۲ - اسفند - ۱۳۹۵


اشاره :

جیمی  کارتر  از  رئیسان جمهور آمریکا در  گفتگویی با  گزارشگر

« صدای  آمریکا » در  محل  موسسه ی  « مرکز کارتر»  در شهر

 آتلانتا  ، در  باره ی  رهبر  جدید   آمریکا  سخن  گفته است  و

دیدگاه های خود در باره ی او را بیان کرده است .

جیمی کارتر از روسای جمهور سابق آمریکا گفت خواهان مناسبات خوب با دونالد ترامپ است .

جیمی کارتر فقط یک دوره رییس جمهور آمریکا بود. او در انتخابات سال ۱۹۷۶ به عنوان نامزد حزب دمکرات به پیروزی رسید ولی چهار سال بعد در برابر رونالد ریگان، نامزد جمهوری خواهان شکست خورد . او یکی از دو رییس جمهور آمریکا طی ۴ دهه ی گذشته است که تنها یک دوره در قدرت بوده است . نفر دیگر جورج بوش پدر است .

آقای کارتر پس از ترک کاخ سفید طولانی تر از هر رییس جمهور سابق دیگری عمر کرده است. در دوران حیات جیمی کارتر از سال ۱۹۸۱ و آغاز ریاست جمهور رونالد ریگان تاکنون دونالد ترامپ ششمین رییس جمهوری است که به قدرت می رسد.

جیمی کارتر در بخشی از سخنانش گفت: « ما در خانواده خود ۲۲ فرد واجد رای داریم. هیچکس در خانواده ما به او (دونالد ترامپ) رای نداده است.»

تعدادی از قانونگذاران کنونی و سابق از حزب دمکرات در مراسم ادای سوگند دونالد ترامپ شرکت نکردند . جورج بوش پدر نیز به خاطر کسالت شدید نتوانست در مراسم شرکت کند . ولی همه ی روسای جمهوری قبلی از جمله جیمی کارتر به واشنگتن آمدند .

آقای کارتر افزود: « من تنها رییس جمهور سابقی بودم که از مدت‌ها پیش گفتم در مراسم شرکت خواهم کرد. به نظرم ما باید با رییس جمهور جدید آشنا شویم. فکر می کنم باید از او حمایت کنیم .»

جیمی کارتر و روزالین کارتر در مراسم سوگند دونالد ترامپ

جیمی کارتر و روزالین کارتر در مراسم سوگند دونالد ترامپ

جیمی کارتر با گزارشگر « صدای آمریکا » در محل موسسه ی «مرکز کارتر» در شهر آتلانتا در جورجیا  گفتگو کرد. او در این مصاحبه دیدگاه های خود در مورد رهبر جدید آمریکا را بیان کرد.

رییس جمهوری اسبق آمریکا گفته است: « هدف ما این است که با تمام روسای جمهور جدید مناسبات خوبی برقرار کنیم . امیدواریم این مناسبات در حمایت از دونالد ترامپ و دولت جدید او برای او سودمند باشد و در مواقعی که به نظر آنها مناسب است، به ما برای تحقق اهدافمان در نقاط مشخصی از جهان کمک کند.»

وی اضافه کرده است: « به عنوان مثال ما در حال تهیه ی گزارشی برای وزرای دفاع و امور خارجه هستیم که در آن طرح‌های خود برای فعالیت در سوریه و نحوه ی برخورد پرزیدنت پوتین با آن تشریح خواهد شد.»

جیمی کارتر در دوران ریاست جمهوری خود به دولت های مصر و اسرائیل کمک کرد تا دشمنی  و اختلافات خود را حل کنند. توافق کمپ دیوید اولین توافق صلح دائم بین دو کشور بود که در سال ۱۹۷۸ به امضا رسید . آقای کارتر اظهار امیدواری کرد که دونالد ترامپ برای پایان دادن به تخاصم بین اسرائیل و فلسطینیان تلاش کند .

 جیمی کارتر افزود :« مرکز کارتر حدود ۳۵ سال است که در بیت المقدس، رام الله و غزه دفاتر دائمی دارد . در مورد رویدادهایی که در داخل مرزهای آنچه که سرزمین مقدس می نامیم ، اطلاعات درونی و دقیقی داریم .»

جیمی کارتر در سال ۱۹۷۶ و زمانی که آمریکا به مرور رسوایی‌های دولت ریچارد نیکسون را پشت سر می گذاشت، به ریاست جمهوری رسید . بسیاری از مردم آمریکا مثل امروزه از حکومت عصبانی بودند . آنها به جیمی کارتر که مثل دونالد ترامپ هیچگاه در حکومت فدرال مقامی برعهده نداشت، رای دادند .

هر چند جیمی کارتر پیش از ریاست جمهوری یک دوره فرماندار ایالت جورجیا بود، ولی دونالد ترامپ تا زمان نامزدی برای مقام ریاست جمهوری هیچگاه برای مشاغل سیاسی نامزد نشده بود .

جیمی کارتر می گوید: « دونالد ترامپ هیچگاه در امور سیاسی و کشوری شرکت نداشته و بنابراین باید مسایل فراوانی بیاموزد. گاهی اوقات، مثل من آموختن با پرداخت هزینه‌های سنگین همراه خواهد بود. »

برگرفته از : پایگاه « صدای آمریکا »

۱ نظر

  1. هادی می‌گوید،

    با تمام وجود و از صمیم قلبم بدترین مرگ و روزگار را برای این موجود بی وجود را خواهانم.
    متنفرم از این بشر رذل و بیشرف که باعث از بین رفتن آرامش و نسلی نجیب و مملکتی آباد گردید.
    لعنت لعنت لعنت.

    ارسال شده در تاریخ دی ۳۰ام, ۱۳۹۶ در ساعت ۷:۵۱ ق.ظ

نظر شما