به موارد مذکور از آن مقام محترم تقاضا دارد تا دستور فرمائید از هر گونه اقدام غیرکارشناسی و مخرب در این زمینه و  برخلاف توسعه و پیشرفت پایدار کشور اجتناب شده و دستگاه‌های ذیربط از اجرا و تصویب قوانین مذکور تا مرتفع شدن ابهامات و نگرانی‌های موجود خودداری نمایند.

انجمن آبخیزداری ایران بر آن باور است که بسیاری از قوانین و دستورالعمل‌ها در رابطه با کشاورزی و منابع طبیعی کشور در چارچوب «قانون جامع منابع طبیعی» قابلیت بازنگری و اصلاح را دارند. در این راستا مسئولین، سیاست‌گزاران، مدیران و کارشناسان وظیفه دارند تا با رعایت جنبه‌های جامع‌گرایانه، یکپارچه و هماهنگ و مشخصاً سازگار، تمامی پشتوانه‌های علمی و تجربی چندین دهه این کشور را به‌کار گرفته تا بهترین شکل ، بهره‌برداری از منابع محدود و رو به زوال موجود در راستای حفظ و ارتقا تعادل در اکوسیستم‌های حاکم بر این عرصه‌ها و طبعاً ارتقا وضعیت اقتصادی و اجتماعی ذی‌نفعان حوزه‌های آبخیز را به‌دنبال داشته باشد. در راستای تامین اهداف اشاره شده و طبعاً دستیابی جامعه ی ایرانی به توسعه ی پایدار و مداوم، این انجمن تمام توان تخصصی خود را در طبق اخلاص قرار داده و آمادگی کامل خود برای همکاری با بخش‌های مختلف در هر مقطع زمانی را اعلام می‌دارد. قبلاً از  مساعدت و پیگیری حضرت عالی کمال تشکر را دارد.

با سپاس مجدد از توجه آن مقام محترم به حفاظت و پایداری عرصه‌های آبخیز ایران

با تجدید احترام

دکتر سیدحمیدرضا صادقی

استاد دانشگاه تربیت مدرّس و رئیس انجمن آبخیزداری ایران

 

 

 

 رونوشت :

۱. اعضای محترم کمسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، آقایان: اسماعیل نیا، نوری، صالحی نسب، ابراهیمی، برومندی، پاپی زاده، شریعت نژاد،…..

۲. آقای مهندس جلالی ،معاون محترم وزیر و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور

۳. آقای مهندس افشار ،رئیس محترم سازمان امور اراضی

 

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر از انجمن آبخیز داری به تارنمای انجمن مراجعه کنید. ( http://www.wmsi.ir )

 

برگرفته از :  پایگاه ایران بوم

نظر شما