۳ - فروردین - ۱۳۹۳
عقاب علی احمدی


 

سفره ی هفت سین زیبایی که « کتابکده ی رستاک » در یزد در نوروز امسال گسترده است .

سفره ی هفت سین زیبایی که « کتابکده ی رستاک » در یزد در نوروز امسال گسترده است .

 

امسال در ۱۵ روزی که بر سر کار نمی رویم ، بد نیست :

۱. کتابخانه ی خود را اگر گرد گرفته است ، گردگیری کنیم .
۲. فهرستی از کتاب هایی را که باید بخوانیم ، بنویسیم .
۳. بیاییم به این واقعیت که ما هم باید مانند هر ملت دیگر ، به بهبود کاری که انجام می دهیم و افزایش کیفیت آن ، بیشتر بیاندیشیم و اینکه چه کتاب های را در این زمینه باید بخوانیم .
۴. یک روز به دیدار از کتابفروشی ای که روزگاری پاتوق مان بوده است ، برویم و ببینیم که آیا مانند گذشته خدمات کتاب رسانی را انجام می دهد یا نه ؟
۵. کتاب های تازه ای را که می پسندیم ، بخریم یا نام آنها را برای روزها و ماه های بعد فهرست کنیم .
۶. در چند سال گذشته ، گروهی از روزنامه نگاران و نویسندگان پیشنهاد کرده اند به جای گل و شیرینی و چیزهایی که نمی دانیم به درد خانواده ، دوست ، خویشاوند یا همسرمان می خورد یا نه ، به آنها « کتاب » هدیه بدهیم . بد نیست امسال آزمایش کنیم ،« عیدی دادن کتاب » با چه واکنش هایی روبه رو می شود .
۷. ستون « معرفی کتاب » در مجله های فرهنگی ،ادبی و هنری را بخوانیم .
۸. نقد و بررسی کتاب ها و فیلم هایی را که خوانده و تماشا کرده ایم ، بخوانیم .
۹. در دیدار از کتابفروشی ها ، موزه ها ، تالارهای سینما یا دیگر جاهای فرهنگی ، ببینیم آیا به مناسبت نوروز ، برنامه های ویژه ای برای بهره گیری بهینه از فضای فرهنگی و ارتباط بیشتر بازدیدکنندگان با فرهنگ ، دارند یا نه ؟
۱۰. برنامه ای برای بهره گیری از کتاب ، روزنامه ، مجله ، فیلم ، موزه ، اینترنت و دیدار از جایگاه های باستانی در سال نو بریزیم .
۱۱. فهرستی از هزینه هایی که برای تفریح خود می کنیم ، بنویسیم و ببینیم پولی را که برای خرید کالای فرهنگی می پردازیم ، چند درصد هزینه ای است که برای تفریح و اوقات فراغت خود می پردازیم .

۲ نظر

  1. باقر می‌گوید،

    با سلام و امید اینکه در سال جدید و تا اینجا بهتون خوش گذشته باشه و بقیه ی آن هم به همین ترتیب .
    مرض از مزاحمت این است که آقاجان , مثل اینکه شما تو باغ نیستی . قربان ذات مقدستان گردم , کتاب خریدن , پول می خواهد و من پول ندارم . به همین سادگی؛ یعنی دور از جان شما , خیلی ها پول خرید کتاب ندارند . همه کس هم کتابشو تو اینترنت نمی گذاره . حق هم دارند . آنها هم زحمت می کشند و وقت می ذارن و لاجرم به یه لقمه نون نیاز دارن . چندین سال است که پولدارای ایرانی دیگه کتاب به کتابخانه ها هدیه نمی دن .مفت خوانی هم زیاد نمی شه کرد . آدم خجالت می کشه . دو سه بار از دوستی کتاب قرض می کنی , یک بار هم تو باید کتابی داشته باشی که یا توصیه به خواندنش بکنی و یا قرض بدی . دوستی به درستی یک بار به من گفت همۀ این معلومات تو اشکال شرعی داره . برای اینکه همه ی اینها را با کش رفتن کتاب های دیگران به دست آوردی . حالا گور پدر وقت و دل خوش و خیلی حرفای دیگه .
    امیدوارم دور و بر سفره ی شما همیشه پر کتاب باشه ( و البته با میل و وقت خواندن و نه برای پزدادن ) . سر سفره ی ما مستضعفین , اول باید نان باشه؛ البته سایه ی مقدس کتاب هم از سرما کم نشه ” که هر چه در سر ما میرود , ارادت اوست ” .
    عزت زیاد و کتابخانه تون پرکتاب و درش به روی کتاب دوستان باز باد . باقر

    ارسال شده در تاریخ فروردین ۵ام, ۱۳۹۳ در ساعت ۵:۰۸ ب.ظ

  2. عزت اله هیودی می‌گوید،

    با سلام و عرض شاد باش سال نو
    من مطالب رو از طریق اینترنت پیگیری می کنم .
    از راهنمایی های شما کمال تشکر را دارم .

    ارسال شده در تاریخ فروردین ۵ام, ۱۳۹۳ در ساعت ۱۱:۰۰ ب.ظ

نظر شما