۳۱ - فروردین - ۱۳۹۷
نوشته ی : کامران عدل


 

 

 

دیروز، مطلع شدم که باغ‌موزه‌ی کاخ سعدآباد، از مالکیت میراث فرهنگی خارج شده است و «بنیاد مستضعفان» دست روی آن گذاشته، و صاحب‌اش شده است. به‌همین علت، عده‌ای از دلسوزان میراث فرهنگی در روزنامه‌ی شرق، به‌ این عمل اعتراض کرده بودند و از رییس جمهور خواسته‌اند که مانع این کار بشود.
می‌دانید که سازمان میراث فرهنگی، همراه با سازمان گردشگری و صنایع دستی، زیرمجموعه‌ای از یکی از حوزه‌های معاونت ریاست جمهوری است. حالا، سوال من این است که: آیا معاونت ریاست جمهوری و خود رییس جمهور از این فعل و انفعالات بی خبر بوده‌اند که عده‌ای از دست اندرکاران و دلسوزان، از ایشان استمداد خواسته‌اند؟ معلوم است که نه؛ و خبر داشته‌اند. یعنی رییس جمهور این مملکت، زورش به‌ بنیاد مستضعفان نرسیده است؟ پس این چه رییس جمهور انتخابی ملت ایران است؟ و شما اصلن برای چی می‌خواهید بروید در انتخابات شرکت کنید؟

سوال دیگر من این است که: بنیاد مستضعفان چه نقشه‌ای برای این کاخ موزه دارد؟ می‌خواهد در آن‌جا گسترش موزه بدهد؟ که یعنی، این کار را بهتر ازسازمان میراث بلد است؟ معلوم است که نه. چندین هکتار درخت‌های ۲۰۰ – ۳۰۰ ساله، به‌ چه درد می‌خورند؟ مثل تمام فضاهای سبز شمال تهران که کرباسچی، میلیون‌ها درخت را، در آن‌جا از ریشه کند و به‌جایش برج ساخت؟ که امروز، فاجعه را، خودتان زندگی می‌کنید. سعدآباد هم همین سرنوشت را خواهد داشت. که راه ارتباطی آن، خیابان ده متری زعفرانیه است.

بخشی از بافت گیاهی باغ - موزه ی سعدآباد

بخشی از بافت گیاهی باغ – موزه ی سعدآباد

مردم!

خودتان را دست کم نگیرید. در ۱۳۸۳ و در اعتراض به‌ کاشت درخت‌های پلاستیکی در شهرهای ایران، و در چهار چوب نمایشگاه‌های باغ ایرانی، یک نمایشگاه چیدمان، در همین کاخ موزه‌ی سعدآباد بر قرار کردم. صدها و صدها نفر ریختند به‌تماشای آن. نتیجه‌اش این شد که، سه روز بعد از گشایش آن، تمام درخت‌های پلاستیکی را، در سطح تمام شهرهای ایران، جمع آوری کردند. و این‌جا چند عکس از آن نمایشگاه را، برایتان پست می‌کنم تا ببینید.

از شما خواهش می‌کنم که این پست را به‌ اشتراک بگذارید و در تمام رسانه‌ها، صدای اعتراض خودتان را به‌ گوش عالی مقامان برسانید. که تا شاید، جلو  این فاجعه را، مثل خروج تابلوهای موزه‌ی هنرهای معاصر را، بگیرید.

ممنون از همت و غیرت شما .

 

برگرفته از : کانال تلگرامی Iran art bank @

نظر شما