۲ - دی - ۱۳۹۱
رضا مریدی


 

اشاره  :

اظهارات گستاخانه دانا رورا باکر  ، نماینده‌ی کنگره‌ی آمریکا در خصوص « جدایی آذربایجان از ایران » به حدی شور و آزار دهنده بود که با واکنش تند رضا مریدی، نماینده ایرانی‌تبار مجلس ایالت اونتاریوی کانادا روبرو شد.

به گزارش سرویس بین الملل « انتخاب » ، رضا مریدی که اصلیت آذربایجانی دارد، طی بیانیه ای خواستار آن شده که « روراباکر اظهارات خود را پس گرفته » و خطاب به وی گفته است: اگر یک سیاست‌مدار ایرانی از دولت ایران بخواهد که از تجزیه‌ی ایالت‌های کالیفرنیا، مکزیک جدید و تگزاس و پیوستن آنها به کشور مکزیک پشتیبانی کند، آن‌گاه احساس شما چگونه خواهد بود؟

متن این نامه به شرح زیر است:

آقای دانا روراباکر !

اینجانب با نگرانی تمام اطلاعیه مطبوعاتی و نامه فوق الذکر شما را که در آن از خانم هیلاری کلینتون ، وزیر  امور خارجه آمریکا خواسته شده بود که دولت آمریکا از جدایی آذربایجان از ایران حمایت کند، مطالعه کردم.

 به عنوان نماینده پارلمان اونتاریو که اصلیت ایرانی- آذری دارد، مایلم که مراتب ناخشنودی خود را درباره‌ی اظهارات مندرج در نامه و اطلاعیه‌ی فوق بیان داشته و شمه‌ای از تاریخ را به اطلاع شما برسانم :

 آذربایجان – آن بخشی که در شمال رودخانه ارس واقع است و امروز به نام  « جمهوری آذربایجان » نامیده می‌شود –  و آن قسمت که در جنوب رودخانه‌ی ارس واقع است ، استان آذربایجان ایران است  ، در طول تاریخ همیشه بخشی از ایران بوده است؛ جز اینکه در اوایل قرن ۱۹ میلادی بخش شمالی رودخانه ارس توسط امپراتوری روس از ایران جدا شد. آذری‌ها به عنوان یک ملیت مشخص از دیگران خود را کمتر از دیگر ملیت‌ها و اقوام ایرانی نمی‌دانند.

 اینجانب به علاوه اضافه می‌نماید که نقطه‌نظرهای جناب عالی نشان از تمایل به دخالت نامناسب در امور داخلی کشور دیگری است. از شما سوال می‌کنم که اگر یک سیاستمدار ایرانی از دولت ایران بخواهد که از تجزیه‌ی ایالت‌های کالیفرنیا، مکزیک جدید و تگزاس و پیوستن آنها به کشور مکزیک پشتیبانی کند، آن‌گاه احساس شما چگونه خواهد بود؟

 تجزیه‌ی کشور‌ها منتهی به استقرار صلح در خاورمیانه نخواهد شد. اینجانب قویاً با نظر شما در مورد تجزیه‌ی ایران مخالف هستم و از شما می‌خواهم که نامه‌ی خود به خانم کلینتون را پس بگیرید.

ارادتمند ـ رضا مریدی ، نماینده پارلمان اونتاریو از حوزه ی ریچموندهیل

یکم مهرماه ۱۳۹۱

رونوشت: خانم هیلاری کلینتون ، وزیر  امور خارجه ی آمریکا / واشنگتن ـ آمریکا

یادآوری :

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ، رضا مریدی که مدرک لیسانس خود را در رشته فیزیک و فوق لیسانس فیزیک هسته‌ای  از دانشگاه تهران دریافت کرده است ، از سال ۱۹۹۰ در کانادا زندگی می کند. وی در ۱۰ اکتبر ۲۰۰۷ موفق شد با به دست آوردن اکثریت آرا (۴۸ درصد) به عنوان نخستین نماینده ایرانی وارد مجلس اونتاریو شود. پس از انتخاب مریدی، رسانه‌های کانادایی پیروزی او را یک دستاورد تاریخی خواندند؛ چرا که « اونتاریو »  بزرگترین و پرجمعیت‌ترین استان کانادا است و بر همین اساس، راهیابی به مجلس قانونگزاری این استان، از اهمیت زیادی برخوردار است.

                                                                      برگرفته از : پایگاه  خبری – تحلیلی انتخاب ( با ویرایش )

۲ نظر

  1. محسن می‌گوید،

    دوست گرامی آذری و آذربایجانی تنها یکی از تیره های ایرانی محسوب میشود ولی شوربختانه در این نوشتار آنها را ملت نامیده است. با سپاس

    ارسال شده در تاریخ دی ۳ام, ۱۳۹۱ در ساعت ۲:۳۲ ب.ظ

  2. مهرداد می‌گوید،

    منهم یک آذربایجانی تبریزیم وضمن حمایت از در خواست آقای مریدی با نظر دوستمان محسن نیز موافقم که آذری تیره ای ایرانیست و با ملیت ایرانی و ایران هیچ وقت چند ملیتی نبوده ونیست وهمه اقوام با در امیختن در یکدیگر یک ملت واحد را تشکیل داده اند .

    ارسال شده در تاریخ دی ۸ام, ۱۳۹۱ در ساعت ۶:۴۱ ب.ظ

نظر شما