۱۴ - خرداد - ۱۳۹۶
عقاب علی احمدی


در « روز ملاصدرا » در برنامه ای که به مناسبت بزرگداشت ملاصدرا ، فیلسوف ایرانی از رادیو ایران پخش شده است ، مجری مدعی شده است که زبان فارسی در برابر زبان های عربی و ترکی چیزی برای گفتن ندارد ! این برنامه در روز ۱۳ خرداد از ساعت ۹ تا ۱۰ بامداد بازپخش شده است . در اینجا شنیده های دو شنونده از این برنامه در زیر می آوریم :

شنونده ی اول : 

« مجری برنامه درباره اینکه ملاصدرا باید زبان عربی می دانست شروع به توصیح دادن کرد و بعد مدعی شد زبان ترکی هم مثل عربی زبان توصیف است و دقیقا چیزی با این مضمون گفت که زبان فارسی به گرد پای زبان ترکی و عربی در این زمینه نمی رسد.

تقریبا ده دقیقه ای از زبان ترکی و روایاتی که هیچ اعتباری ندارد ،در وصف زبان ترکی گفت.
تهیه کننده ی این برنامه خانم شایان بود .
در کل برنامه درباره ی ملاصدرا را به مقایسه ی زبان ها کشاند ! »

شنونده ی دوم : 

«امروز توفیق اجباری شد در مترو گوش جان سپردم به رادیو !

چشم‌تان روز بد نبیند، گوینده ظاهرا داشت درباره زبان عربی سخن می‌گشود و حسابی آن را می‌ستود و آن را زبان توصیف می‌دانست و تاکید هم می‌کرد که فارسی را با آن نتوان برابر نهاد.
ناگهان نمی‌دانم چرا زد به صحرای کربلا و رفت سراغ ترکی و تا توانست آن را ستود و آن را هم بهترین زبان برای توصیف دانست و دوباره تاکید کرد که فارسی اصلا قابل قیاس با ترکی نیست! من منتظر بودن برود سراغ چینی و چماق آن را هم بر سر فارسی بکوبد که قطار آمد!
این وضع رادیوی ملی ایران است. »

آیا از سازمان رادیو تلویزیون ایران می توان پرسید :

۱. چرا هر کس در پشت میکروفون های این سازمان قرار  می گیرد ، می تواند ، بی پروا ، اساس ملیت و هویت و فرهنگ و تاریخ ایران را از  این تریبون به بازی بگیرد و هر توهینی را به ایران و ایرانی بر زبان بیاورد ؛ نمونه : شخصی به نام « مهرانمدیری » .

۲. آیا در همه ی این سازمان یک نفر نیست که از پیشینه ی دوهزار و پانصدساله ی زبان فارسی آگاهی داشته باشد ؟ آیا در این سازمان کسی نیست که « جایگاه باستانی ترین زبان و ادبیات جهان » را که از آن زبان و ادبیات فارسی است ، به برنامه سازان این سازمان یادآوری کند ؟

روی جلد کتاب « فارسی باستان »

روی جلد کتاب « فارسی باستان »

۳. آیا بازرس برنامه و ناظر کیفی برنامه های  این سازمان ، تنها بی دقتی در مسائل امنیتی و نظامی را برای ایران خطر می دانند و  توهین به فرهنگ ایران و خوارکردن آن ، با بهره گیری از امکانات این سازمان جرم نیست ؟

۴. آیا گردانندگان رادیو تلویزیون ایران از بیسوادی گسترده و همگانی ، و بی خبری شگفت انگیز ایرانیان بیسواد و دانشگاه رفته از ساده ترین آگاهی ها و دانستنی هایی که هر شهروند باید از کشور و فرهنگ خود بداند ، خبر ندارند ؟ چه کسی می تواند پیامدهای پخش شدن یک برنامه ی بی ارزش که مشتی حرف نادرست در باره ی زبان فارسی را به گوش میلیون ها نفر عامی می رساند ، جبران کند و به عهده بگیرد ؟

۵. چرا بازرسان و کارشناسان برنامه های رادیو تلویزبون ایران به شباهت سخنان و دیدگاه های برخی برنامه سازان این سازمان با دیدگاه ها و سخنان شبکه های تلویزیونی ضدایرانی ترکیه ، جمهوری اران ( خودخوانده ی آذربایجان ) ، امارت های متحد عربی و پایگاه های اینترنتی تجزیه طلبان ایرانی در فضای مجازی توجه نمی کنند ، و برای افزایش دانش خود از فرهنگ و هویت ایرانی برای دفاع از فرهنگ و هویت ایران به عنوان بخشی از کار و وظیفه ی خود ، کوششی نمی کنند ؟

۶. رسانه های هر کشور بخشی از کار خود را روشن کردن و شناساندن اهمیت « بده بستان تمدنی » میان آن کشور با دیگر کشورهای جهان قرار داده اند . آیا کارشناسان رادیوتلویزیون ایران از ایرانیانی چون سیبویه فارسی ( نویسنده ی نخستین دستور زبان برای زبان عربی ) ، زریاب ( تعالی دهنده ی ایرانی موسیقی اسپانیایی در دوران پس از اسلام ) ، صحیح بخاری ، محمدبن اسحاق ، نسایی و ابن ماجه ( دانشمندان دانش حدیث اسلامی ) ،  ابوحنیفه نعمان بن ثابت ( بنیادگذار مذهب حنفی ، مهمترین مذهب اهل سنت ) ، علی همدانی ( گسترش دهنده ی اسلام در فرارودان ) و شیخ احمد قمی ( گسترش دهنده ی اسلام در تایلند ) ، و … چیزی شنیده اند ؟

در پایان توجه توجه بیشتر فرهنگستان زبان و ادب فارسی ، وزارت فرهنگ و آموزش عالی ایران ، وزارت آموزش و پرورش ایران ، وزارت دادگستری ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به روند برنامه سازی در رادیوتلویزیون ایران را خواهانم.

                                                                                   ۱۴  خرداد ۱۳۹۶

۵ نظر

  1. علی بابایی می‌گوید،

    با سلام و درود
    و سپاس فراوان برای آگاهی بخشی
    در میان عرب ها معروف است که «نوشتن[به زبان عربی] با عبدالحمید آغاز شد.» (بُداء الکِتابه بعبدالحمید.) این عبدالحمید از دبیران ایرانی دستگاه خلافت بوده است، و از نسل و نیای ایرانیانی بود که بزرگترین گنجیتۀ ادبی دنیا را پدید آوردند. حال متاسفانه شاهد آنیم که در اثر اغراض قومی و قبیله ای متعفن برخی تازه به دوران رسیده ها با اظهار لِحیات خود در پی انکار این مفاخر فرهنگی اند. اوج آمال آنها به سبب اینکه از ریشه های فرهنگی شان آگاهی ندارند، سرسپردگی تام در برابر غرب است.

    ارسال شده در تاریخ خرداد ۱۵ام, ۱۳۹۶ در ساعت ۱۰:۲۸ ق.ظ

  2. برج سفیدی می‌گوید،

    ایمان دارم که به فرموده ی فردوسی بزرگ : گزارنده را راز با مادرست .

    ارسال شده در تاریخ خرداد ۱۶ام, ۱۳۹۶ در ساعت ۴:۳۰ ب.ظ

  3. رضا می‌گوید،

    با سپاس از شما و جناب علی احمدی

    ارسال شده در تاریخ خرداد ۲۰ام, ۱۳۹۶ در ساعت ۵:۱۵ ب.ظ

  4. کاوه اهنگر سربازآریای می‌گوید،

    زبان پارسی زبان چند کشور است ؛ ایران مادر این کشورهاست و جهان استعمار در طول قرن های گذشته ، برای نابودکردن این زبان که موجب اتجاد اقوام ایرانی است ، به هر دری زده است . لودگی های آدم های بی مقداری چون مهران مدیری هم در راه کوچک شماری فرهنگ ایرانی هم ادامه دارد و همه ی اینها ، همپای جریان های گلوبالی (جهانی ساز ) ، به دنبال نابودکردن زبان فارسی و فرهنگ ایرانی هستند .

    ارسال شده در تاریخ تیر ۵ام, ۱۳۹۶ در ساعت ۷:۳۴ ق.ظ

  5. ماهان می‌گوید،

    دردآور بود .

    ارسال شده در تاریخ مهر ۱۳ام, ۱۳۹۶ در ساعت ۳:۱۱ ب.ظ

نظر شما