۲۶ - اسفند - ۱۳۹۶
عقاب علی احمدی


Copy of The Calendars of The Cultural great Iran- cover

ایرانشهر

( گاهشماری های ایران فرهنگی – ۱۳۹۷ )

پژوهش : وحید  شریعت زاده 

تدوین : مهران  غلامی 

آماده سازی و پردازش : م. ایران نژاد ، عبدالله موذن زاده ،

امین محمودی ، علی رنگچیان ، وحید روزبهانی ، علی غلامی 

چاپ نخست : زمستان ۱۳۹۶

ناشر : انتشارات ایران نگار – تلفن ۶۶۹۰۷۴۲۸ 

فروش تلفنی :  ۰۹۱۰۴۳۲۴۲۱۱

پایگاه   اینترنتی :   www.irannegar.ir      www.ganj.ir

این گاهشماری که به شیوۀ «سررسیدنامه » تدوین و منتشر شده است ، در روزهای پایانی سال ۱۳۹۶ به بازار آمده است . در برگه های آغازین این سررسید مطالبی همچون سرود « ای ایران » ( سرودۀ جاودان یاد استاد حسین گل گلاب ) ؛ نمودار جشن های ایرانی ؛ متن فرمان کورش بزرگ ( با برگردان پروفسور عبدالمجید ارفعی ) ؛ جدول نام ماه های ایرانی به ۲۲ زبان و گویش باستانی ایران ؛ جدول نام ماه های ایرانی به گویش های تیره های ایرانی ؛ گاهشماری مهی ( قمری ) تیره های ایرانی و همسایگان ایران ؛ گاهشماری های خورشیدی ایرانی همسایگان ایران؛ گاهشماری کشورهای باستانی میان رودان و سوریه ؛ گاهشماری شهرهای باستانی میان رودان ؛ نام گاه های شبانه روز ایرانی ؛ پنجه اندرگاه ؛ گهنبارها ؛ شناخت زمان (زروان ) ؛ نام های سی روز ماه در فرهنگ ایرانی ؛ جدول نام ۱۲ ماه سی روزۀ ایرانی ؛ آگاهی هایی دربارۀ سی روز ماه ایرانی ؛ معرفی اندرزنامۀ « آذرباد مهراسپندان ) ؛ باورهای فرهنگی کهن دربارۀ سی روز ماه (از ملک الشعرای بهار ) ؛ گل ها و گیاهان و پیوند آنها با روزهای ماه ایرانی (برگرفته از بندهش ) ، یادکرد نام روزهای ماه و گل های هر ماه در سروده های مسعود سعد سلمان و هشت نقشۀ باستانی از ایران و جهان از آثار دانشمندان ایرانی آمده است . پس از آن مناسبت های مهم هر ماه در ۱۲ صفحه با تصویرهایی از بزرگان ایران آمده که رنگ و جلایی دوچندان به این گاهشماری بخشیده است .

در پایان این سررسیدنامه ، مطالبی در بارۀ یکاهای سنجش زمان ، وزن ، درازا ، شار ( حجم ) و رویه (مساحت ) در  فرهنگ ایرانی ، واژه های پولی و مالی در فرهنگ ایران و آگاهی هایی دربارۀ دستاوردهای علمی ایرانیان از دوران باستان آمده است .

این سررسید که با جلد سخت تولید شده ، به بهای ۲۵۰۰۰ تومان ، در کتابفروشی های معتبر به فروش می رسد .

چنانچه علاقه مندان نتوانستند این سررسید را در بازار کتاب پیدا کنند ، می توانند با شماره تلفن ناشر یا شماره همراه ۰۹۱۰۴۳۲۴۲۱۱  تماس بگیرند تا سررسید برای آنها فرستاده شود .

۱ نظر

  1. بیژن ایراندوست می‌گوید،

    درود بر شما جناب احمدی و سپاس از شما جهت معرفی این کار زیبا که تصور می کنم برای نخستین بار گاهشماری با این ویژگی ناب که نه تنها به اطلاعات زمانی دست می یابید بلکه هم زمان اطلاعات فرهنگی وتاریخی و ادبی را پیش رو دارید ،داشتن این چنین گاهشماری برای هر ایرانی که علاقه مند به فرهنگ ،تاریخ وبسیاری از اطلاعات عمومی دیگرمی باشد بایسته و شایسته است .
    سپاس از تلاش برای ترویج سنن و فرهنگ ایرانشهری
    پاینده ایران

    ارسال شده در تاریخ اسفند ۲۶ام, ۱۳۹۶ در ساعت ۹:۵۲ ب.ظ

نظر شما