۲۳ - مرداد - ۱۳۹۳
محمد حیدری


Mohammad  Esmaeil   Haydarali

مطلب زیر بخشی از یک گزارش نسبتا بلند «صدای آمریکا» است که روز دوم امرداد ۱۳۹۳ در وب سایت آن نیز گذاشته شد . کشورهای گوناگون جهان به دلایل مختلف از جانب آمریکا تحریم می شوند . در این تحریم ها فشار اصلی در واقع به مردم عادی آن کشور ها وارد می شود ؛ برای نمونه :  تحریم عراق در زمان صدام حسین و تحریم های کنونی ایران . از آن سو آمریکا علاوه بر ضبط اموال و دارایی های این کشورها ، از جایگاهی آمرانه ،  معامله گران با کشورهای تحریم شده را جریمه های هنگفت می کند . اما نکته ای که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است ، محل خرج شدن این درآمدهای هنگفت است . بخش های اصلی گزارش «صدای آمریکا» را بدون هیچ تغییری برایتان نقل می کنم . در این زمینه اظهار نظر هم نمی کنم . خودتان با دقت بخوانید ، بیاندیشید و نتیجه گیری کنید :

***

توافق های بانکی، ثروت بادآورده‌ای برای ایالت های متحد آمریکا

در چند ماه گذشته، آمریکا برخی از بانک‌های جهان را محکوم به پرداخت جریمه‌های هنگفت کرده است. سوال این است که دولت ایالت های متحد امریکا با این همه پول چه خواهد کرد. حل و فصل جریمه ی بانک فرانسوی «ب. ان. پ. پاریبا» در ماه گذشته و توافق ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری که این بانک به خاطر نقض تحریم‌ها با مقام‌های آمریکایی کرد، خرج اموری چون تعمیر و به روز کردن ابزار مقابله با جرایم در خیابان‌های نیویورک خواهد شد، که خرید و نصب لوازم کامپیوتری پیشرفته و ویدیوهای مدار بسته برای پلیس، و نیز نوکردن فرش دفترهای دادستانان این ایالت از جمله آن هاست.

در چند ماه گذشته، بازرسان و دادستان‌های آمریکایی برخی از بزرگ ترین بانک‌های جهان را محکوم به پرداخت جریمه‌های هنگفت به دلایل گوناگون، از جمله نقض تحریم‌های ایالت های متحد امریکا ، سوء استفاده از وام‌های مسکن، و شرکت در طرح‌های غیرقانونی فرار از پرداخت مالیات کرده اند.

حال سوال این است که ایاللت های متحد امریکا با این همه پول نقد چه خواهد کرد ؟

در بعضی از نقاط – به ویژه نیویورک – این پرسش به کشمکشی بر سر چگونه هزینه کردن این پول منجر شده است.از ماه اردیبهشت‌ تاکنون مقام‌های آمریکایی بانک‌های خاطی را نزدیک به ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار جریمه کرده‌اند. در اوراق مربوط به توافق نامه‌ها، بخشی از این پول‌ها برای مقاصدی خاص از جمله بخشودگی اصل وام خانه‌هایی که صاحبان آن ها برای پرداخت اقساط خود با مشکل روبرو شده‌اند، کنار گذاشته شده است.

پرسش‌هایی که مطرح می‌شوند

اما [برای] مقادیر بسیاری [ از این پول ها ] هیچ مصرف خاصی تعیین نشده و این باعث شده تا سوالات زیادی مطرح شود. یکی از پرسش‌ها این است که آیا باید معیارهای واضح‌تری برای چگونگی استفاده چنین پول‌هایی توسط مقام های ایالتی و فدرال وجود داشته باشد؟ پرسش دیگر این که آیا پول، انگیزه‌های مقامات را منحرف کرده است ؟

یکی از دادستانان سابق، که نخواست نامش فاش شود، گفت توانایی استفاده از پول برای هدف های گسترده می‌تواند انگیزه‌ ای شود برای آن که مقامات خواستار جریمه‌های هنگفت‌تر شوند .

………

پول‌های ضبط شده

همچنین، بخش بزرگی از سهمیه ی موافقت نامه ی  ب.ان‌.پ.، یعنی نزدیک به ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، به دارایی‌های ضبط شده وزارت‌های خزانه‌داری و دادگستری اضافه خواهد شد .

طبق قانون، این پول‌ها صرف حمایت از عملیات ضبط دارایی در سراسر کشور می‌شود، و سازمان‌های مجری قانون مانند کلانتری ها و ادارات پلیس ایالتی و محلی می‌توانند از این محل درخواست بودجه کنند. این درخواست‌ها می تواند همه‌ نوع هزینه‌ را شامل شود، از دستمزد شاهدان متخصص برای حضور در دادگاه گرفته تا هزینه‌های ذخیره‌سازی شواهد مربوط به مواد مخدر .

مقامات نیویورک در حال گرفتن حدود ۵ میلیارد دلار از محل این تسویه حساب‌ها هستند، که در مقایسه، بسیار بیشتر از مقداری است که سایر شهرها و توابع می‌گیرند. علت این امر آن است که نقش مسئولان نیویورک در تحقیقات و مذاکرات بسیار پررنگ تر از دیگران بوده است…………

                                                                                                                                                    ۳ امرداد ۱۳۹۳

نظر شما