۲۹ - اردیبهشت - ۱۳۹۲
حسین زندی


 

 

 

 

یک نوجوان نگاهبان زمین

یک نوجوان نگاهبان زمین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حفظ محیط زیست در ایران همواره مسئله ی روز است ؛ و با توجه به تخریب ها و بی توجهی ها ، همه روزه می توان به آن پرداخت . هر ساله در کشور ما به مناسبت « روز جهانی زمین پاک » برنامه هایی انجام می شود . یکی از این برنامه ها مراسمی بود که به همت اتاق فکر انجمن های زیست محیطی همدان با همیاری تعدادی از مهد کودک های این شهر در روز دوشنبه در محل بوستان ارم برگزار شد . در این برنامه که  در برپایی و انجام آن  ، انجمن های حیات سبز سرزمین ، دوستان زمین همدان ، سبزپژوهان الوند ، کودکان همیار محیط شهر و معاونت فرهنگی شهرداری و سازمان محیط زیست با یکدیگر همکاری داشتند ، پس از برگزاری بازی و مسابقات آموزشی با موضوع محیط زیست ، جوایزی به کودکان شرکت کننده اهدا شد.

مجید اعتمادی از اعضای انجمن دوستان زمین گفت : « کودکان می توانند از چنین فرصت هایی برای یاد گیری و یاددهی استفاده کنند وهمچنین می توانند بر دوستان خود تاثیر بگذارند . امیدواریم انجام این برنامه ها ادامه پیدا کند و درهمه ی کودکستان ها و مراکز آموزشی اجرا شود و تداوم پیدا کند . »

 

از کودکی ، کودکان را برای نگاهبانی از محیط زیست آماده کنیم .

از کودکی ، کودکان را برای نگاهبانی از محیط زیست آماده کنیم .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آذین معیریان ، مدیر مهد کودک خصوصی کاوه و فعال محیط زیست درباره ی برنامه های زیست محیطی مهدها گفت : « ما در مهدها پروژه ای را پیگیری می کنیم و آموزش می دهیم به نام « پروژه ی کره ی زمین » . در این پروژه ما در باره ی خاک زمین ، هوای زمین ، انسان در روی زمین و همه ی موجودات زمین به بچه ها اطلاعاتی می دهیم تا بدانند زمین تنها جایی است که برای زندگی کردن وجود دارد. به این ترتیب بچه ها آگاه می شوند که چقدر باید در مقابل زمین مسئول باشند . به همین دلیل بچه ها در طول یک سال آموزشی با مفاهیم مربوط به زمین آشنا می شوند و در پایان کار ، نمونه ای از یک کره ی زمین می سازند و همه ی داشته ها و آموخته های خود را در یک مسابقه به نمایش می گذارند . » در ادامه ، معیریان چنین گفت : « در این فرایند ما می کوشیم تا به پدر مادرها در طول سال در اجرای این برنامه نقشی فعال بدهیم . کودکان پیام زیست محیطی را با خود به خانه می برند . این شیوه بسیار موثر است و امیدوارم در همه ی مراکز اجرا شود . »

 

 

zamin-e  paak-5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نسرین زندی ، عضو انجمن دوستان زمین از محل برگزاری برنامه انتقاد کرد وگفت : « فضایی که برای اجرای برنامه در نظر گرفته شده است ، مناسب نیست . برای برگزاری برنامه هایی که کودکان در آن حضور دارند ، امنیت و بهداشت بسیار مهم است و باید مدیریت شهری برای اجرای چنین برنامه ای مکان مناسبی در اختیار مجریان قرار دهد. برای مثال ، در اینجا کودکان مجبور بودند روی چمن های پارک بازی کنند که این خود یکی ازرفتارهای نادرست و خراب کننده ی محیط زیست است . » زندی ادامه داد : « از آنجا که متاسفانه خانواده ها کمتر به مسئله ی محیط زیست می پردازند ، آموزش کودکان می تواند حتا بر بزرگترها تاثیر بگذارد ؛ مانند موفقیت کودکان و نوجوانان « همیار پلیس » که از تخلف های رانندگی بزرگترها پیشگیری می کنند و در کاهش جرم های رانندگی سودمند هستند . در این زمینه نقش دستگاه آموزش پرورش کشور و رسانه هایی مانند مطبوعات و رادیو و تلویزیون بسیار مهم است . »

 

 

zamin-e  paak -6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مریم خندان ، یکی دیگر از فعالان محیط زیست در زمینه ی نیاز به آگاهی رسانی به مردم گفت : « مردم باید بدانند که زمین دارای شخصی هیچکس نیست و آیندگان نیز از آن سهم دارند . ما باید کاری کنیم که از این آزمون سربلند بیرون آییم تا آیندگان از ما خشنود باشند . » در ادامه ، مریم خندان چنین گفت : « ما وقتی می توانیم بگوییم در زمینه ی حفظ محیط زیست موفق بوده ایم که این مسئله به عنوان یک ارزش اخلاقی و فرهنگی در جامعه شناخته شود و مردم مسئولیت آن را بپذیرند . »

 

 

نگاهبانی از زیستگاه ها و دورنگاه داشتن آنها از آلودگی ، یک کار گروهی و وظیفه ی همه ی  شهروندان است .

نگاهبانی از زیستگاه ها و دورنگاه داشتن آنها از آلودگی ، یک کار گروهی و وظیفه ی همه ی شهروندان است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شعار ملی « کاغذ ، زباله نیست » از دکتر علیرضا  زرگر ، عنصر فرهنگساز ایران معاصر

شعار ملی « کاغذ ، زباله نیست » از دکتر علیرضا زرگر ، عنصر فرهنگساز ایران معاصر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازی های گروهی احترام به دیگران را را در کودکان و نوجوانان شکوفا می کند .

بازی های گروهی احترام به دیگران را را در کودکان و نوجوانان شکوفا می کند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

با خودداری از مصرف بیش از اندازه ی سوخت ، بکوشیم  تا  آسمان را به همان « آبی » رنگی نقاشی کودکان ببینیم .

با خودداری از مصرف بیش از اندازه ی سوخت ، بکوشیم تا آسمان را به همان « آبی » رنگی نقاشی کودکان ببینیم .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یکی از هموندان « انجمن حیات سبز سرزمین » نیز اعلام کرد ، برنامه ی بعدی اتاق فکر در « هفته محیط زیست » انجام می شود .

نظر شما