۱۹ - آبان - ۱۳۹۱


یادآوری :

شما  در فروشگاه از  مرغ فروش می خواهید که مرغ را پاک بکند و تمام  پوست و  آشغال و  چربی و  دل و روده  آن را بگیرد  . او  هم این کار را می کند و   آشغال گوشت ها را در پاتیلی می  ریزد و  با این کار ، مرغ پاک کرده را به بیش از دو برابر قیمت به شما می فروشد . چند روز بعد  ، برای فرزندان دلبندتان با قیمت های گزاف   ، پیتزا یا ساندویچ کالباس و سوسیس سفارش می دهید  ؛ و چه بسا خودتان هم با لذت ، ناخنکی به آن بزنید و از اینکه فکر می کنید که  غذای دلچسبی برای فرزندانتان خریده اید  ، خشنود باشید ؛ غافل از این که همان پوست و دل و روده و  پی و چربی های سرشار و  آکنده از هورمون  مرغ را که چند روز قبل  مرغ فروش به حساب شما و به  قیمت مرغ کامل و پاک نکرده  ، از مرغ جدا کرد و به پاتیل ریخت ، دوباره خریده اید و با لذت شاهد خورده شدن آنها توسط فرزندان عزیز و دلبندتان هستید . دلخراش تر این است که همین فرزندی را که از جان خود عزیزتر می دارید ، به سی سالگی نرسیده  ، به دلیل چاقی  ناخواسته و اختلالات هورمونی و گرفتگی رگ های قلب ، باید از این مطب به آن مطب و از این بیمارستان به آن بیمارستان ببرید و بر بخت بد او  و  خودتان نفرین بفرستید .

 

حال ماجرا را از زبان رئیس  « سازمان غدا و داروی وزارت بهداشت  ایران » بشنویم :

احمد شیبانی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان  خبرگزاری فارس درباره وضعیت تولید فرآورده‌های پروتئینی در کشور چنین گفت :‌  « وقتی ما حدود دو سال پیش مسئولیت غذا و دارو را پذیرفتیم  ،برخی تولید کنندگان  ، برای تولید سوسیس و کالباس از خمیر مرغ که حاوی همه  امعا و احشا و آشغال مرغ بود  ، استفاده می‌کردند. »

وی افزود :  « ما  به آنها نامه نوشتیم که جلوی این کار را بگیریم  _  بگذریم که چقدر اذیت شدیم و چقدر مقاومت کردند  _ اما این یک واقعیت است که می‌گفتند  : اگر ما از این مواد استفاده نکنیم  ، ضرر می‌کنیم. »

معاون وزیر بهداشت گفت :  «  مسئولان برخی کارخانه‌های بزرگ و معروف به مدیران خود دستور دادند که این دستورالعمل را رعایت کنند  ؛ اما بعد معلوم شد که گروهی از تولید کنندگان  زیرپله‌ای  و  قاچاق در بازار هستند که  همچنان از آشغال گوشت مرغ برای تولید سوسیس وکالباس استفاده می کنند و محصولاتی را با قیمت ارزان وارد بازار می‌کنند و در اختیار ساندویچی‌ها قرار می‌دهند. »

وی افزود :  « کارخانه‌های بزرگ و معروف سوسیس و  کالباس که از وزارت بهداشت پروانه دارند، مشکلات کمتری دارند  ؛ اما همه سوسیس و کالباس‌هایی که در بازار هستند که از برندهای معروف نیستند. شما می‌روید  به  یک ساندویچی  ، و ساندویچی را سفارش می دهید . ساندویچ فروش هم  کالباس یا سوسیسی را لای نان می‌گذارد و به شما می‌دهد . شما  از کجا بدانید که چیست ؟ »

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد :  « تازه  ، سوسیس و  کالباس فله هم در بازار هست . ما وظیفه داشتیم  با این  کار خلاف برخورد داشته باشیم  ؛ و محکم هم پای آن ایستادیم و گفتیم  : « این کار خلاف است  . » بعد هم آیین نامه  ممنوعیت فروش آن را به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ کردیم و  گفتیم  که  برای  پیشگیری از این کار خلاف ، پیگیری می‌کنیم .  »

وی گفت :  « البته اگر محصولات قاچاق وارد بازار شود ،  مسئولان  معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و  سازمان بهداشت محیط  باید با آن برخورد کنند . مأموران بهداشتی که فروشگاه های مرغ را بازرسی می کنند ،  و  در   حضور آنها ، مرغ را پوست می‌کنند و آشغال آن را در یک ظرف  دیگر می‌اندازند ، باید مراقبت کنند که این آشغال و پسمانده ها ، وارد چرخه فروش  کالای گوشتی نشود .  »

شیبانی افزود :  « بنده خودم  لب به سوسیس و  کالباس نمی‌زنم  ؛ حتی اگر جلوی چشمم گوشت ران را  هم  در دستگاه بگذارند و با آن سوسیس و کالباس درست کنند  ، باز هم نمی‌خورم. وزارت بهداشت به مردم توصیه می‌کند که اصلاً فست فود و سوسیس و کالباس یا همبرگر نخورند.

۲۶  آذرماه  ۱۳۹۱

برگرفته از : خبرگزاری فارس ( با ویرایش )

نظر شما