۱۰ - بهمن - ۱۳۹۷


 

در هفتمین برنامه از سلسله برنامه های سپاس، « آیین سپاس اپرای رستم و سهراب » ، از سوی باشگاه شاهنامه پژوهان و خانۀ اندیشمندان علوم انسانی برگزار خواهد شد .
« اپرای رستم و سهراب» ، اثر لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر برجستۀ ایرانی است که بر اساس داستانی از شاهنامۀ فردوسی ساخته شده است . ساخت اپرای رستم و سهراب ۲۵ سال به طول انجامید و پس از ۱۵ سال در سال ۷۸ در تالار وحدت به اجرا درآمد .  لوریس چکناواریان می گوید ، آشنایی او از زمان کودکی با داستان « رستم و سهراب » باعث شد تا این اپرا نوشته شود.  او  می گوید که از کودکی عاشق صدای مرشد شیر خدا بوده و هر زمان که به زورخانه می رفته ، مبهوت و شیفتۀ صدای مرشد و ضرب زورخانه می شده است . در ۱۳ سالگی او نام رستم را در زورخانه می شنود و بعد از آن داستان رستم و سهراب را می خواند . از همان زمان او با خود پیمان می بندد که اگر روزی سازندۀ اپرا شد ، ابتدا « اپرای رستم و سهراب » را بنویسد و آماده کند .ساخت این اپرا رویای کودکی او بوده است و موسیقی زورخانه‌ای و موسیقی که در دسته‌های عزاداری ماه محرم در ایران نواخته می‌شود، دو منبع الهام او در آفرینش این اثر به شمار می روند. لوریس چکناواریان همچنین گفته است که این کار برای من یک داستان تراژدیک بود که در هنگام ساخت آن، خودم نقش همۀ شخصیت‌ها را بازی می‌کردم . لوریس چکناواریان در مجموع هشت نسخهٔ متفاوت از این اپرا را در مدت ۲۵ سال تصنیف کرده است . مدت زمان اجرای این اپرا در حدود دو ساعت و بیست دقیقه است .
لوریس چکناواریان اپراهای «رستم و اسفندیار»، «سیاوش» و «ضحاک» را نیز خلق کرده است که هنوز اجرا نشده اند. او به عنوان آهنگساز تا بکنون بیش از ۷۵ اثر شامل ۶ اپرا، ۵ سمفونی، ۱ اوراتوریو، ۱ رکوئیم ، کارهای در زمینۀ موسیقی کر، موسیقی مجلسی، موسیقی باله، پیانو و خوانندگی، و همچنین کنسرتوهایی برای پیانو، ویولن، گیتار، سلو و پیپا، در کنار موسیقی‌های متن فیلم ساخته‌ است. او بیش از ۱۰۰ اثر با نشانه های ناشرانی مانند آر . سی‌ . ای، فیلیپس، امی و ای‌اس‌وی منتشر کرده است.
آیین سپاس اپرای رستم و سهراب به پاس ۲۵ سال کوشش لوریس چکناواریان برای آفرینش اثری برجسته و ماندگار در زمینۀ موسیقی و شاهنامه با سخنرانی لوریس چکناواریان، شاهین فرهت و یارتا یاران به همراه نمایش مستند « کنون رزم سهراب و رستم شنو  » به کارگردانی ایمان نیک بین که به شکلی ویژه به « اپرای رستم و سهراب » می پردازد ، برگزار خواهد شد .

 

زمان این برنامه : چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه ، از ۱۶ تا ۱۹ عصر

جای اجرا : تهران ، خیابان استاد نجات اللهی (ویلا)، بوستان ورشو ،

 خانۀ اندیشمندان علوم انسانی ، تالار  فردوسی 

 

شرکت برای همۀ دوستداران آزاد و رایگان است .

نظر شما