۲۰ - فروردین - ۱۳۹۴


نبیل رجب ، رییس مرکز حقوق بشر بحرین

نبیل رجب ، رییس مرکز حقوق بشر بحرین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خانم نایب رییس / نماینده ی عالی اتحادیه ی اروپا!

در روز ۲ آوریل ۲۰۱۵، در حدود ساعت ۴ بعدازظهر به وقت محلی، نیروهای امنیتی و پلیس بحرین نبیل رجب، مدافع سرشناس حقوق بشر و «رییس مرکز حقوق بشر بحرین» (BCHR) را دستگیر کردند. گزارش ها حاکی از آن است که بیش از ۲۰ وسیله ی نقلیه پلیس خانه ی او را در بنی جمرا محاصره  کرده بودند. وزارت کشور بحرین در بیانیه ای که کمی پس از دستگیری او منتشر کرد، اتهام های علیه او را تایید و اظهار کرد که او «اطلاعاتی را منتشر کرده که می تواند دیگران را تحریک و آرامش مدنی را مختل کند» و «به یک نهاد قانونی افترای غیرقانونی زده است.»

نبیل رجب به اهانت به یک نهاد قانونی (با محکوم کردن شکنجه در زندان جو) و انتشار شایعه در زمان جنگ (با انتقاد از مداخله ی بحرین در درگیری کنونی در یمن) متهم شده است. نبیل در حبس انفرادی در زندان به سر می برد و گمان نمی رود زودتر از ۱۱ آوریل آزاد شود. نبیل رجب به خاطر این دو اتهام با محکومیتی تا ۱۰ سال زندان روبرو است.

نبیل در مقاله ای که هفته گذشته در « هافینگتون پست » منتشر کرد، نوشت: «زندانیان دارای حقوقی هستند و زندان ها باید مراکز بازپروری باشند. در بحرین، زندانیان به خاطر زندانی بودن و دسته جمعی تنبیه می شوند. شکنجه جنایتی علیه بشریت است ولی پیوسته در زندان جو  رخ می دهد.»

این اولین بار نیست که دولت رجب را به خاطر به کارگیری حق تضمین شده ی بین المللی آزادی بیان مجازات می کند. در ماه مه ۲۰۱۴، رجب محکومیت دو سال زندان را پس از مشارکت در گردهمایی ها و اعتراض های صلح آمیز که دولت جرم تلقی کرده بود ، به پایان رساند. آقای رجب در حال حاضر به خاطر پیام توییتری که در سپتامبر ۲۰۱۴ نوشته بود ، محاکمه ی دیگری در پیش دارد. اعتراض او به محکومیت شش ماه زندان بنا بود در ۱۵ آوریل مورد رسیدگی قرار بگیرد، اما در ۵ آوریل مورد رسیدگی قرار گرفت و تا ۴ مه به عقب افتاد، چون دادستان اعلام کرد که مدارک تازه ای در دست است. به علاوه، خانه ی نبیل در همان روز مورد حمله قرار گرفت و تمام لوازم الکترونیکی در خانه (متعلق به خود او و دیگران) ضبط شد.

نبیل پیشتر با اتحادیه ی اروپا برای دریافت حمایت در پرونده اش و مبارزه درازمدت برای حقوق بشر در بحرین در تماس بوده است. در موارد پیشین، سرویس اقدام خارجی اروپا و پارلمان اروپا بیانیه های رسمی صادر کرده و خواهان آزادی او و دیگر مدافعان حقوق بشر و شهروندان بحرینی شده اند که دولت به خاطر  بیان مسالمت آمیز  عقایدشان در باره ی نقض حقوق بشر و نبود دمکراسی در بحرین مجرم تلقی کرده است. با وجود این موارد فاحش نقض حقوق بشر و بی عدالتی آشکاری که در حق آنها رخ می دهد، نهادهای اتحادیه اروپا از قدرت کامل خود در این مورد استفاده نکرده اند.

مورد نبیل یکی از نمونه هایی بی شمار بی عدالتی روزمره در بحرین و منطقه خلیج است ، چون آنها جرأت اظهار نظر و دفاع از حقوق بشر و آرمان های اساسی را دارند. بی عدالتی در اینجا به پایان نمی رسد. رفتار با بازداشت شدگان در زندان ها معادل با شکنجه زیاد و رفتار غیرانسانی یا تحقیرآمیز است که سلامت جسمانی و روانی آنها و نیز سلامت و امنیت خویشاوندان آنها را در معرض خطر  فاحش قرار می دهد.

«مرکز اروپایی دمکراسی و حقوق بشر » (به نمایندگی از آمریکایی های حامی دمکراسی و حقوق بشر در بحرین، مرکز حقوق بشر بحرین و  انستیتو حقوق بشر و دمکراسی بحرین) و برنامه  ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (که برنامه ی مشترک فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه است)، مایل هستند به طور فوری آگاهی در زمینه ی حقوق بشر در بحرین و منطقه ی خلیج [فارس] را بالا ببرند و از اتحادیه ی اروپا می خواهند به طور قاطع در مقابل این تعدی ها علیه آزادی عده زیادی بایستد. ما با تاکید شما را فرا می خوانیم تا خواهان لغو فوری اتهام های نبیل رجب و دیگر بحرینی هایی که ناعادلانه در زندان به سر می برند و آزادی بدون قید و شرط آنها بشوید.

                                                                                                     بروکسل –  ۷ آوریل  ۲۰۱۵  برابر  با  ۱۸ فروردین ۱۳۹۴
برگرفته از : پایگاه  فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر

نظر شما