۲ - مرداد - ۱۳۹۵
نوشته ی : محمد حیدری


پس از معرفی بوریس جانسون به عنوان وزیر امور خارجه ی انگلستان از سوی ترزا می ، مطلبی با عنوان « بوریس جانسون؛ مردی که می‌گفت به ایران بمب اتم بدهید » در پایگاه « بی بی سی » فارسی منتشر شد . در این مقاله چنین می خوانیم :

« وزیر امور خارجه ی جدید بریتانیا نه تجربه ی قابل ذکری در سیاست خارجی دارد نه تا به حال در کابینه ی بریتانیا پست سیاسی مهمی داشته است. بوریس جانسون را در داخل بریتانیا بیش از هر چیز با شهرداری لندن، پیروزی در همه‌پرسی خروج از اتحادیه ی اروپا، شخصیت عجیب و غریب، جوک‌ها و مدل و رنگ مویش می‌شناسند.

در خارج هم او کم و بیش با همین مشخصات شناخته می‌شود، به علاوه بد و بیراه‌هایی که گاه و بیگاه به رهبران کشورها می‌گوید. هنوز کسی – و احتمالا خودش – تصویر روشنی از آینده ی سیاست خارجی بریتانیا ندارد، چون به جز اظهار نظرهای جنجالی و مقالات دوران روزنامه‌نگاری و بعد از آن، چیز دیگری در دست نیست .

بوریس جانسون که از این به بعد به عنوان بالاترین مقام مسئول بریتانیایی طرف حساب ایران و توافق هسته‌ای اش خواهد بود، در چند سال گذشته و در اوج مذاکرات هیچ مسئولیتی در این ماجرا نداشت .

اما ده سال پیش، در اوج تنش‌های هسته‌ای و هم‌زمان با ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در ایران و جورج بوش در آمریکا مقاله‌ای با دیدگاهی متفاوت در روزنامه ی « تلگراف » منتشر کرد. عنوان این مقاله این بود:« به ایران بمب بدهید؛ ممکن است رژیم را انعطاف‌پذیرتر کند… »

…..آقای جانسون در میان سیاستمداران بریتانیایی به عنوان یکی از حامیان سرسخت اسرائیل شناخته می شود. او در سفر سال گذشته اش به خاور میانه چنان در حمایت از اسرائیل سنگ تمام گذاشت که سفرش به سرزمین‌های فلسطینی لغو شد .

آقای جانسون در آن سفر بارها علیه درخواست های برای تحریم محصولات اسرائیلی در سطح جهانی صحبت کرد و آن را اقدامی « کاملا احمقانه » خواند که از سوی « چند دانشگاهی چپگرا » هدایت می شود.

بوریس جانسون ۵۲ ساله که خود مسیحی است هنگام زیارت دیوار ندبه در بیت المقدس تایید کرد که از طرف مادری ، اصل و نسب یهودی دارد. او در آنجا به خاخام اسرائیلی گفت که در بخشی از خانواده اش که از مسکو آمده اند ، یهودی دارند و بعضی از آنها خاخام بوده اند……. بوریس جانسون اصل و نسب ترک دارد. جد بزرگش در دوره ی امپراتوری عثمانی از چهره های مخالف بوده و در زمان جنگ‌های استقلال ترکیه در اوایل ۱۹۲۰ کشته می‌شود.

آقای جانسون تا چند سال پیش از عضویت ترکیه در اتحادیه ی اروپا دفاع می‌کرد، اما در جریان مبارزات همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه ی اروپا او از رهبران اصلی طرفداران خروج بود که یکی از هشدارهایشان پیوستن زودهنگام ترکیه به اتحادیه ی اروپا و سرازیرشدن مهاجران به بریتانیا بود. اما آنچه اکنون بیش از هر چیز روابط او و رهبری ترکیه را تعریف و تهدید می‌کند، شعری است که چند ماه پیش برای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه سرود. نشریه ی « اسپکتیتور » چندی پیش و در واکنش به شکایت آقای اردوغان از یک کمدین آلمانی مسابقه‌ای با عنوان « مسابقه شعر توهین‌آمیز درباره رئیس جمهور اردوغان » برگزار کرد. بوریس جانسون در این مسابقه شرکت کرد و جایزه هزار دلاری آن را برد .( شعر آقای جانسون قابل چاپ نیست) . »

اگر آقای بوریس جانسون تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پست وزارت امور خارجه ی انگلیس باقی بماند ، چه خانم کلینتون و چه آقای ترامپ رئیس جمهور شوند ، سیاست جهانی در دنیای انگلو ساکسون ها وارد مرحله ای خواهد شد که در موردش باید گفت : خدا خودش به داد بشریت برسد !

برگرفته از : تارنمای بی . بی .سی ( خلاصه شده  )

نظر شما