۲۰ - مهر - ۱۳۹۵


یک تابلوی نقاشی - فرش در نمایشگاه گالری کاران در تبریز

یک تابلوی نقاشی – فرش در نمایشگاه  گالری  کاران در تبریز

 

تبریز – هنرمند خلاق تبریزی و مبدع سبک « کاران » از برگزاری نمایشگاه آثار تلفیقی هنرهای تجسمی و قالی اصیل و آنتیک ایرانی در تبریز خبر داد . این نمایشگاه در روزهای ۱۰ تا ۱۹ مهرماه ۱۳۹۵ برپا است .
فیروز وهابی نژاد در حاشیه برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت :« این نمایشگاه با عنوان ضیافتی برای پیوند هنرهای تجسمی با هنر قالی اصیل و آنتیک ایرانی و همزمان با سالروز انتخاب تبریز به عنوان « شهر فرش دستبافت جهان» آغاز به کار کرده است. »
وی با اشاره به نمایش بیش از هفتاد اثر هنری در این نمایشگاه تصریح کرد : « این که در چنین سبکی قالی را صرفاً به عنوان بستر نقاشی در نطر بگیریم، اجحاف عظیمی در حق این همه زیبای و میراث ملی است؛ زیرا قالی اصیل و منحصر به فرد قدیمی ایرانی همان بستر معنوی و روحانی ای است که زیبای خاص و عمیقی را به موضوع می بخشد. »
این هنرمند خلاق تبریزی ادامه داد : « در این سبک کوشیده ام با خلق اثری تلفیقی و هنری از دو شاخه ی هنرهای تجسمی و هنر قالی گذشته را به گذشته، گذشته را به حال، و گذشته را به آینده ربط دهم ، با این تفاوت که این گذشته در دل و روح بستر یعنی فرش اصیل ایرانی جاری است. »
وی در ادامه گفت: « در واقع می توان طعم و بوی طرح های هزارساله و قدمت و عمر چندصدساله را با تمام وجود حس کرد و در نهایت ، اثر خلق شده به معنای نوعی احترام به طرح و طراح و بافت و بافنده گان زمان های دور است . »
وهابی نژاد در خصوص سیر تکامل سبک های ابداعی خود نیز اظهار داشت : « معرفی سبک فرش نقاشی در سال ۱۳۹۲ با ارائه ی ۶۵ اثر هنری صورت گرفت و در ادامه ی این روند ، نمایشگاه های « هنر مفهومی با قالی قدیمی ایرانی »، «هنر کلاژ با طعم قالی قدیمی ایرانی» و  « نقاشی با قالی ایرانی » برگزار شد که با استقبال خوبی نیز همراه بود . »
مبدع سبک کاران گفت : « ابزار کار در این سبک همان قالی کهن ایرانی بوده و سه بعدی بودن آثار ارائه شده نیز ویژگی دیگر این نمایشگاه است که به تائید کارشناسان ، هنری بی بدیل و  یک جهش جدید هنری بوده است . »
وهابی نژاد در پایان تاکید کرد : « با تمام وجود معتقدم قالی ایرانی همچون نگینی است که حتی با هزار پارگی همچنان می درخشد و قابل احترام است و تلاش کرده ام این ارزش را از طریق تلفیق هنر قالی با سایر فرم های هنری، بازتعریف کنم . »
گفتنی است ، فیروز وهابی نژاد پیش از این نیز ابداعاتی چون تلفیق هنر خوشنویسی، قرآن نقره کوب و فرش نقاشی نیز داشته و بیشتر با نام کاران شناخته می شود .

برگرفته از : خبرگزاری مهر ( با ویرایش )

نظر شما