۳۰ - آبان - ۱۳۹۶
نوشته ی : مریم شهبازی


« # من_هم _می _آیم»، وعده ی دیدار پنجشنبه ، دوم آذرماه. کافی است عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی باشید تا این روزها به کرات با این دو جمله کوتاه به نقل از سلبریتی‌ها در حوزه‌های مختلف روبه‌رو شده باشید. «من هم می‌آیم» شعار «روز کتابگردی‌» است ؛ روزی که چند سال قبل بنای برگزاری سالانه‌اش در «هفته ی کتاب» گذاشته شد و حالا در سال ۱۳۹۶ با قدری تأخیر شاهد انتشار فراخوان چهارمین دوره ی آن هستیم.

برگزاری چهارمین دوره با قدری تأخیر

سه سال از برگزاری نخستین دوره ی «روز کتابگردی » می‌گذرد، پنجشنبه‌ای در «هفته ی کتاب » که به ‌دعوت احمد مسجدجامعی به روز کتابگردی اختصاص پیدا کرد و تبدیل به روزی ویژه برای اهالی کتاب و حتی دوستداران آن شد. چهارمین دوره اما با قدری تأخیر برگزار می‌شود. بر اساس روال سال‌های گذشته این تصور وجود داشت که امسال هم در هفته ی کتاب شاهد برگزاری این روز فرهنگی باشیم، با این همه روز کتابگردی سال ۱۳۹۶ ، به خاطر همزمانی آن با رحلت پیامبر(ص) و از سویی وقوع زمین لرزه ی کرمانشاه و عزادارشدن ایرانیان، به روز دوم آذرماه افتاد .

در برگزاری نخستین دوره ی این روز، اغلب اهالی نشر و کتاب به‌کتابفروشی‌ها رفتند و کتاب خریدند. سال بعد اما مراسم روز کتابگردی قدری متفاوت‌تر برپا شد ؛ چرا که هم کوله باری از تجربیات سال نخست را به دوش می‌کشید و هم اینکه از اطلاع‌رسانی‌های بهتری بهره می‌گرفت .

برخلاف دوره ی نخست، سال دوم برگزاری این روز تنها به حضور اهالی نشر و کتاب محدود نشد، راسته ی کتابفروشی‌های خیابان انقلاب، خیابان کریم خان زند و حتی دیگر کتابفروشی‌های تهران و کشور، نه تنها شاهد حضور فعالان حوزه ی کتاب بودند بلکه حتی اهالی سینما، تلویزیون، تئاتر و هنرهای تجسمی هم حضوری پررنگ در آن داشتند .

در دوره‌های بعد فقط مسجد جامعی نبود که از مردم برای حضور در کتابفروشی‌ها و کمک به رونق دوباره آنها دعوت کرد، خود اهالی فرهنگ و هنر هم به شکل خودجوش تلاش بسیاری برای اطلاع‌رسانی بیشتر به خرج دادند. در این بین حضور مسئولان کشوری هم جالب توجه بود، البته اغلب این مسئولان از حوزه‌های فرهنگی در کتابگردی شرکت کردند؛ افرادی از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در سال نخست جای خالی‌شان میان مردم احساس می‌شد. سال گذشته یکی از اتفاقات جالب در بازدید متولیان فرهنگی رویارویی همزمان علی جنتی، نخستین وزیر فرهنگ دولت حسن روحانی با وزیر بعد از او، سیدرضا صالحی امیری بود که سوژه ی عکس عکاسان حاضر شد.

جلب توجه دوباره ی مردم به کتابفروشی‌ها و کمک به رونق دوباره ی آنها تلاشی‌ است که طی سال‌های اخیر برای حفظ این حرفه از تعطیلی و جایگزینی‌شان با کبابی و ساندویچی و مغازه‌هایی از این دست شکل گرفته است. احمد مسجدجامعی که در دولت اصلاحات به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت داشت، طی روزهای اخیر از مردم برای حضور در چهارمین دوره ی «روز کتابگردی» دعوت کرد .

دعوت به حضور در «پویش کتابخوانی»

احمد مسجدجامعی ، ضمن همدردی با هموطنان داغدار از زمین لرزه ی کرمانشاه گفت : «در آستانه ی چهارمین دوره ی کتابگردی، هموطنان‌مان در غرب کشور داغدار عزیزان خود شده‌اند و خانمان خود را از دست داده‌اند. دل همه ی ایرانیان به یاد آنان می‌تپد و ما نیز شریک دردهای آنان هستیم، اما کتاب یکی از پایدارترین میراث‌های بشری و کتابخوانی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه است که در فرهنگ و سنت دینی ما نیز جایگاه قابل توجهی دارد.»

او با اشاره به اینکه حرفه ی کتابفروشی به‌عنوان آخرین حلقه ی صنعت نشر از اهمیت بسیاری برخوردار است، ادامه داد : «تقدیر، پشتیبانی و حمایت از کتابفروشی، همزمان که کاری اخلاقی است، حمایت از توسعه ی کشور عزیزمان ایران است. یکی از مؤثرترین راه‌های پشتیبانی و حمایت از خدمتگزاران کتاب، حضور فعال و مردمی در کتابفروشی‌ها و خرید کتاب است.»

عضو شورای شهر تهران درپاسخ به اینکه چرا کتابگردی امسال با قدری تأخیر و بعد ازاتمام هفته ی کتاب برگزار می‌شود، گفت: «امسال به‌دلیل همزمانی آخرین پنجشنبه هفته ی کتاب با ایام سوگواری، روز کتابگردی به هفته ی بعد افتاد. در کتابگردی پیش رو هم مانند سال‌های گذشته از مردم فرهیخته و شریف سراسر ایران دعوت می‌کنیم، به «پویش کتابگردی » پیوسته و روز پنجشنبه دوم آذرماه با حضور پرشور گروه‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، خانوادگی و… در کتابفروشی‌های سراسر کشور و مخصوصاً کتابفروشی‌های کوچک و خرید کتاب، به کتابفروشان زحمتکش «خسته نباشید» بگویند و از دست‌اندرکاران، ناشران، نویسندگان، مترجمان و پدیدآورندگان کتاب ایران تقدیر کنند.»

اعلان نشر مرکز برای دعوت از کتابخوانان برای حضور در کتابفروشی و دیدار با هنرمندان

اعلان نشر مرکز برای دعوت از کتابخوانان برای حضور در کتابفروشی و دیدار با هنرمندان

 

برنامه ی دیدار با هنرمندان در کتابفروشی نشر مرکز ، در روز کتابگردی سال 1396

برنامه ی دیدار با هنرمندان در  کتابفروشی نشر مرکز ، در روز کتابگردی سال ۱۳۹۶

این فعال فرهنگی از اهالی رسانه، به ویژه رسانه ی ملی هم درخواست کرده که با اطلاع‌رسانی و دعوت از مردم و فرهیختگان و انعکاس حضور مردم در کتابفروشی‌ها به یاری این حرکت فرهنگی بیایند. علاوه بر این از گروه‌های ترویج کتابخوانی، باشگاه‌های کتابخوانی، نهادهای غیردولتی فعال در حوزه کتاب در شهرها و روستاهای سراسر کشور دعوت کرده تا با حضور در کتابفروشی‌ها به ترویج کتابخوانی کمک کنند .

یکی از مواردی که منجر به استقبال اهالی فرهنگ و هنر و مردم به حضور در «روز کتابگردی » شد ضرورت نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در زندگی روزمره است . مسأله‌ای که به یکی از معضلات فرهنگی زمان حاضر تبدیل شده چرا که در سبد کالای خانوارهای ایرانی اغلب هر چیزی جای دارد جز کتاب و توجه به خرید و مطالعه آن !

هر چند حمایت از کتابفروشی‌ها طی چند سال اخیر تنها به طرح پیشنهادی مسجدجامعی برای «روز کتابگردی» ختم نمی‌شود اما به هر حال ثبت چنین روزهایی و برپایی آنها در کنار برگزاری طرح‌هایی نظیر «پاییزه ی کتاب» عاملی مؤثر در تشویق مردم به حضور در کتابفروشی‌ها و کمک به حفظ این حرفه از خطر تعطیلی و همچنین رونق گرفتن دوباره ی کتاب و کتابخوانی است .

برگرفته از : روزنامه ی ایران ، شماره ی ۶۶۴۷ ، دوشنبه  ۲۹ آبان ۱۳۹۶ ، ص ۲۲ .(با ویرایش )

نظر شما