۴ - تیر - ۱۳۹۵
نوشته ی : یونگه ولت ؛ ترجمه ی :رضا نافعی  


سرهنگ معمر قذافی ، رهبر لیبی کمی پیش از سرنگونی

سرهنگ معمر قذافی ، رهبر لیبی کمی پیش از سرنگونی

در سال ۲۰۰۹ معمر قذافی که رئیس اتحادیه ی آفریقا بود، پیشنهاد کرد نظام پولی قاره ی آفریقا تغییر داده شود و « دینار لیبی » اساس آن گردد. در آگوست ۲۰۱۱ ، یعنی در همان زمان که دخالت غرب در لیبی در جریان بود، « ایلانا مرسر» در پایگاه اینترنتی «ورد نت دیلی» که یک پایگاه محافظه کار راستگرا است، با اشاره به توصیه ی قذافی در ۲۰۰۹ مقاله ای نوشت تحت عنوان «سرانجام یک توطئه ی قابل قبول » هویدا شد. به نظر نویسنده در آن زمان دلیل دخالت فرانسه، انگلستان و آمریکا در لیبی همان پیشنهاد قذافی در سال ۲۰۰۷ بود و نه به اصطلاح « نگرانی از «بهار عربی» و «دلواپسی برای» شورش های دموکراتیک». چون اگر کشورهای سابق آفریقای غربی و مرکزی دست به تغییر واحد پول رایج خود در آن زمان می زدند، واحد پولی «فرانک آفریقا » که پشتوانه ی آن تضمین فرانسه بود ( تضمینی که در واقع باد هوا بود ) از زیر نفوذ فرانسه خارج می شدند و به جای آن دینار لیبی را می پذیرفتند که پشتوانه اش طلا بود ، پیامدهای منفی سیاسی و اقتصادی بسیاری برای غرب در بر داشت.  شبکه ی رادیویی روسی «روسیه ی امروز» نیز در آن زمان همین ارزیابی را داشت.

بانک مرکزی لیبی خار دیگری در چشم غرب بود . این بانک نه تنها صد در صد در مالکیت دولت لیبی قرار داشت، بلکه نمایندگان آن به شدت از استقلال دینار لیبی حفاظت می کردند، که این خود مسئله ی بزرگی برای کارتل مالی جهانی شده بود. چون اگر قصد معامله با لیبی را داشتند ،این معامله باید از طریق بانک مرکزی و با دینار لیبی انجام می گرفت. در آن زمان که اوباما، کامرون نخست وزیر انگلستان و سارکوزی رئیس جمهور فرانسه برای نجات دموکراسی و حقوق بشر در لیبی سخن های پرسوز و گداز می گفتند، حتی یک کلام هم در باره ی « اصلاح» اساسی بانک مرکزی لیبی و ادغام آن در «برنامه ی جهانی کنسرن های مالی غرب » بر زبان نمی آوردند. با وجود این سکوت ، زیر و رو کردن آن بانک در صدر اولویت ها قرار داشت.

لیبی پس از سرنگونی سرهنگ قذافی

لیبی پس از سرنگونی سرهنگ قذافی

چند هفته پس از آغاز زد و خورد ها در ۱۷ فوریه ی ۲۰۱۱ در لیبی، شورشیان اسلامگرایی که مورد حمایت غرب بودند، در روز ۱۹ مارس ۲۰۱۱ اعلام کردند که یک بانک مرکزی تاسیس کرده اند که مقر موقت آن در بن غازی واقع در شرق لیبی است. «جان کارنی»، مفسر شبکه ی رادیویی آمریکایی «سی . ان . بی . سی . » این تصمیم را چنین تفسیر کرد: « این اولین بار در تاریخ است که یک گروه انقلابی در گیرا گیر جنگ با قدرت حاکم بانک مرکزی تاسیس می کند ».

هر گامی که قذافی در جهت تقویت استقلال مالی و اقتصادی لیبی و منطقه ی بزرگ آفریقای مرکزی و باختری برمی داشت ، سبب می شد که نخبگان قدرت در غرب آژیرهای خطر را بلندتر به صدا درآورند.

« نقشه ی تغییر واحد پول «فرانک آفریقا » به «دینار طلا» دلیل اصلی برای سرنگون کردن قذافی از اریکه ی قدرت بود . فقط باید بهانه ای برای انجام آن پیدا می شد». این داوری « آنتونی ویله» ، مشاور مالی و ناشر پایگاه اینترنتی “ The Daily Bell” در آن زمان است. » زیرا نقشه ی قذافی سراسر قاره ی آفریقا را نیرومندتر و مستقل تر می ساخت.

شبه نظامیان سرنگون کننده سرهنگ قذافی در خیابان های لیبی

شبه نظامیان سرنگون کننده سرهنگ قذافی در خیابان های لیبی

با این کار ضربه ی اصلی به فرانسه وارد می آمد؛ زیرا  کشورهای آفریقای مرکزی و باختری دارای بانک مرکزی واقعی نیستند و هرگاه با تنگنای مالی روبرو می شوند ، برای دریافت کمک مالی دست تکدی به سوی پاریس دراز می کنند. این امر فرانسه را دارای قدرت و نفوذ اقتصادی و سیاسی عظیمی در این کشورها کرده است. بنا به نوشته ی روزنامه ی انگلیسی « گاردین» (۲۱ آوریل ۲۰۱۱) آنها که از نقشه های قذافی به شدت دچار وحشت زده شده بودند «خودی» های فرانسوی بودند. بنا به نوشته ی این روزنامه –  گویا – پرزیدنت سارکوزی به اطرافیان نزدیک خود گفته بود : « سرهنگی که در تریپولی است «تهدید»ی است برای نظام مالی جهان . »

۵ نظر

  1. حسن بایگان می‌گوید،

    نوشته ی جالبی است و منطقی به نظر می رسد.

    ارسال شده در تاریخ تیر ۱۰ام, ۱۳۹۵ در ساعت ۲:۲۶ ق.ظ

  2. Aly می‌گوید،

    سلام . مطلب جالبی بود .

    ارسال شده در تاریخ تیر ۱۰ام, ۱۳۹۵ در ساعت ۳:۳۲ ق.ظ

  3. alivafi می‌گوید،

    قذافی با پول لیبی خیلی ها را به خود بدهکار کرده بود. در حال حاضر نوع دیگری از این کودتای مالی در حال شکل گیری ست؛ یعنی آمریکا و انگلستان در حال شکستن توانائی یورو هستند و برای این کار ، انگلستان طبق این برنامه در حال خروج از اتحادیه اروپا یا میدان یورو است… اختیار این بازی حساب شده دارد از دست بازیگران آن بیرون می رود ، با این حال انگلستان و آمریکا در حال مزه مزه کردن شرایط هستند.

    ارسال شده در تاریخ تیر ۱۰ام, ۱۳۹۵ در ساعت ۴:۰۱ ق.ظ

  4. آریوبرزن پیروزنیا می‌گوید،

    چهار داده ی دیگر نیز به همراه این دلیل ، ناقوس نیاز به انداختن قذافی و نابودی لیبی‌ را به صدا درآوردند که از این قرار بودند:
    ۱. اعلام اینکه لیبی‌ زیر بار قرارداد نفت و گاز جدید با کنسرسیومی مرکب از شرکت های نفتی‌ خصوصی و دولتی فرانسوی ، انگلیسی و قطری نمی‌رود، و گفتگوی خشمناک قذافی با سارکوزی که اصلا لیبی‌ ، قطر را در سطحی نمی بیند که بخواهد این کشور را در بهره برداری از منابع طبیعی لیبی سهیم کند.
    ۲. زیر بار قرار نرفتن لیبی‌ برای خرید جنگ افزار های فرانسوی و انگلیسی ، به ویژه جت های جنگنده بسیار گران فرانسوی به نام رافال ، که به این نکته و تنها چند روز قبل از آغاز حمله به لیبی‌، پسر قذافی در یک مصاحبه ی تلویزیونی اتفاقا با یک شبکه فرانسوی به آن اشاره کرد و از دلایل عمده خصومت فرانسه بر شمرد .
    ۳. خرید بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار از املاک تجاری و حق بهره برداری از معادن در سطح آفریقا را که کمپانی های بریتانیا مجبور به فروش آنها به دلیل سقوط سهام و بانک ها در راستای سقوط مالی‌ ۲۰۰۸ شده بودند .
    ۴. اعلام قذافی مبنی بر اینکه هم مایل به تشکیل دادن ایالت های متحد آفریقا با مرکز آن در لیبی‌ و هم هدایت جهان عرب است و با این کار ، هم قدرت های استعماری ، یعنی فرانسه و انگلستان ، و هم عربستان وحشت زده شد .

    ارسال شده در تاریخ تیر ۱۱ام, ۱۳۹۵ در ساعت ۸:۱۳ ب.ظ

  5. فرشاد خدادادیان می‌گوید،

    برای من موضوع جالب و جدیدی بود ؛ البته جای تامل بیشتر دارد . تشکر از شما بابت مطلب

    ارسال شده در تاریخ تیر ۱۲ام, ۱۳۹۵ در ساعت ۴:۵۷ ق.ظ

نظر شما