۲۶ - خرداد - ۱۳۹۷
نوشتۀ : عقاب  علی احمدی


 

 

 

 

 

 

با پیروزی شب گذشتۀ تیم ملی فوتبال ایران که با  گل به خودی بازیکن مراکشی در دقیقۀ ۹۵ روی داد ، یک بار دیگر به یاد گل به خودی تیم ایران در بازی های جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین افتادم . این بازی میان ایران و اسکاتلند برگزار می شد . در این دوره از جام جهانی که تنها ۱۶ تیم پروانۀ بازی در آن را دریافت کردند ، تیم ایران با شکست رقیبان خود از آسیا و اقیانوسیه و تنها با دو تساوی در برابر کرۀ جنوبی به آن راه یافته بود . از آن سو ،  تیم ملی اسکاتلند با شکست دادن تیم  ملی چکسلواکی (قهرمان آن دورۀ اروپا ) در شرایطی به جام جهانی راه پیدا کرد که تیم ملی انگلستان به سبب تفاضل گل کمتر از ایتالیا از راهیابی به جام جهانی بازمانده بود . در بازی ایران و اسکاتلند و در دقیقۀ ۴۳  آندرانیک اسکندریان ، بازیکن ارزشمند تیم ملی فوتبال ایران با یک اشتباه ، توپ را به درون دروازۀ ایران فرستاد و ایران با این گل از اسکاتلند عقب افتاد . در ادامه ، اما ایرج دانایی فرد بازیکن جنگندۀ ایران در مصاف با آرچی کمیل ، بازیکن سرشناس اسکاتلندی توپ را از او گرفت و با ضربه ای تماشایی از زاویه ای بسته دروازۀ اسکاتلند را باز کرد . بازی ایران و اسکاتلند با این دو گل به پایان رسید و نتیجۀ بازی ۱ بر ۱ و مساوی اعلام شد . این نتیجه برای ایران یک بداقبالی بود  ؛ چون اگر این گل به خودی اتفاق نیفتاده بود ، ایران به احتمال بسیار زیاد ، به نخستین پیروزی خود در جام جهانی فوتبال دست پیدا کرده بود . اما این نتیجه برای اسکاتلند ،( که به خاطر دست کم گرفتن حرفی چون تیم ایران بدان دست یافت )، فاجعه ای به همراه داشت : تیم اسکاتلند که تا شب پیش از بازی با کرکری خواندن های بی سابقه از عزم خود برای فتح جام جهانی دم می زد ، پس از این تساوی به بازی با تیم پرو رفت و با نتیجۀ ۳ بر۱ بازی را به این تیم باخت و چند روز بعد که خود را پیدا کرده بود ، در یک بازی تماشایی ، ۳ بر ۲ تیم هلند را شکست داد ؛ اما دیگر دیر شده بود . تیم ملی اسکاتلند تنها با برخورداری از بخت بد ایران که یک مساوی را به این تیم هدیه کرده بود ، در گروه خود سوم شد و از راهیابی به مرحلۀ بعد بازماند . این در حالی بود که هلند با یک شکست از اسکاتلند به بازی پایانی راه یافت و با شکست از آرژانتین ، نایب قهرمان جهان شد !

 

صحنه ای که ایرج دانایی فرد با جاگذاشتن آرچی کمیل ، بازیکن سرشناس اسکاتلندی با شوتی بیادماندنی، دروازۀ اسکاتلند را فرو می ریزد .

 

سال ها بعد ، آندرانیک اسکندریان از این اتفاق بد سخن گفت و چگونگی آن را توضیح داد [۱] ؛ اما نکتۀ مهم و جالب این بود که بازی اسکندریان و ایرج دانایی فرد در جام جهانی فوتبال آرژانتین چنان درخشان بود که این دو بازیکن برای بازی خداحافظی پله با فوتبال به تیم منتخب جهان دعوت شدند ! در سال های بعد ، آندرانیک اسکندریان به عنوان یکی از نخستین لژیونرهای فوتبال ایران به تیم فوتبال کاسموس نیویورک دعوت شد و مدت ها برای این تیم در آمریکا بازی کرد . ایرج دانایی فرد هم کمی پس از اسکندریان به تیم کاسموس پیوست .

شب گذشته بازیکنان ایران پس از ده دقیقۀ نگران کنندۀ آغاز بازی که توپ و مبدان در دست مراکش بود ، خود را پیدا کردند و بازی ای بیادماندنی به تماشا گذاشتند . با انجام یک بازی که به شیوۀ شگفت انگیزی مساوی بود ، و با از دست رفتن موقعیت های گل برای هر دو تیم ، در دقیقۀ پنجم از شش دقیقه وقت اضافی ای که داور بازی اعلام کرده بود ، یکی از بازیکنان تیم ملی مراکش به هنگام دفاع از دروازۀ تیم خود ، به اشتباه توپ را به دروازۀ تیم خود فرستاد و با این اشتباه ، تیم ایران پیروز میدان اعلام شد. در واقع دیشب زمان بدبیاری تیم مراکش بود که در یک بازی تقریبا مساوی ، نتیجه را واگذار کرد . هرچند  شادمانی پس از پایان این بازی یک واکنش طبیعی به نتیجۀ بازی است ، ایرانیان توقع بیشتری از برد تیم خود دارند و برای برد ایران از مراکش چشم به راه بازی دیگری هستند .

آنچه در روزهای پیش رو بسیار اهمیت دارد ، این است که همۀ ایرانیان باید برای سربلندی تیم خود بکوشند ، از سرمربی و مربی و گردانندگان تیم تا بازیکنان و خبرنگاران و شهروندان . ما ایرانیان همگی برای پیروزی تیم ملی خود دعا می کنیم ، اما آنچه باید به یاد داشت این است که دو رقیب بعدی ایران در این گروه از بزرگان فوتبال جهان هستند ؛ اسپانیا یکی از ده تیم نخست جهان و پرتغال  ، قهرمان قارۀ اروپاست . ایران که در بازی پیش مراکش (قهرمان آفریقا ) را متوقف کرده است ، باید برای توقف این دو رقیب نیز بکوشد و این کار در گرو جانفشانی بازیکنان ، برنامه های سرمربی و مربی و گردانندگان تیم ملی فوتبال ، و پشتیبانی های عملی دستگاه ورزش کشور است . از آنجا که ورزش فوتبال علاقه مندان چندمیلیاردنفری در جهان و چند ده میلیونی در ایران دارد ، نقش رسانه ها و خبرنگاران و ورزش نویسان در سودادن به احساسات مقدس ملی در هواداری از تیم ملی فوتبال ایران به مسیر راستین خود ،  که همانا نیاز هر ملت به سرفرازی و پیروزی شادمانی از پیروزی تیم خود است ، اهمیت بسیار و ژرف دارد . به راستی، اگر در زمان پخش گزارش های فوتبال به جایگاه ورزش و گستردگی ورزش دوستان و ورزشکاران و برنامه ها و بودجه های کلان کشورهای صاحب نام در عرصۀ ورزش اشاره شود و دانش ایرانیان از این مقولات افزایش یابد ، این یک ماه که گروه های چند ده میلیون نفری چشم به صفحۀ نمایشگر تلویزیون و گوش به سخن گزارشگر دوخته اند ، به فرصتی کم مانند برای آغاز و اجرایی کردن این برنامۀ بزرگ تبدیل خواهد شد که ، ما ایرانیان در گام نخست به ورزش کردن ، و در گام های بعدی به افتخارآفرینی برای میهن خود بپردازیم . کوشش برای پرهیز از رشددادن و شکوفاکردن توقعات بزرگ نوجوانان و جوانان بزرگ از تیم ملی فوتبال ایران ، که با کارشکنی های استعمارگران حتا از برگزاری بازی های تدارکانی بازمانده است ، از وظیفه های بزرگ و مهم رسانه ها و خبرنگاران و ورزشی نویسان ایرانی است و در برقراری یک فضای عقلانی برای آموختن از تجربه های بازی با هر تیم به ایرانیان یاری خواهد رساند .

 

 

۲۶  خرداد ۱۳۹۷

پی نوشت ها :

۱.برای آگاهی بیشتر از چگونگی این ماجرا ، می توانید در این نشانی یک گفتگوی خوب با آندرانیک اسکندریان را بخوانید :

مهاجم اسکاتلند هُلَم داد تا به حجازی گل به خودی بزنم ! (گفت‌وگو با آندرانیک اسکندریان ، همبازی اسبق پله)

 

 

 

 

 

 

نظر شما