۷ - آذر - ۱۳۹۱


 

روز چهارشنبه و در جمع خبرنگاران  دکتر  رضا ملک زاده گفت: « مهمترین خطر کبد چرب  ، دچارشدن به  سکته های  قلبی و مغزی زودرس است . یکی دیگر از نشانه های کبد چرب بالابودن اندازه آنزیم در خون است که این مسئله با آزمایش قابل تشخیص است . »

ملک زاده افزود : « برخی از افرادی که دچار بیماری کبد چرب هستند ، با پیشرفت این بیماری به نارسایی کبد دچار می شوند . روند دچارشدن یک بیمار به کبد چرب گاهی تا ۳۰ سال  طول می کشد . »
وی گفت « : پژوهش ها در زمینه  نوشیدن چای و قهوه نشان می دهند که نوشیدن زیاد چای برای کسانی که به بیماری کبد چرب  دچار هستند ، زیان دارد ؛ اما نوشیدن قهوه برای کبد چرب سودمند است . »

   ملک زاده در باره افزایش چاقی در جامعه یادآوری کرد : « متاسفانه امروزه بیماری چاقی در جامعه ما بسیار شایع شده است و پیشگیری از چاقی و درمان آن می تواند در درمان کبد چرب موثر باشد . »

او در مورد گسترش بیماری سرطان روده بزرگ در کشور گفت : « قرار است طرح غربالگری برای یافتن بیماران دچار به سرطان روده بزرگ در شهر تهران اجرا شود . یکی از فرضه هایی که در این طرح بررسی می شود ، وجود میکروب در روده انسان است که در ایجاد سرطان نقش دارد ؛ مانند سرطان معده که علت اصلی آن وجود میکروب است. »
ملک زاده افزود : «  پیشینه خانوادگی در دچارشدن به سرطان روده بزرگ ، در دچارشدن مردم به این بیماری نقش دارد و به آن دسته از افرادی که دچار سرطان روده بزرگ شده اند ، پیشنهاد می شود که به صورت دوره ای  ، حتما مورد ارزیابی و آزمایش قرار گیرند.  »
به گفته وی ۶۰   درصد  از کسانی که به سرطان روده بزرگ دچار شده اند ،  این بیماری در  خانواده آنها پیشینه  دارد و نشانه ها و آسیب های پیش سرطانی در آنان ۱۰ سال زودتر می تواند بروز کند . »
ملک زاده همچنین در مورد بیماری ترش کردن خاطرنشان کرد: « بیماری ترش کردن سرطان زا نیست و این گمان مردم که ترش کردن معده در آینده تبدیل به سرطان می شود ، نادرست است . ترش کردن معده یا همان بازگشت خوراک از معده به مری و دهان بیمار است به دلیل وجود میکروبی به نام «هلیکو باکترپیلوری » است . این بیماری با مصرف دارو قابل درمان است .»
به گفته وی استرس ، اضطراب ، نوع خوراک ، تند خوراک خوردن ، خوردن خوراک های تند ، « خوراک های زودپخت » (فست فودها ) و چاقی از مهمترین علت های بیماری ترش کردن معده هستند . »

این پزشک بیماری های گوارش و کبد افزود : «  نیمی از افرادی که دچار بیماری ترش کردن معده هستند ، پس از درمان ، بیماری آنها بازگشت  می کند؛ اما  ما  به آنها  این اطمینان را می دهیم که داروی « امپرازول » که پزشکان برای درمان این  بیماری برای آنها تجویز می کنند ،  خطر و پیامدی برای آنان ندارد و  آنها سالها می توانند این دارو را مصرف کنند . »
دکتر ملک زاده همچنین گفت : « پزشکان ایرانی در زمینه پیشگیری از بیماری های گوارشی از بسیاری از کشورهای دنیا و منطقه موفق ترهستند . در کشور ایران نزدیک به ۸۰ درصد از مرگ و میر ها مربوط به بیماری های غیرعفونی است .»
او گفت : « دوازدهمین کنگره  بیماری های گوارش و کبد » از  روز هشت تا دهم آذرماه  ۱۳۹۱ با هدف ارایه آخرین دستاوردهای علمی در این زمینه  ، در مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود .»

برگرفته از : ایرنا

۱۳۹۱ / ۹ / ۱

نظر شما