۱۶ - تیر - ۱۳۹۶
نوشته ی : ایساک  یونانسیان


به تازگی اکران دو فیلم «اکسیدان» ، ساخته ی  حامد محمدی و «مادر قلب اتمی» ، ساخته ی علی احمدزاده در سینماهای ایران با انتقاد جامعه‌‏ی ارامنه و حتی برخی ایرانیان مسلمان روبرو شده است. دیالوگ‌ها و بعضی از سکانس‌ها در این دو فیلم نه تنها با اصول و مفاهیم حرفه‌ای سینما سازگار نیست، بلکه به نوعی ، می توان آن را لودگی و توهین به یک قشر از جامعه ی ایرانی دانست : در این دو فیلم ، باز ادعای قدیمی نجس بودن ارمنی ها و ناپاک بودن دختران ارمنی و کلیسا طرح و به تصویر کشیده شده است .

البته من به شخصه با رویکرد آزاد و مستقل در سینما موافقم و به عنوان یک ایرانی ارمنی معتقدم که ما نیز به عنوان یک شهروند ایران تافته ی جدا بافته ای از ملت ایران نیستیم و پرداختن به چنین موضوعاتی ، از لوازم  یک جامعه ی دموکراتیک و پویا است . اما مسئله ای که کمی آزاردهنده است  این موضوع است که چرا سینما گران ما یک بار هم به موضوعات و خدمات و جنبه های مثبت ارمنیان ایران نمی پردازند ، به عنوان مثال چرا تا کنون فیلمی در مورد خدمات ارمنیان ایران نظیر جانفشانی شهدای ارمنی در جنگ تحمیلی ، پایه گذار سینمای ایران (آوانس اوگانیانس) ، پایه گذار اولین آسایشگاه سالمندان و معلولین ایران و خاورمیانه (دکتر آرسن میناسیان) ، پدر علم روباتیک ایران (کارو لوکاس)، مادر ستاره شناسی نوین ایران (دکتر آلنوش تریان)، پایه گذار ارکستر سمفونیک تهران ( روبن گریگوریان)، پایه گذار عکاسی در ایران (آنتوان سوروگین) ، پایه گذار فن صداگذاری فیلم در ایران (آلکس آقابابیان) ، پایه گذار تئاتر نوین ایران (شاهن سرکیسیان) و یا فیلمی در مورد معماران ارمنی (پل آبکار، وارطان آوانسیان، گابریل گورکیان) ،که نیمی از ساختمان های قدیمی تهران نظیر ساختمان بانک ملی، وزارت امور خارجه، سازمان پست مرکزی، میدان حسن آباد و …… از طراحی های آنان است ، ساخته نشده است ؟

از این رو من به عنوان یک ایرانی ارمنی که همواره و در تمام برهه های حساس در کنار برادران و خواهران ایرانی ایستاده ام، انتظار دارم دوستان ایرانی من نیز در چنین شرایطی با محکوم کردن و تحریم این فیلم ها ، پاسخی مناسب به دست اندرکاران این دو فیلم بدهند تا خدایی ناکرده ، فردا ها شاهد به سخره گرفتن دیگر تیره های ایرانی نباشیم .

پوست فیلم « مادر قلب اتمی » ، ساخته ی علی احمدزاده

پوست فیلم « مادر قلب اتمی » ، ساخته ی علی احمدزاده

 

فیلم « اکسیدان » ، ساخته ی حامد محمدی

فیلم « اکسیدان » ، ساخته ی حامد محمدی

۱ نظر

  1. کاوس پیروزی_ پهلوان می‌گوید،

    به نام یک انسان و به نام یک خدمتگزار فرهنگ و هنر بیش از نیم قرن، و به نام یک نقاش ایرانی، دو فیلم «اکسیدان» ، ساخته ی حامد محمدی و «مادر قلب اتمی» ، ساخته ی علی احمدزاده را شدیدن محکوم می نمایم و از ملت بزرگ ایران و جامعه فرهنگیان ایران و جهان می خواهم که این حکایت شرم آور را شدیدن محکوم نمایند. با مهر، کاوس پیروزی- پهلوان.

    ارسال شده در تاریخ تیر ۱۶ام, ۱۳۹۶ در ساعت ۷:۲۸ ب.ظ

نظر شما