۲ - بهمن - ۱۳۹۳
عقاب علی احمدی


پوستر دوازدهمین نمایشگاه « یاد یار مهربان »  - 1393

پوستر دوازدهمین نمایشگاه « یاد یار مهربان » – ۱۳۹۳

از روز دوم بهمن ۱۳۹۳ ، با کوشش شهرداری تهران برای تجهیز کتابخانه های مدرسه های استان تهران ، دوازدهمین نمایشگاه « یاد یار مهربان » در محل نمایشگاه های دائمی شهرداری تهران ، در بوستان گفتگو برپا شده است . این نمایشگاه که تا روز ۷ بهمن ماه ۱۳۹۳ برپاست ، از ساعت ۹ بامداد تا ۵ پس از نیمروز پذیرای نمایندگان مدرسه های ابتدایی ، راهنمایی و دبیرستان های استان تهران است . نمایندگان آموزشگاه ها با دریافت بن کارت های الکترونیک که تا مبلغ ویژه ای اعتبار دارد ، می توانند برای رونق دادن به کتابخانه های مدرسه ها از ناشران شرکت کننده در نمایشگاه ، کتاب خریداری کنند . در این نمایشگاه ۲۹۲ ناشر کتاب های ۴۴۲ واحد انتشاراتی را معرفی و به فروش می رسانند .

در چند سال گذشته ، شهرداری تهران به کتابخانه های خوابگاه های دانشجویی، کتابخانه های همگانی شهر تهران و شهرک های پیرامونی آن و حوزه های علمیه هم برای خرید از این نمایشگاه ، بن کارت اهدا کرده است تا کتابخانه های این نهادها نیز از کتاب های تازه برخوردار شوند . مبلغ های هدیه شده به آموزشگاه ها و نهادهای فرهنگی دیگر چنین است : کتابخانه ی مدرسه ی ابتدایی ۴۵۰ هزار تومان ؛ مقطع متوسطه ی اول ۵۰۰ هزار تومان ؛ مقطع متوسطه ی دوم ۶۵۰ هزار تومان ؛ حوزه ی علمیه یک میلیون تومان ، و کتابخانه ی عمومی از یک میلیون تومان به بالا . گفتنی است که مبلغ های اعلام شده ، مبلغ هایی است که آموزشگاه ها و کتابخانه ها می توانند به رایگان کتاب دریافت کنند ؛ و اگر کتابخانه ای خواست بیش از آن خرید کند، کتاب با  ۳۰%  تخفیف به آن فروخته خواهد شد .

از سه سال پیش امکان خرید کتاب و کالای فرهنگی از این نمایشگاه برای همه ی مردم فراهم شد . در این دوره از نمایشگاه یاد یار مهربان هم ، شهروندان می توانند کتاب هایی درخواستی خود از میان کتاب های موجود در نمایشگاه را با تخفیف ۲۰% از ناشران شرکت کننده بخرند .

چند نکته برای سودمندتربودن دیدار از نمایشگاه :

  1. اگر برای خرید کتاب های درخواستی خود فهرستی تهیه کرده اید و می خواهید در این نمایشگاه  آنها را خریداری کنید ، به هنگام ورود به نمایشگاه  با خواندن فهرست نام ناشران شرکت کننده از بودن ناشر  کتاب های درخواستی تان در نمایشگاه یاد یار مهربان آگاه شوید ؛ چون ممکن است ناشران کتاب هایی که شما می خواهید خریداری کنید به نمایشگاه نیامده باشند . در این نمایشگاه  فروشندگان کتاب « ناشران » ی هستند که  تنها  کتاب های خود را می فروشند . در این نمایشگاه « کتابفروشان » نیستند تا شما هر کتابی را که  می خواهید ، از آنها  خریداری کنید .
  2. به  هنگام ورود به نمایشگاه یاد یار مهربان ، به اندازه ای که می خواهید کتاب خریداری کنید ، « بن الکترونیک » خریداری کنید ؛ چون ناشران تنها  در برابر بن  به  شما  کتاب می فروشند و در این نمایشگاه پولی رد و بدل نمی شود .
  3. پیش از رفتن به درون غرفه ها ، از بخشی که نمونه ی کتاب های موجود در نمایشگاه در قفسه های آن به شیوه ی« موضوعی » چیده شده است ، دیدن کنید . در این بخش می توانید هر کتابی را که پسندیدید ، ورق بزنید و اطلاعات بیشتر در باره ی آن به دست بیاورید . پس از انتخاب  هر کتاب برای خرید ، می توانید نام کتاب و نام ناشر و نشانی غرفه ای را که آن کتاب در آن به فروش می رسد ، یادداشت کنید . این کار به شما این یاری را می کند که در شلوغی غرفه ها و بی نظمی موجود در چینش کتاب ها ، آسان تر از نشانی غرفه ای که کتاب درخواستی شما در آن به فروش می رسد ، آگاه شوید و پس ازرسیدن به غرفه ، یکراست به سراغ کتاب دلخواهتان بروید و وقتتان را بی خود هدر ندهید .
  4. اگر بی اینکه به بخش نگهداری موضوعی کتاب ها مراجعه کنید ، برای خرید کتاب  به غرفه ها رفتید ، بکوشید همه ی غرفه ها را با دقت نگاه کنید ؛ چرا که در این نمایشگاه ، کتاب ها  بی اینکه نظم موضوعی داشته باشند ، در قفسه ها چیده شده اند . برای نمونه ،  گاهی می بینید که « کتاب کودک» را در کنار «کتاب  تاریخ » یا « کتاب فلسفه » چیده اند . این البته به این دلیل است که هر ناشر ممکن است در زمینه های گوناگونی کتاب منتشر کند و چون ناشران  خودشان  کتاب خود را می فروشند ، ناگزیرند همه ی آنها را در کنار هم ، در قفسه هایی که به آنها داده شده است ، بچینند و بفروشند .
  5. گاهی ناشر کتاب مورد نظر شما ، خود در نمایشگاه نیست ؛ اما کتاب خود را به ناشری داده است تا به نمایندگی از سوی او کتاب هایش را بفروشد . برای همین ، هنگامی که به دنبال نام ناشر موردنظرتان در فهرست نام  ناشران  شرکت کننده می گردید ،  نام  همه ی ناشران را با دقت بخوانید تا  آگاه شوید کدام ناشر نماینده ی ناشر موردنظر شما است ؛ چون این امکان وجود دارد که ترتیب الفبایی در فهرست ناشران رعایت نشده باشد .
  6. برای پیداکردن ناشر مورد نظرتان ، نام ناشر و شماره ی غرفه ی او را با دقت یادداشت کنید . نام ناشران بر روی پیشانی غرفه چسبانده شده است . نام هایی که در ردیف بالا با حرف درشت تر نوشته شده است ، نام ناشران اصلی است و ناشران ردیف پایین ، ناشرانی هستند که به ناشران اصلی نمایندگی داده اند . برای پیداکردن  ناشر موردنظر ، نام  همه ی ناشران را بخوانید .

نشانی نمایشگاه یاد یار مهربان : تهران – کوی نصر ( گیشا ) – خیابان شهید علیایی ( خیابان بیستم ) – بوستان گفتگو  

بهترین راه رسیدن به نمایشگاه :

  1. اگر می خواهید با خودروی خودتان به نمایشگاه بروید ، از مسیر بزرگراه چمران به سوی جنوب برانید و چیش از رسیدن به پل کوی نصر ( گیشا ) وارد پارکینگ نمایشگاه بشوید .
  2. اگر برای رفتن به نمایشگاه از وسایل حمل و نقل همگانی استفاده می کنید ، از مسیرهای اتوبوس تندرو ( بی . آر. تی ) که در میدان های شهر و برخی ایستگاه های مترو به مقصد گیشا مسافر می برند ، استفاده کنید .

نظر شما