۲۸ - شهریور - ۱۳۹۲
حسین زندی ، مترجم : آرزو خاکی


 

مارچلو  نوتاریانی

مارچلو نوتاریانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشاره :
این روزها صنعت گردشگری کشور حال و روز خوشی ندارد . برای بهبود وضعیت این صنعت باید موانع گوناگونی را باید از سر راه آن برداشت. تاکنون از ظرفیت های گردشگری ایران بسیار سخن گفته شده است ؛ اما تلاش های انجام گرفته در زمینه ی توسعه ی گردشگری ایران هنوز نتوانسته است نتیجه ی خوشایند و مطلوبی در پی داشته باشد . یکی از راه ها برای یاری رساندن به رونق گردشگری در کشور ، بهره مندی از تجربه وتوانایی کشورهای موفق در این زمینه است تا با استفاده از شیوه های نوین آموزش ، مدیریت و دانش روز جهان ، بتوانیم از بزرگترین صنعت دنیا بهره ای ببریم . دعوت از فعالان و کارشناسان  این رشته می تواند زمینه ساز رسیدن به رشد و توسعه گردشگری  باشد.در اسفندماه گذشته  و همزمان با برگزاری « جشن راهنمایان گردشگری » ، مارچلو نوتریانی یکی از کارشناسان ارشد «  سازمان جهانی گردشگری » از کشور ایتالیا مهمان این جشن بود . از فرصت حضور مارچلو نوتاریانی  استفاده کردیم و با همکاری آرزو خاکی  ،مترجم حوزه ی گردشگری گفتگویی با او انجام دادیم که در پی می آید :

پرسش : لطفاً خودتان را معرفی کنید و از کارنامه تان  بگویید و اینکه در چه زمینه ای فعالیت داشته اید؟

پاسخ : من مارچلو نوتاریانی هستمو نزدیک به ۱۵ سال است که به عنوان مشاور راهنمایان گردشگری فعالیت دارم . تخصص اصلی من اقتصاد گردشگری است ؛ اما من بیشتر با سازمان همکاری هلند و ایتالیا، و در شرکت های خدماتی، آژانس ها و موسسه های گردشگری ، بیمارستان ها و همچنین هتل ها  همکاری داشته ام . به ویژه در بخش هتل و هتلداری وبه ویزه در زمینه ی بازسازی هتل ها، از لحاظ معماری و تجهیزکردن  ، فعال بوده ام .
.
پرسش : شما برای تجهیز هتل ها چه امکاناتی را در نظر می گیرید؟  آیا این باز سازی از لحاظ معماری و یا مدیریت صورت می گیرد ؟

پاسخ : همانطور که می دانید ، ساختمان های بزرگ  و قدیمی هتلها، پس از مدتی استفاده و بهره مندی پیوسته ، کهنه و مستهلک می شوند و از لحاظ ظاهری و نما و همچنین از لحاظ امکانات و تسهیلات نیاز به بازسازی دارند. هتل های فرسوده با به کارگیری شیوه های بازسازی با توجه به دانش روز ،هم مدرن تر می شوند و هم برای مسافران خوشایندتر و چشم نوازتر می شوند . حتی گاهی هتل ها نیاز به گسترش فضای اسکان پذیری دارند . علاوه بر این ها ، یک رشته دوره های تخصصی هتلداری هم برپا می کنیم . طی سال هایی که به این کار می پرداختم ، متوجه شدم که گردشگری هدفی بلند مدت و تاثیری پایدار بر جامعۀ مقصد دارد . به همین دلیل بیشتر فعالیت هایم در راستای اهدافی چون ایجاد اشتغال برای مردم و جامعه های محلی و مقصدهای گردشگرپذیر، بوده است.  و البته تقویت اقتصاد جامعه های محلی درصدر فعالیت¬هایم بوده است .
.
پرسش : گفتید که یکی از اهداف اصلی شما توسعه ی جامعه های محلی و مردم محلی بوده است . به نظر شما تأثیر گردشگری بر جامعه های محلی چیست ؟

پاسخ : ضرب المثلی هست که می گوید « گردشگری همانند آتش است ». شما  هم می توانید با این آتش غذایی لذیذ بپزید وهم غذا را بسوزانید  و آن را به خاکستری بدبو و سیاه تبدیل کنید . گردشگری ، بی گمان ، پیامدهای منفی  نیز در پی دارد و این بسیار مهم است که با درک شرایط ، وبه کار بستن موثر مدیریت درست ، بتوانیم جنبه های مثبت  گردشگری را تقویت کرده  و افزایش دهیم . گردشگری در درک عمیق و شناخت کامل فرهنگ های گوناگون ، موثرترین  ابزار است ؛ و این بستگی به دید شما نسبت به این مسئله دارد. در جامعه های محلی گردشگری نقشی گسترده دارد و باعث فراهم شدن بسترهای مختلف در زمینه های گوناگون؛ مانند زمینۀ فرهنگی می شود. افراد گوناگون  با فرهنگ های گونه گون، با ارزش ها، آداب، رسم ها و سنت های رنگارنگ با یکدیگر دیدار می کنند  و همه ی این تفاوت ها را در می یابند .  آنها پس از دیدار با یکدیگر حتی آداب عجیب یکدیگر را به عنوان ارزش می پذیرند. کشور شما تابلویی از فرهنگهاست ؛ و شما با شناخت کامل  از یکدیگر و با  صحبت و دیدارها، می توانید این تفاوت ها را به ارزش تبدیل کنید. با توجه به آنچه از روحیات ایرانی ها  می دانم مطالعات و بررسی هایم در کشور شما ، متوجه شدم که  شما در این کار موفق بوده اید که این خود قابل تقدیر است .

پرسش :  به نظر شما چگونه می توان « گردشگری  پایدار » ایجاد کرد و از آن در پیشرفت جامعه بهره برد؟

پاسخ : باید اذعان داشت که امروز ، گردشگری نخستین و مهمترین صنعت جهان است  . گردشگری « صنعت » است ، به این دلیل که مردم با آن به عنوان یک پدیده ی اجتماعی- فرهنگی برخورد می¬کنند ؛ اما مهمتر از این دیدگاه، موضوع درآمدزایی این صنعت است ؛ و به جرأت می توان گفت که گردشگری از صنعت خودروسازی و حتی نفت نیز درآمدزاتر است . اما چرا این موضوع قابل درک نیست؟! از آنجا که گردشگری زنجیرۀ باارزش و گسترده ای است که هتل ها، اقامتگاه ها، دفترها و آژانس ها، شرکت های گردشگری، دلالان این صنعت ، رستوران ها، شرکت های حمل و نقل و بسیاری از خرده شغل های دیگر را به هم پیوند می دهد ، می تواند باعث ایجاد شغل و کسب درآمد برای افراد بسیاری شود. به همین دلایل در سال ۱۹۹۸  گردشگری از سوی «سازمان جهانی گردشگری » (unto)  به عنوان صنعت برتر معرفی شد . برای مثال ، کشور فرانسه عنوان « برترین مقصد گردشگری اروپا » را دارد و سالانه ۷ میلیون گردشگر خارجی به آنجا سفر می کنند . این رقم در سال های اخیر تا ۱۰۰ میلیون نیز افزایش یافته است . در سفر، « مدیریت » مهمترین نقش را ایفا می کند و « پایداری » در پی مدیریت درست در بازار گردشگری حاصل می شود. هر جنبه از صنعت گردشگری باید از هر لحاظ بررسی شود . برای مدیریت درست ، نیازمند آموزش درست و شناخت کامل هستید تا با در پیش گرفتن راهکارهای مناسب به هدف خود برسید  .گردشگری صنعت پیچیدهای است که فعالیتهای بسیاری را در بر می گیرد . در همه ی انواع گردشگری مانند طبیعت گردی، گردشگری درمانی و … به بررسی زمینه ها برای ایجاد گردشگری پایدار نیاز هست . انواع جدیدتر گردشگری مانند گردشگری با کشتی نیازمند بررسی و مطالعۀ بیشتر است . سپس فراهم شدن این بستر در مرحلۀ اول به آموزش ، و مرحلۀ دوم به مدیریت درست وابسته است .

پرسش :  نظرتان دربارۀ نقش آموزش گردشگری در مدرسه ها و جامعه ی دانش آموزی چیست؟

پاسخ : گردشگری صنعت پیچیدهای است ؛ چرا که  مرزهای آن محدود نیست و بسیاری فعالیت ها را در بر می گیرد. فرهنگ سازی یکی از راهکارهای کلیدی است که می تواند گردشگری فرهنگی را پایه ریزی کند. محیط زیست و طبیعت پیرامون ما  می تواند جلوه و ارزش شناخت محل و منطقه ای را که  در آن زندگی می کنیم ، پر رنگ کند . شما در کشورتان می¬توانید از گردشگری هنری؛ مانند صنایع دستی، معماری نیایشگاه ها و مسجدها ، خطاطی، نقاشی و شعر  بهره بگیرید. من خودم ترجمۀ اشعار عمر خیام را در یک گالری دیده ام . زیبایی هنرهای ایرانی  هم  که زبانزد همه ی جهانیان است . این بهترین بهانه است که مردم برای بازدید به ایران دعوت کنید تا امکان آشنایی با ایران را داشته باشند. ببینید مردم دیگر کشورها چه کارهایی را در جهت بهبود گردشگری انجام می دهند و  چگونه عمل می کنند؟  چگونه در این راستا حرکت می کنند؟ در تابستان گذشته (۲۰۱۲) در یکی از گروه های آموزشی در اسپانیا ، به نه دانشجوی ایرانی آموزش می دادم . چنین حضور اشتیاق آمیزی نشان دهندۀ علاقه مندی کشور شما به این صنعت است . واقعیت این است که برای پیشرفت، رفتارها و نگاه ها باید تغییر بکند. فرهنگ و بستر پیشرفت مهیا شود، طبیعت و مردم (جامعه) در کنار هم تحت مدیریت درست قرار بگیرند و این راهکارها پس از دستیابی به نتیجۀ مطلوب به نسل بعدی منتقل شود. مهم این است که ایرانی ها دست به دست هم بدهند و متحد باشند و  توانایی ها و امکانات خود را مشترکاً در جهت یک هدف پیش ببرند.  در این چند روز در ایران متوجه شدم که بیشتر افراد جامعه تحصیل کرده اند و به تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی علاقه مندند. از سوی دیگر در بخش خدماتی ، بهینه سازی  انجام گرفته و برخورد مردم ایران بسیارصمیمانه و دوستانه است. مردم اینجا خونگرم هستند و با آغوش باز از مهمانان پذیرایی میکنند.  بی شک ، هر گردشگری خواهان این روی گشاده و مهمان نوازی است  .

پرسش : چه راهکارهایی را برای توسعه و بهبود صنعت گردشگری  در ایران – با شرایط کنونی- پیشنهاد می کنید؟ البته طی صحبت های قبل به مواردی اشاره کردید . اگر امکان دارد به جزئیات بیشتری اشاره بکنید  .

پاسخ : با توجه به اینکه این نخستین حضور من در ایران است، برای پاسخ صریح به این پرسش شاید هنوز زود باشد . من هنوز مقصد ( ایران ) را به طور دقیق و عمیق نشناخته ام . من تنها بر اساس شناخت شخصی خود می توانم برنامه ریزی هایی ارائه بدهم که این کار ، نیازمند شناخت زندگی، کار، فرهنگ و دین مردم این کشور است . استراتژی ها باید بر اساس نوع زندگی مردم و جامعه و تمام زنجیرۀ گردشگری ارائه شود. پس از مطالعه در این بخش ها است که می توانم افکارم را در قالب چارچوبی مدون در اختیارتان قرار بدهم که کارآ و مفید باشند. به هیچ عنوان ، روش ها و ایده هایی را که تنها در حد یک « اندیشه » اند ، نباید به طور دوره ای و بدون در نظر گرفتن هماهنگی ها به کار بست . بی شک، پیشرفت در هر زمینه ای، روندی زمانبر است. از فعالیت های کوچک تر، مانند  گردشگری محلی، طبیعت گردی و گردشگری فرهنگی در هر منطقه می توان آغاز کرد ؛ و این می تواند منتهی به اهداف وسیع تر شود . در همه ی این مراحل کیفیت خدمات و مسئولانه بودن بسیار مهم است . محدودیت هایی مانند بیماری، جنگ و… که سد راه گردشگری هستند ، باید رفع شوند.  من به عنوان مسافر، مقصدی را که دچار ناامنی و جنگ است ، انتخاب نمی کنم . برای مثال ،جنگ عراق، صنعت گردشگری آن کشور را نابود کرد و حتی بر کشورهای همسایه ی عراق هم تأثیر منفی گذاشت. نکته ی مهم و جالب توجهی که  درباره ی صنعت گردشگری وجود دارد این است که اگر  این صنعت در حال مرگ هم باشد  ، بسیار زود می توان آن را زنده کرد . در چند سال اخیر شاهد ناآرامی ها و درگیری های بسیاری در تونس و مصر بودیم که برای مدتی گردشگری را در این کشورها فلج کرد. اما بسیار زود در این کشورها گردشگری زنده شد و دوباره جان گرفت . فکر می کنم مردم ایران دوستدار مسافرت هستند و « سفر » بهترین راه « شناخت » است . من در این جا دوستانی دارم که با ماشین شخصی خود به شهرهای گوناگون سفر  می کنند ؛ شاید به دلیل اینکه دو یا سه بار در سال تعطیلات و زمان کافی برای سفر دارند. در فرهنگ مردم ایتالیا، ایران کشوری با مردمان صلح طلب، معرفی شده است. ایران نماد صلح خاورزمین است. در اولین سال های مرور تاریخ در مدرسه ، چندین درس در مورد ایران و تمدن کهن آن داشتیم که در آن بحث از اقتدار و دانش و عدالت  در ایران باستان بود. همه ی دانش آموزان های کشور من در درس تاریخ با ایران و امپراتوری های باشکوه آن آشنا می شوند  .

پرسش : با سپاس از زمانی که در اختیار ما قرار دادید ، در پایان اگر سخنی ناگفته مانده است ، بفرمایید .

پاسخ : ایران کشوری است با سابقه ی بسیار درخشان تاریخی. امروز این کشور  می تواند در حوزه ی گردشگری هم عملکرد درخشانی داشته باشد . تحولات مثبتی که در فرهنگ و اجتماع ایرانیان رخ داده است ، بحث گردشگری را به یک نیاز همگانی تبدیل کرده و به جزیی جدایی ناپذیر از زندگی مردم بدل ساخته است  .
من از استقبال دوستانه ی شما ممنونم . برای من مهم است که بدانم  خواسته های مردم ایران در زمینه ی گردشگری چیست و در چه جهتی است ؟ اگر با خستگی –  که البته  ناشی از سفر و پروازهای پیاپی چند روز اخیرم بوده است –  در  این گفتگو حضور پیدا کردم ، عذرخواهی می کنم .

نظر شما