۱۶ - فروردین - ۱۳۹۹
نوشتۀ : احسان هوشمند


شیوع بیماری کووید ۱۹ و آلودگی به ویروس کرونا بسیاری از مناسبات اجتماعی و فرهنگی و حتی مناسک دینی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. برای نخستین‌بار بسیاری از تجمعات و انجام مناسک مذهبی در مراکز دینی مقدس مسلمانان و نیز سایر ادیان در اقصی ‌نقاط جهان – از جمله در دنیای اسلام – محدود یا ممنوع شده تا از تجمع شهروندان کم شده و در نتیجه از شیوع بیماری جلوگیری شود. در کشور ما نیز ضمن تعطیلی، بسیاری از مناسک جمعیِ دینی با محدودیت‌هایی مواجه شده و به عنوان نمونه، شاهد تعطیلی نماز جمعه در تمامی استان‌های کشور هستیم. البته گروهی از شهروندان به هر دلیلی ممکن است از این وضعیت رضایت نداشته باشند! اما قاطبۀ روحانیون و شخصیت‌های دینی اتخاذ سیاست‌های موجود را برای تعمیق مقاومت در برابر آلودگی با ویروس کرونا پسندیده و با آن همراهی کرده‌اند. کمااینکه اقدام گروهی تندرو در مشهد یا قم برای ورود به حرم با واکنش منفی عمومی و گسترده‌ای روبه‌رو شد. در مناطقی که اکثریت ساکنین آن را هموطنان اهل سنت و جماعت تشکیل می‌دهند نیز مناسک دینیِ جمعی با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده؛ از جمله برگزاری نماز جمعه برای مقابله با آلودگی با  کرونا، البته با کمی تأخیر، موقتاً تعطیل شده است. این سیاست‌گزاری حاکمیتی که با هدف جلوگیری از اشاعۀ ویروس در اجتماعات گرفته شده، توسط بسیاری از روحانیون محترم اهل سنت نیز پذیرفته شده و در نتیجه نماز جمعه در این مناطق برگزار نمی‌شود. روز جمعۀ گذشته، ۷ فروردین‌ماه ۱۳۹۹ خبری منتشر شد که گروهی با حضور در برابر مسجد چابهار اقدام به شکستن قفل مسجد و ورود به مسجد کرده‌اند؛ اقدامی که می‌تواند ضمن گسترش ویروس کرونا و اشاعۀ این بیماری، موجب حرمت‌شکنی مساجد و نیز خدشه به اعتبار و منزلت علما و روحانیون محترم دینی شود.

گردآمدن گروهی از نمازگزاران در پشت در مسجد جامع چابهار
و شکستن قفل در مسجد برای اقامۀ نماز

در روزها و هفته‌های گذشته ، نگرانی دربارۀ سرایت ویروس کرونا در استان سیستان‌وبلوچستان افزایش پیدا کرده است. اگرچه امروز استان سیستان‌وبلوچستان از نظر نسبت درگیری با کرونا در میان استان‌های میانی کشور قرار دارد، اما افزایش شمار مهاجرین افغانستانی به کشورشان از طریق مرزهای این استان و احتمال آلودگی گروهی از این دست از مهاجرین و انتقال ویروس از این طریق در استان و نیز تراکم بالای جمعیت در برخی مناطقِ و شهرستان‌های زاهدان و چابهار ، از جمله در حاشیه‌هایی چون شیرآباد و کریم‌آباد زاهدان و  جنگولک، کمب‌ مرادآباد، رمین، عثمان‌‌آباد، میرآباد و نوک‌آباد در چابهار یا چادران در کنارک و سایر حاشیه‌ها در ایرانشهر و زابل و دیگر نقاط استان، ضروری است، بیش از هر زمان دیگری، نسبت به پرهیز از تماس اجتماعی در این خطه از ایران اقدام شود.

بدیهی است در این میان نقش روحانیون صاحب‌نفوذ در استان حائز اهمیت است و پیام‌های صریح و مکرر و روشن این شخصیت‌ها ، از جمله مولوی عبدالحمید و مولوی عبدالرحمان و مولوی نذیر احمد سلامی و دیگر روحانیون استان، می‌تواند موجب همراهی بیشتر شهروندان در مقابله با ویروس کرونا و پذیرش تعطیلی مناسک جمعی دینی از جمله نماز جمعه شود. تأکید این دسته از علما بر لزوم تعطیلی موقت تجمعات دینی و لزوم تبعیت شهروندان می‌تواند مانع از اقداماتی چون شکستن درِ مسجد با هدف برگزاری نماز جمعه شود. پیشنهاد می‌شود، روحانیون محترم استان سیستان‌وبلوچستان به صورت فوری و جدی در این‌باره موضع‌گیری کرده و بر اهمیت مراقبت‌های بهداشتی و در نتیجه ، تعطیلی موقت مناسک جمعیِ دینی از جمله نماز جمعه به شهروندان تأکید کنند.

برگرفته از : روزنامۀ شرق ، یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ ،  شمارۀ ۳۶۸۱ .

نظر شما