۲۶ - آبان - ۱۳۹۵
عقاب علی احمدی


 

 

 

چندسالی است که یکی از روزهای « کتاب هفته »ی ایران  که در آبان ماه برگزار می شود ، روزی برای « گردش در کتابفروشی ها برای دیدار با نویسندگان و شاعران و گرفتن امضا » با نام « روز کتابگردی » نامیده شده است . در سال جاری (۱۳۹۵ ) که هفته ی کتاب در بازه ی زمانی ۲۴ آبان تا یکم آذر ۱۳۹۵ برگزار می شود ، روز ۲۷ آبان ، « روز کتابگردی » است .

اعلان « روز کتابگردی » در روز 27 آبان 1395

اعلان « روز  کتابگردی » در  روز  ۲۷  آبان  ۱۳۹۵

در سال جاری که طرح « فروش با تخفیف کتاب » در فصل های بهار و تابستان با نام « بهاره » و « تابستانه » در بخشی از کتابفروشی های ایران اجرا شده است ، در پاییز نیز طرح « پاییزه کتاب » برای فروش ارزان تر کتاب به مردم اجرا می شود . اتحادیه ی ناشران و  کتابفروشان تهران در اعلامیه ای درخواست کرده است، کتابفروشان در روز کتابگردی ، تخفیف فروش کتاب را افزایش دهند . یادآوری می شود که طرح «پاییزه کتاب» در بازه ی زمانی یک‌ماهه ی ۲۴ آبان  تا ۲۴ آذر  سال جاری در کتابفروشی‌های عضو  این طرح اجرا می‌شود . در طرح « پاییزه کتاب » ، خریدار می‌تواند در چند نوبت و از چند کتابفروشی، کتاب‌های عمومی را با ۲۰% تخفیف و کتاب‌های کودک و نوجوان را با ۲۵ % تخفیف از کتابفروشی‌های عضو طرح «پاییزه کتاب» در سرتاسر کشور خریداری کند که در « روز کتابگردی » این میزان تخفیف ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

اعلانی که نشر مرکز با آن حضور نویسندگان در کتابفروشی نشر مرکز ، در خیابان دکتر فاطمی ، روبروی هتل لاله در روز کتابگردی برای دیدار با نویسندگان را اطلاع داده است .

اعلانی که نشر مرکز با آن حضور نویسندگان در کتابفروشی نشر مرکز ، ( در خیابان دکتر فاطمی ، روبروی هتل لاله ) در روز کتابگردی برای دیدار با نویسندگان را اطلاع داده است .

در سال های اخیر ، با کمال شگفتی ، در حالی که با افزایش آگاهی جامعه و بالابلندشدن فهرست خواسته های اجتماعی ، باید فروش کتاب و مطبوعات افزایش پیدا کند ، فروش کتاب و مطبوعات کاهش شدید یافته است و بسیاری از کتابفروشان و ناشران کار خود را رها کرده و به سراغ کارهای دیگر رفته اند . ظاهرا سرگرم شدن به رسانه ها و شبکه های اجتماعی که بیشتر دربرگیرنده ی « تصویر » هستند ، سبب شده است گروهی بپندارند که با « اطلاعات راست یا دروغ گسترش یافته در فضای مجازی » می توان دانش کافی برای ادامه ی زندگی و پیشبرد جامعه و شکوفایی فرهنگی و تمدنی را به دست آورند . با بررسی وضعیت کشورهای پیشرفته می بینیم که در این کشورها با وجود بهره مندی گسترده از رسانه ها و شبکه های اجتماعی ، مطالعه ی کتاب و مطبوعات جایگاه خود را دارد .

عکسی از  فضای گرم  و خودمانی کتابفروشی « نشر مثلث » در تجریش ، خیابان دربند که در سال 1393 به دلیل افت فروش کتاب بسته شد .

عکسی از فضای گرم و خودمانی کتابفروشی « نشر مثلث » در تجریش ، خیابان دربند که در سال ۱۳۹۳ به دلیل افت فروش کتاب بسته شد .

امسال در «روز کتابگردی » ( ۲۷ آبان  ۱۳۹۵ ) به همراه فهرست کتاب هایی که لازم دارید ، به دیدار از کتابفروشی ها بروید . این فرصت خوبی است تا برای مهارکردن عادت گردش در فضای مجازی ، و دستیابی به اطلاعات درست و دانش راستین ، به سراغ کتاب ها بروید . آنها چشم به راه خوانده شدن هستند .

نمای بیرونی کتابفروشی طهوری ، مرکز فروش کتاب های علوم انسانی و ایران  شناسی در خیابان انقلاب ، روبروی دانشگاه تهران .

نمای بیرونی کتابفروشی طهوری ، مرکز فروش کتاب های علوم انسانی و ایران شناسی در خیابان انقلاب ، روبروی دانشگاه تهران .

 

         

 

                                                                                                                                    ۲۶  آبان ۱۳۹۵

نظر شما