۸ - خرداد - ۱۳۹۵


بر اساس نتایج بررسی جدیدی که به سفارش دولت انگلستان انجام شده است ، شرکت‌های بزرگ داروسازی برای مقابله با خطر جهانی مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها باید سرمایه‌گذاری کنند .

به گزارش خبرگزاری رویتر، این بررسی که ریاست آن با جیم اونیل مدیر سابق موسسه ی مالی « گلدمن ساکس »  است، تاکید می‌کند برای مقابله مؤثر با خطر رو به‌افزایش ابرباکتری‌ها بیماران، پزشکان، دولت‌ها و شرکت‌های داروسازی و خدمات درمانی باید عادت ها و روش‌های آسانی را که به آن خو  گرفته‌اند، تغییر دهند.

« سفیکسیم » یک داروی آنتی بیوتیک نیرومند که باید به دقت و تا پایان دوره ی درمان بیمار مصرف شود تا باکتری های بیماری زا در برابر آن مقاوم نشوند .

« سفیکسیم » یک داروی آنتی بیوتیک نیرومند  است که باید به دقت و تا پایان دوره ی درمان بیمار مصرف شود تا باکتری های بیماری زا در برابر آن مقاوم نشوند .

جیم اونیل افزود : این تغییر باید شرکت‌های داروسازی را نیز شامل شود و درصورتی‌که روی تحقیق و تولید آنتی‌بیوتیک‌های تازه و مؤثر سرمایه‌گذاری نکنند، باید آنها را جریمه کرد. در عین حال به شرکت‌هایی که در زمینه ی پژوهش برای ساخت آنتی بیوتیک های تازه همکاری کنند و داروهای ضدباکتری تازه و موثری به بازار عرضه کنند، باید بین یک تا یک و نیم میلیارد دلار پرداخت کرد .

جیم اونیل هنگام ارائه ی نتایج این تحقیقات در یک کنفرانس خبری در شهر لندن گفت: « اگر ما اقدامات لازم را انجام ندهیم در آینده آنتی‌بیوتیک‌های مناسب برای درمان بیمارانی که به آن نیاز دارند، وجود نخواهد داشت.»

او با تکرار برآوردهای پیشین این پژوهش ها  گفت، اگر بیماری‌های ناشی از آلودگی به باکتری‌ها درمان و مهار نشوند ، سالانه ۱۰ میلیون نفر دیگر بر شمار قربانیان آلودگی های چرکزا ( عفونت باکترایی ) افزوده خواهد شد و تا سال ۲۰۵۰ هزینه خدمات درمانی برای درمان و مبارزه با این بیماری‌ها به ۱۰۰تریلیون دلار خواهد رسید .

مصرف و تجویز  بی رویه ی آنتی‌بیوتیک‌ها باعث رشد و گسترش باکتری‌هایی می‌شود که در برابر داروهایی که برای درمان آنها تولید شده ، مقاوم خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری رویتر، در سال گذشته دیوید کامرون ، نخست‌وزیر انگلستان ریاست تحقیقات در مورد این مشکل و بررسی راه‌حل آن را به جیم اونیل سپرد .

او هنگام تشریح دستاوردهای این پژوهش ها ، ده عرصه مشخص برای اقدام جامعه ی جهانی را برشمرد. بخشی از این اقدامات مربوط به کاهش تجویز و مصرف غیرضروری آنتی‌بیوتیک است و راه‌های گوناگون برای تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید و مؤثر را نیز شامل می‌شود .

کارزار « خوددرای از مصرف بی رویه و نادرست آنتی بیوتیک »

پوستر  کارزار « خوددرای از مصرف بی رویه و نادرست آنتی بیوتیک در آمریکا» در بالای پوستر آمده است : « آنتی بیوتیک ها را برای مهار و درمان بیماری ویروسی به کار نبرید . با مصرف آنتی بیوتیک در زمان آلودگی ویروسی ، زودتر احساس بهبود نخواهید کرد و  زودتر به سر  کار باز  نخواهید  گشت . »

 

در بخشی از این گزارش قید شده است که « زرادخانه ی ما برای مقابله با ابر‌باکتری‌ها رو به اتمام است و باید دوباره آن را پر کرد.»

این بررسی از تعدادی از کشورهای جهان، از جمله « گروه ۲۰ » می‌خواهد که به شرکت‌های داروسازی برای تولید داروهای تازه پاداش مالی دهند و می‌افزاید: «به تولید و عرضه ی داروهای تازه و مؤثر باید پاداشی حدود یک میلیارد دلار پرداخت شود به شرطی که بهای آنها گران نباشد و در دسترس تمامی بیماران در هر نقطه‌ای از جهان قرار بگیرد.»

جیم اونیل افزود، طرح‌های پیشنهادی در این بررسی طی ده سال آینده حدود ۴۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که در مقایسه با هزینه ی ناشی از عدم اقدام در این زمینه بسیار ناچیز است.

او برای تأمین هزینه‌ها چندین منبع، از جمله اختصاص بخش کوچکی از هزینه‌های درمانی کشورهای « گروه ۲۰» ، تغییر برخی از اولویت‌ها در بودجه ی نهادهای بین‌المللی، جریمه کردن شرکت‌های داروسازی که روی داروهای آنتی‌بیوتیک سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و وضع مالیات بر مصرف آنتی‌بیوتیک‌های کنونی را پیشنهاد کرد.

جیم اونیل در بخش دیگری از کنفرانس خبری گفت: «با توجه به خطر سرمایه‌گذاری در صنعت داروسازی ، این صنعت می‌تواند یا روش دریافت پاداش را انتخاب کند و یا پرداخت جریمه را بپذیرد .»

                                                                                                        ششم  خرداد  ۱۳۹۵

برگرفته از : پایگاه « رادیو فردا »

نظر شما