۲۳ - بهمن - ۱۳۹۵
نوشته ی : پروفسور مجید سمیعی


 چگونه کسی سکته می کند ؟

امروز راز مهمی را که حاصل تحقیق چندساله ام است به شما خواهم گفت: می‌دانید چرا بیشترین تعداد سکته، مربوط به اول صبح است ! این همان رازی است که به مردم گفته نشده است !
وقتی فردی شام چرب بخورد، حدود ۸ ساعت بعد (یعنی نزدیک اذان صبح) شیرابه ی غذا از معده وارد روده‌ها شده و چربی زیادی وارد خون او می‌شود . به این ترتیب چسبندگی و غلظت خون بالا می‌رود . می دانید که اول صبح سردترین وقت روز است ، چرا که بدن در خواب بوده و ضربان قلب و فشار خون در پایین‌ترین حدّ خود است و پاها  که دورترین نقطه به قلب هستند، با قلب در یک سطح افقی قرار دارند . پاها که سردترین نقطه ی بدن هستند، اغلب از پتو بیرون بوده و سردتر می‌شوند . به همه ی این‌ها، افزایش چربی و غلظت خون را هم بیفزایید تا پازل لخته شدن خون در انتهای پاها کامل بشود . وقتی صبح زود چنین فردی، برای خواندن نماز یا رفتن به دستشویی بیدار می‌شود، چند تا پله را بالا می‌رود یا برای خرید نان تا سرکوچه می‌رود ؛ در این حال بدنش گرم می شود و ضربان قلب او بالا می‌رود، فشار خون بیشتر شده و لخته از پاها کنده شده و وارد جریان خون او می‌گردد.

در این تصویر سه نوع رگ دیده می شود : از بالا : 1. سرخرگ سالم 2. سرخرگی که با خوردن غذای چرب سخت شده و در آن رسوب جمع شده و دچار تنگی و فشار خون است . 3. سرخرگی که دارای رسوب است و لخته آن را بسته است و  فرد را دچار سکته کرده است .

در این تصویر سه نوع رگ دیده می شود : از بالا : ۱. سرخرگ سالم ۲. سرخرگی که با خوردن غذای چرب سخت شده و در آن رسوب جمع شده و دچار تنگی و فشار خون است . ۳. سرخرگی که دارای رسوب است و لخته آن را بسته است و فرد را دچار سکته کرده است .

حالا همین که  فرد حرکت می‌کند یا سر به سجده می‌گذارد، لخته وارد مغز او می شود و رگی را می بندد و به دنبال آن فرد سکته ی مغزی می‌کند ! اما برخی ممکن است به خاطر اعتقاد و  باورهای پاک مذهبی ، بگویند خوش به حالش! سر نماز مرد ! خدایش بیامرزد ! حالا  :

اگر هم زنده بماند، بخشی از بدنش از  کار می‌افتد. البته این به این بستگی دارد کدام رگ او و چقدر آسیب دیده باشد .
اگر لخته وارد کبد شود، کبد می تواند خود را بازیابی کند !
اگر لخته وارد کلیه شود، کلیه بعدی هنوز کار می کند و او به زودی متوجه نارسایی و ازکارافتادن کلیه ی اول خود نمی شود .
اگر لخته در پاهای او بماند ، واریس ایجاد می کند .
اگر لخته وارد قلب یا مغزش شود، سکته ی قلبی یا مغزی خواهد کرد .

شیوه های بهداشت غذایی :

۱) هنگامی که انسان به چهل سالگی رسید، شب‌ها نباید غذای چرب بخورد  ؛ چرا که با خوردن غذای چرب تا صبح با خطر سکته روبرو خواهد بود .
۲) اگر هم به میهمانی شام می روید،  سعی کنید کم بخورید !
۳) حتماً پس از خوردن غذا، کمی سرکه یا آبلیموی طبیعی بخورید .
۴) پیش از خواب چند لیوان آب بخورید ( چنان که سیراب شوید ، به‌ حدی که برای دستشویی رفتن بیدار شوید) تا خون‌تان غلیظ نشود. چون غذاهای چرب، آب بدن را می‌کشند !
۵) در فصل سرما پاهای خود را با پوشیدن جوراب گرم نگه دارید. در سال های پیش خوابیدن زیر کرسی بسیار مفید بود و یکی از دلایل طول عمر و سکته نکردن قدیمی ها ، این بود که پاهای آنها  گرم می ماند .

درمان :

– درمان سکته بسیار مشکل است و بیشتر کسانی که سکته می کنند ، اگر هم نمیرند ، فلج خواهند شد که عمدتاً فلج غیرقابل برگشت است؛ زیرا آسیب های مغز و اعصاب که با سکته ی بیمار او را دچار می کند ، قابل ترمیم نیست !
– در کشورهای غربی آمپولی از ترکیبات بزاق زالو  که  لخته‌ها را به سرعت حل و برطرف می‌کند ، در ۳ ساعت اول به بیمار تزریق می‌شود .
– اگرچه این آمپول در کشور ما یافت نمی‌شود، اما بهتر از آن، زالودرمانی در ساعات اول سکته است. اگر چند عدد زالو در شقیقه و پشت گوش بیمار سکته کرده انداخته شود، نیم ساعت بعد بیمار سرپا شده و بهبود می‌یابد. این کار معجزه می کند و معجزه ای است که بارها امتحان شده و به بیمار و پزشک جواب داده است .
– تأکید می‌کنم انداختن زالو باید هرچه زودتر انجام شود؛ نه اینکه یک‌سال بعد که از همه جا ناامید و مستأصل شدید ، بیمار را برای زالودرمانی ببرید ؛ چرا آن وقت دیگر کمترین نتیجه را خواهید گرفت. چون سلول های مغز دیگر به دلیل سکته خراب شده است !

در این تصویر  رگ مغز یک بیمار سکته ای را می بینید که با بسته شدن ، موجب سکته می شود و با پاره شدن ، خون از آن بیرون می زند .

در این تصویر رگ مغز یک بیمار سکته ای را می بینید که با بسته شدن ، موجب سکته مغزی بیمار شده  و با پاره شدن رگ، خون از آن بیرون زده است .

چه کسانی با خطر سکته روبرو هستند ؟

– کسانی که چربی خون شان بالا است .
– کسانی که خون شان غلیظ است .
– کسانی که با غذا نمک زیاد می خورند .

– کسانی که گرفتگی عروق دارند .
– کسانی که  فشار خون شان بالا است .
– کسانی که پاهای سردی دارند .
– کسانی که در خانواده شان سابقه سکته دارند .
– کسانی که سن بالایی دارند. البته این را هم بدانید که امروزه  سکته در افراد ده ساله هم دیده می شود !

راه های پیشگیری از سکته :

پس پیش از اینکه سکته کنید و  کارتان به دست ورثه و بیمارستان و سرخانه بکشد،
۱) پیشگیرانه زالودرمانی کنید تا  گرفتگی های احتمالی در قلب یا مغزتان رفع شود .
۲) حجامت کنید ؛ چرا که در رفع غلظت خون بسیار مؤثر است .
۳) پس از خوردن هر وعده ی غذا، کمی سرکه ی طبیعی در یک لیوان آب بنوشید .
۴) همیشه از پرخوری خودداری کنید و  به ویژه در شب ها ، شام کم  و  سبک بخورید . شب ها از خوردن غذای چرب خودداری کنید.

۵) صبح ها پیش از صبحانه از ده دقیقه تا نیم ساعت ، نرمش کنید . بعد از ظهرها ، یک ساعت در خانه یا پارک پیاده راه بروید .

نظر شما