۱۸ - بهمن - ۱۳۹۲
دکتر علی علی بابابی درمنی


در ماه جاری رسیدن اخباری مبنی بر حضور «الدار کورتانیدزه»، اسطوره ی کشتی کشور گرجستان، و همچنین رئیس فدراسیون کشتی گرجستان در سی و چهارمین دوره ی رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد «جام جهان پهلوان تختی» در ایران دوستاران کشتی را شگفت زده کرد. الدار کورتانیدزه که در گرجستان به «لوکا کورتانیدزه» معروف است، تقریبا از ۶ سال پیش در هیچ میدان ورزشی به عنوان «کشتی گیر» حاضر نشده بود و کشتی گرفتن او در سن ۴۲ سالگی در ایران شگفتی همگان را برانگیخت. آیا کورتانیدزه می توانست در برابر جوانانی که نیم سن او را داشتند ، هماوردی کند؟

الدار  کورتانیدزه ، قهرمان گرجستانی در کصاف با کشتی گیر جوان

الدار کورتانیدزه ، قهرمان گرجستانی در مصاف با کشتی گیر جوان

اما این مصاف از جنس دیگر مصاف ها نبود: کورتانیدزه خود می دانست که نمی تواند هماوردی نیرومند در برابر کشتی گیران دیگر باشد. او به ایران آمد تا در زادگاه کشتی، با  کشتی خداحافظی کند. او به ایران آمد تا در این سرزمین، که مرزهای فرهنگی اش گرجستان را نیز در بر می گیرد، مهر پایانی بر فعالیت خود به عنوان یک کشتی گیر بزند. سفر او به ایران نشانه ای از تعلق خاطر او به ایران و نمادی از دلبستگی تاریخی گرجی ها به فرهنگ ایران است و همچنین از پیوند استوار تاریخی- فرهنگی دو کشور ایران و گرجستان در طول هزاره ها حکایت دارد، آن هم در شرایطی که روابط سیاسی این دو کشور وضعیت چندان مطلوبی ندارند.
کورتانیدزه در نخستین دیدارش در این رقابت ها، در ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ خورشیدی، مقابل کشتی گیر جوانی از ترکیه قرار گرفت، در این دیدار بارها با اجرای فنون ناب و زیبای کشتی، حاضران در سالن را به وجد آورد و به قول معروف «درس کشتی» داد؛ اما این کشتی گیر چیره دست که در سال های نه چندان دور حریف کشتی گیرانی همچون علیرضا حیدری و عبدالرضا کارگر بوده است در وقت دوم ، با اینکه چندین امتیاز از حریف جوان خود پیش بود ، از نظر بدنی تحلیل رفت و در نهایت با نتیجه ۱۲ بر ۱۰ مغلوب شد.

الدار کوتانیدزه ، در پایان مسابقه

الدار کوتانیدزه ، در پایان مسابقه

در پایان این مسابقه کورتانیدزه، به سنت ایرانیان با بوسیدن تشک کشتی با چشمانی اشکبار با دنیای قهرمانی وداع کرد. تماشاگران حاضر در سالن مسابقه چندین دقیقه به صورت ایستاده کورتانیدزه را تشویق کردند. حدود هزار نفر در سالن شهدای هفتم تیر حضور داشتند. جهان پهلوان رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی در این هنگام روی تشک حاضر شد و دست کورتانیدزه را بالا برد. سپس جهان پهلوانان علیرضا حیدری و علیرضا رضایی هم پس از دقایقی به این جمع اضافه شدند و دست کورتانیدزه را به عنوان یک پهلوان گرجی بالا بردند و با یکدیگر روی تشک عکس یادگاری انداختند.

رسول خادم  و علیرضا حیدری  دستان کورتانیدزه را به نشانه ی قهرمانی در میدان اخلاق و داد و ستد فرهنگی بالا برده اند .

رسول خادم و علیرضا حیدری دستان کورتانیدزه را به نشانه ی قهرمانی در میدان اخلاق و داد و ستد فرهنگی بالا برده اند .

با اینکه دوستی میان پهوانان ایرانی و گرجی از روابط خوب میان مردم ایران و گرجستان حکایت دارد، داستان روابط سیاسی ایران و گرجستان در چند ماه اخیر از جنس دیگری است. با این حال، پیوند تاریخی – فرهنگی ایران و گرجستان که در طول چندین هزارسال میان ایرانی ها و گرجی ها شکل گرفته با سوء رفتارهای سیاسی از سوی دولت جدید گرجستان آسیب نمی بیند: طی ماه های گذشته با روی کار آمدن دولت جدید گرجستان، برخوردهای نامناسبی با مسافران ایرانی در گرجستان صورت گرفته است. دولت جدید گرجستان که درصدد بهبود رابطه ی خود با روسیه است، احساس می کند که دیگر نیازی به حفظ رابطه ی مطلوب سیاسی با ایران ندارد و در اقداماتی ناشایست ، مسافران ایرانی را از مرزهای هوایی و زمینی خود بازمی گرداند. این در حالی است که دولت پیشین گرجستان که پس از جنگ اگوست ۲۰۰۸ م با روسیه، هیچ گونه رابطه ای با روسیه نداشت، برای رابطه ی سیاسی خود با ایران به عنوان یک وزنه ی سیاسی در منطقه، جایگاه ویژه ای در نظر گرفته بود، و حاضر بود برای برقراری رابطه ی مطلوب با ایران، «غُرغُر»های گاه و بیگاه غرب و اسرائیل را تحمل کند، اما دولت جدید گرجستان با بهبود روابطش با روسیه دیگر نیازی به حفظ رابطه ی سیاسی مطلوب با جمهوری اسلامی ایران احساس نمی کند، با بدرفتاری با مسافران ایرانی کوشش می کند تا دل دولت های غربی ها را به دست آورد.
حضوریافتن کورتانیدزه در ایران و خداحافظی او با کشتی در ایران، که نشانه ای مهم از پیوندهای پیوستگی فرهنگی گرجستان و ایران است، جایگاه تاریخی – فرهنگی ایران را در گرجستان به دولتمردان آن سامان یادآوری می کند. این درست است که در شرایط کنونی غرب و روسیه کوشش می کنند تا پشت ایران را در میدان سیاست گرجستان به تشک نزدیک کنند، اما کهن فرهنگ ایرانی در میدان فرهنگ گرجستان، پشت هر رقیبی را به تشک می چسباند.

۴ نظر

  1. سپیده می‌گوید،

    از این اتفاق ورزشی هم استفاده کنید و زود بچسبونید با تفکرات شوونیستی و پلن فارسی نژاد پرستیتون.

    ارسال شده در تاریخ بهمن ۲۰ام, ۱۳۹۲ در ساعت ۵:۰۴ ب.ظ

  2. عقاب علی‌احمدی می‌گوید،

    بخواب … بخواب …. سپیده !

    ارسال شده در تاریخ بهمن ۲۰ام, ۱۳۹۲ در ساعت ۹:۱۳ ب.ظ

  3. رامین می‌گوید،

    جالبه… پان ترک های افراطی مثل خانم سپیده که اسمش هم پارسی هست ، اینجا هم دست از کینه توزی با فرهنگ ایرانی برنمی دارند !!

    ارسال شده در تاریخ بهمن ۲۷ام, ۱۳۹۲ در ساعت ۵:۱۳ ب.ظ

  4. بیژن می‌گوید،

    بااینکه کورتانیدزه از کشتی خداحافظی کرد ،ولی او همیشه یک قهرمان است و کشتی های او با علیرضا حیدری فراموش نمی شود .

    ارسال شده در تاریخ فروردین ۲ام, ۱۳۹۳ در ساعت ۸:۵۹ ق.ظ

نظر شما