۲۸ - اسفند - ۱۳۹۱


Goftogou 61

فصلنامه گفتگو ، شماره ۶۱

 اسفند  ۱۳۹۱

۱۵۲ صفحه  – قیمت : ۵۰۰۰  تومان

 

فصلنامه فرهنگی و اجتماعی گفتگو، این بار هم در اقدامی نوآورانه، شماره ی ۶۱ خود را به بررسی علمی و تاریخی یکی دیگر از حوزه های مهم فرهنگ و تمدن ایرانی، یعنی کرمانشاه، اختصاص داد و مجموعه ای از گفت و گوها، اسناد و مقالات ارزشمند تحلیلی را در این باره به علاقه مندان عرضه کرد.

در گفتگوی شماره ی ۶۱، احسان هوشمند در مقام سردبیر، باب گفتگو و چگونگی انتشار این ویژه‌نامه و فرایند اجرایی آن و اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوع را نوشته است. وی با بیان اهمیت تاریخی، فرهنگی و ظرفیت های توسعه ای کرمانشاه، این منطقه را یکی از استوانه های ایرانیت و دروازه ی غربی کشور برشمرده و وضعیت توسعه ای کنونی آن را، مناسب و برازنده ندانسته است.

گفت و گو با میرجلال الدین کزازی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی، که خود از نخبگان کرمانشاهی است، درباره پارسی کرمانشاهی و نسبت آن با کردی، بسیار خواندنی و جالب توجه است. این استاد سرشناس، کرمانشاه را یکی از بهشت های زبان شناسی ایرانی و باورشناسی ایرانی معرفی کرده است.

از دیگر مقالات تاریخی و مستند این فصلنامه، می توان به « فرصت ها و چالش های تجاری کرمانشاه در عصر قاجار» نوشته محمد کلهر و مریم تاج عینی و «اعتصاب در پالایشگاه نفت کرمانشاه: خرداد ۱۳۲۴ » به قلم محمدحسین خسروپناه اشاره کرد. کاوه بیات در مقاله ی « نهضت غرب » و احسان هوشمند در مقاله ی مستند « قیام سی تیرماه ۱۳۳۱ مردم کرمانشاه: بررسی پرونده ی یک خیزش »، مطالب تازه و مستندی را برای اولین بار درباره ی تحولات تاریخ معاصر کرمانشاه ارائه کرده اند.

گفت و گو با علی ططری، مدرس و پژوهشگر تاریخ، با عنوان « از کرمانشاه تا کرمانشاه» درباره ی سیر تحولاتی که در نام گذاری کرمانشاه طی شده، و تحلیل اجتماعی اعظم خاتم، جامعه شناس، که در قالب مقاله  « فقر شهری و سیاست جناحی در ایران: نمونه جعفرآباد » منتشر شده، از دیگر بخش های گفتگوی ۶۱ هستند.

در بخش کتابخانه گفتگو، نقدی از محمدعلی سلطانی بر کتاب  « مفاخر کرمانشاه » ، نوشته علی کرجی چاپ شده و جلیل آهنگرن‍ژاد نیز کتاب « به رزوو نامه » را که رزمنامه ای حماسی و در سه هزار و یکصد بیت است، معرفی کرده است. در این رزمنامه کردی، ۱۱۰ بار نام ایران آمده است و حکایت از آن دارد که نام و نشان ایران از جنبه های مختلف در این دایره بسیار مهم و قابل توجه است.

نظر شما