۵ - فروردین - ۱۳۹۶
نوشته ی : محمداسماعیل حیدرعلی ( محمد حیدری )


Mohammad-Esmaeil-Haydarali

اشاره :

سرانجام صدای مهیب تروریسم کور در لندن هم طنین انداخت . همان گونه که پیش تر هم نوشته ام ، این رویداد و رویدادهای مانند آن ، بی هیچ دودلی بخشی از بازده بذر زهرآگینی است که در جریان مبارزه ی مجاهدین افغانی با ارتش سرخ ، به دست سرویس های امنیتی غرب و در مدارس حقانی پاکستان کاشته شد . در این نوشته ی کوتاه فشرده ای از روند بنیادگذاری گروه های تروریست و دهشت افکن ، پس از اشغال افغانستان به وسیله ی ارتش سرخ شوروی را ، پیش رو می گذارم .

یادآور می شوم ، هر کس اندک تردیدی در زمینه ی این نوشتار دارد ، می تواند مقاله ی پژوهشی جفری گلد برگ ، خبرنگار «نیویورک تایمز» در زمینه ی چگونگی پدیدارشدن مدرسه های حقانی پاکستان را بخواند. این مقاله پژوهشی مفصل با ترجمه ی شیوای مهرداد فرهمند است که در ویژه نامه ی نوروز ۱۳۸۰ روزنامه ی «همشهری» ( ۲۷ اسفند ۱۳۷۹ ) چاپ شده است  .

 * * *

پس از اشغال افغانستان به وسیله ی ارتش سرخ ، آمریکا با یاری گرفتن از انگلیسی های کهنه کار در امور خاورمیانه ، به بهانه ی کمک رسانی به مجاهدین افغانی ، سازمانی ویژه پدید آورد که زیربنای سازمان های تروریستی کنونی در خاورمیانه ، شمال آفریقا و دیگر جاها است .

در این سازمان نامرئی ، از مسیر عربستان و امارت های متحد عربی ، منابع مالی و تسلیحاتی در اختیار سازمان اطلاعات ارتش پاکستان قرار می گرفت . این سازمان ، کار آموزش نظامی افغانستانی های متعصب به آئین و خاک خود را انجام می داد ؛ اما کار آموزش عقیدتی ، همراه با جزم گرایی واپس گرایانه بر عهده ی شبکه ی مدارس حقانی پاکستان ( که بنیانگذاری آن در دوران استعمار هند به وسیله ی انگلیسی ها داستان جداگانه ای است ) بود . بدین ترتیب اسامه بن لادن ( دوست و شریک خانواده ی بوش ) سازمان القاعده و در کنار آن طالبان را در فرایندی مشکوک بنیانگذاری کرد .

پس از خروج ارتش سرخ از افغانستان و فروپاشی شوروی ، مردم افغانستان با مصیبتی از نوع دیگر روبرو شدند : مصیبتی به نام « طالبان » که از حمایت القاعده برخوردار بود . دولت ملی و مردمی برهان الدین ربانی که می توانست آرامش و سازندگی را برای مردم رنج کشیده و قربانی داده ی افغانستان به ارمغان بیاورد ، به وسیله ی طالبان و در فرایندی مشکوک از عدم کمک رسانی به آن ، سقوط کرد و جنگ و خونریزی در افغانستان ادامه یافت – که هنوز هم ادامه دارد  .

در این نوشته بنای تاریخ نویسی ندارم و از این رو از ورود به روند گسترش القاعده ، تبدیل شمال پاکستان به مرکز تروریست پروری ، ماجرای کاملا مشکوک ۱۱ سپتامبر و….درمی گذرم و فقط یادآور می شوم ، آنچه در بالا نوشتم برای یادآوری پیشینه ی ایجاد سازمان های افراط گرای مذهبی در راستای ناآرام نگه داشتن بخش بزرگی از غرب آسیا و شمال آفریقا است . این را می دانیم که زبانه های این آتش اکنون تا قلب اروپا هم گسترش یافته است.

لنفجار در وست مینستر ، در لندن

انفجار در وست مینستر ، در لندن

تجربه ی القاعده و طالبان موجب شد ایجاد سازمان های افراط گرای مذهبی با نام های گوناگون و ارائه ی برداشت های شگفت انگیز از دین اسلام به روندی عادی در منطقه تبدیل شود : سلفی ، تکفیری ، النصره ، توحید الاسلام ، لشگر جنگهوی ، داعش ، جیش العدل و ده ها فرقه ی مسلح دیگر که اوج واپس گرایی و بی رحمی آنان را در رویدادهای لیبی ، سوریه ، عراق و افغانستان شاهد بودیم .

کیست که خبرها را ( ولو گذرا ) نخواند و نداند پول و اسلحه ی این فرقه از کجا ، و از سوی چه قدرت هایی تامین می شود ؟ گرچه اختلافات مذهبی میان فرقه های مختلف اسلامی از میان نرفته بود ، اما مدارای دینی در منطقه به مرحله ای رسیده بود که مسلمانی ، به دلیل اختلاف در قرائت از دین ، مسلمان دیگری را نمی کشت ؛ رهبران مذهبی فتوای قتل و به کنیزی گرفتن دختران و زنان فرقه های مخالف و…. نمی دادند . حتی سازمان هایی برای به حداقل رساندن اختلاف میان فرقه های مسلمانان ایجاد شده بود که موفقیت هایی هم داشتند . نمونه ی این سازمان ها یکی هم «سازمان تقریب مذاهب» است که کوشش های آن موجب شد شیخ شلتوت ، مفتی « الازهر » شیعیان را یکی از فرقه های پذیرفته شده و مشروع اسلامی اعلام کند .

حال بنگرید به :

۱ . اختلاف روزافزون میان فرقه های اصلی و کهن اسلامی ( سنی ها ، شیعه ها، علوی ها ، اسماعیلی ها و….. ،

۲. سر برآوردن فرقه های افراط گرا و خونریز جدید که ثبات در کشورهای مسلمان را هر روز بیش از روز پیش سست تر می کنند .

اینک مشتی جزم گرای خشک مغز و اسلحه به دست با نام اسلام ، خون مسلمانان را در جای جای جهان اسلام بر زمین می ریزند و ، دانسته یا نادانسته ، جاده صاف کن کشورهای استعمارگر برای چیرگی بیشتر بر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا شده اند.

آیا خرد از میان رهبران فرقه های اصلی اسلامی رخت بربسته است ؟ . اگر پاسخ « نه » است ، پس چرا در برابر این وضع سکوت پیشه کرده اند و گرد هم نمی نشینند تا برای جلوگیری از فاجعه ای که در راه است ، چاره ای بیاندیشند و به توافقی دست یابند ؟

از سویی ، آیا وقت آن نرسیده است که حادثه ی لندن رهبران کشورهای قدرتمند غربی ( که به خیال خودشان بدون گذاشتن رد پا ، بر آتش تروریسم کور و خونریز جهان کنونی می دمند ) را به اندیشه ورزی وادارد تا دریابند که الگوی آنان برای بهره وری از سازمان های تروریستی بناشده بر پایه های اختلافات مذهبی و قومی ، الگویی شده برای آنهایی که تحت سیطره و کنترل پنهانی ترین لایه های سازمان های اطلاعاتی و امنیتی غرب نیستند و یا اگر بوده اند ، سر به طغیان علیه آفرینندگان خود برداشته اند  و برمی دارند .

و بی هیچ دودلی ، اگر برای مهار واقعی ( و نه نمایشی ، به شیوه ی کنونی آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، آلمان و….. و امربران منطقه ای آنان همچون ترکیه ، عربستان سعودی ، امارت های متحد عربی ، قطر و….. ) کاری کارستان انجام نشود ، این پدیده ی ویرانگر به همان اندازه ثبات غرب و شرق را به خطر خواهد انداخت که چهار دهه است صلح و ثبات را برای مردم خاورمیانه و شمال آفریقا به صورت رویایی دست نیافتنی درآورده است؟

در گفتاری دیگر به «نفرت پراکنی سازمان یافته و هدفمند قومی در این منطقه » خواهیم پرداخت که مقوله ی دیگری است و بررسی به آن مجال دیگری را طلب می کند .

                                                                                                      چهارم  فروردین ۱۳۹۶

۱ نظر

  1. لهراسب امجدی می‌گوید،

    نگارنده از من هم کم سوادتر است! نخست این که در این آخرین رخداد لندن هیچ انغجاری در کار نبود : یک سیاهپوست زاده و بزرگ شده انگلستان خودروی خود را به پیاده رو پُل وست مینستر زد و چند رهگذر را کشت و زحمی کرد.

    دویِم این که ویران شدن افعانستان به دوران زمامداری جیمی کارتر برمی گردد که مشاور امنیتی او که برژینسکی باشد از لهستانی تباران ضدّ کمونیست دو آتشه ای بود که کمر به درهم شکستن روسیه شوروی بسته بود و از این روی می خواست که کمربند سبز اسلامی را در مرزهای جنوبی شوروی پدید آورد!

    https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B2%DB%8C%D8%A8%DB%8C%DA%AF%D9%86%DB%8C%D9%88_%D8%A8%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%86%D8%B3%DA%A9%DB%8C

    http://johnpilger.com/videos/breaking-the-silence-truth-and-lies-in-the-war-on-terror

    ارسال شده در تاریخ فروردین ۱۳ام, ۱۳۹۶ در ساعت ۷:۵۸ ب.ظ

نظر شما