۲۳ - مهر - ۱۳۹۷


 

 

 

 

یک مقام ارشد تحقیقاتی در ایران می‌گوید ،«به طور میانگین ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت ایران حداقل یک بار به انگل توکسوپلاسما مبتلا شده‌اند» و پیامدهای ابتلا به این انگل «آمار تصادفات رانندگی در ایران را افزایش می‌دهد».

دکتر بهادر حاجی‌محمدی، رئیس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد، به خبرگزاری ایسنا  گفته است انگل «توکسوپلاسما گوندی» یکی از شایع‌ترین آلودگی‌های انگلی در ایران است و خطر آن در رانندگان بالای ۴۰ سال بیشتر از بقیه است.

«توکسوپلاسما گوندی» یک انگل تک‌یاخته‌ای‌ است که می‌تواند انسان و بسیاری از پستانداران را مبتلا به بیماری «توکسوپلاسموز» کند. رشد زیاد انگل در بدن و ناتوانی دستگاه ایمنی در برابر آن، در افرادی که مبتلا به بیماری‌های دستگاه ایمنی هستند، می‌تواند به نشانه های بیماری عصبی شدید یا تشنج و مرگ بیانجامد .

 

در این تصویر ، انگل مرگبار توکسوپلاسموز در ریه‌های یک پاندا دیده می‌شود .

 

اما نشانه های حاد بیماری در بسیاری از افراد پس از مدتی فروکش کرده و افراد بهبود پیدا می‌کنند. با این حال بیماری در برخی افراد ادامه پیدا می‌کند و می‌تواند به ایجاد کیست‌های انگلی در مغز و ماهیچه های فرد بیانجامد. آن‌طور که بهادر حاجی‌محمدی توضیح داده است ، این کیست‌ها می‌توانند به افزایش تولید «دوپامین» بیانجامند. دوپامین، یک نوع پیام‌رسان عصبی است و نقش مهمی در ایجاد احساس لذت و سرخوشی دارد. این پیام‌رسان عصبی در عین حال در ساماندهی و فرماندهی به دستگاه حرکتی نیز نقش دارد.

دکتر حاجی‌محمدی می‌گوید : «افزایش میزان تولید دوپامین، تغییراتی در رفتار و روحیۀ فرد ایجاد می‌کند، به گونه‌ای که حضور این کیست در مغز سبب می‌شود راننده به هنگام روبروشدن با موانع در هنگام رانندگی، دیرتر از حد معمول واکنش نشان دهد و قادر به توقف بموقع خودرو نباشد که این امر در نهایت منجر به تصادف می‌شود ».

رئیس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد می‌گوید : « مهمترین روش انتقال انگل توکسوپلاسمو ، خوردن میوه و سبزی شسته‌نشده، کباب و استیک نیم‌پخته یا خونی و جگر آبدار و نپخته و یا از تماس با گربه‌ است. او در عین حال می‌گوید : «هنگام عوض کردن خاک جعبۀ فضولات گربه‌های خانگی حتما باید از دستکش استفاده شود».

نتایج تحقیقاتی موجود در «انیستیتو ملی بهداشت» در آمریکا نشان می‌دهد «توکسوپلاسما  گوندی»، انگلی بسیار شایع در کشورهای در حال توسعه است و جمعیتی میان ۳۰ تا ۶۰ درصد مردم جهان به آن آلوده شده و یا این انگل به‌طور پیوسته در بدن آنها وجود دارد.

دکتر بهادر حاج‌محمدی به گزارش‌هایی اشاره کرده که بر پایۀ آنها نرخ آلودگی به توکسوپلاسما در اصفهان ۴۳ درصد، در اردبیل ۱۸ درصد ، در استان گیلان ۶۶ درصد و در زاهدان ۲۲ درصد است. به گفتۀ این پژوهشگر «آلودگی در مناطق مرطوب کشور مانند گیلان بیشتر از مناطق خشک مانند زاهدان است».

بنا بر تحقیقات منتشرشده در گاهنامۀ زیست‌شناسی تجربی ، این احتمال وجود دارد که در افراد مبتلا به انگل شکلی از تغییرات رفتاری بروز کند. پیامدهای ابتلا به این انگل ممکن است به اختلالات عصبی بیانجامد. تحقیقاتی توسط گروهی از متخصصان در کتابخانۀ «انیستیتو ملی بهداشت» نشان می‌دهد ، بیماری «توکسوپلاسموز» در افراد مبتلا حدود ۲.۶ بار خطر افزایش تصادفات را بالا می‌برد. در کشور ترکیه نیز پژوهش‌ مشابهی انجام شده ‌است.

آلودگی با انگل توکسومپلاسموز را با آزمایش خون می توان شناسایی کرد و این آلودگی را طی سه تا چهار هفته می توان درمان کرد .

 

برگرفته از : پایگاه خبرگزاری ایسنا

نظر شما