۲ - مهر - ۱۳۹۱


 

  به نام خدا

نان از خوراکی های پایه مردم و بیماران قندی(دیابتی) است؛ اما  در جامعه امروز برای پخت این مهمترین خوراک پایه ایرانیان شیوه های بهداشتی مناسبی در دسترس نیست و تا کنون ما  از داشتن منشوری که بیان کننده ویژگی های نان سالم باشد و جامعه تولیدکنندگان نان را به رعایت اصل های اساسی برای تهیه نان سالم متعهد کند، برخوردار نبوده ایم . نان فرآورده ای اساسی و راهبردی ( استراتژیک  ) است که اگر از ارزش خوراکی و بهداشتی خوبی برخوردار باشد ، مصرف آن می تواند در روند پیشگیری و مهار بسیاری از بیماری‌ها، به ویژه بیماری قند (دیابت) جایگاه مهمی داشته باشد. برای دستیابی به نان سالم  در گام نخست باید به برقراری استانداردهای علمی پرداخت  ؛ و این  چیزی است  که هنوز ما به آن دست نیافته ایم .
تا به امروز هیچ سازمان یا انجمن  دولتی یا صنفی برای تهیه این خوراک اصلی ایرانیان قانون مناسبی تدوین نکرده است تا بتوان برای ملی کردن روند تهیه این خوراک اساسی کاری انجام داد.
از این رو ، و برای دستیابی به استانداردهای پخت نان  ، انجمن خیریه حمایت از بیماران قندی ( دیابتی)  به پیشنهاد دکتر محمد مهدی بهشتی  و برحسب وظیفه شرعی و قانونی خود، مصمم به برداشتن قدمی قاطع برای حل این معضل اجتماعی گردید. به همین دلیل  این انجمن « کارگروه تخصصی نان سالم » را با یاری دکتر مهدی بهشتی و با اهداف دهگانه زیر تاسیس نمود تا بتواند با همکاری مسئولان خداشناس ایران ، دانشمندان و پزشکان تغذیه و دست اندرکاران تولید نان ، شیوه نامه  ای مناسب و قانونی موثر برای نان تدوین کنند  . باشد که به این ترتیب کوششی را برای کاهش رنج های بیماران مبتلا به بیماری های خاموش چون دیابت  و… آغاز کند . باید یادآوری کرد که برای ارتقای سلامت تغذیه در ایران و منطقه خاورمیانه ، هرچه زودتر باید اقدام های فوری برای افزایش کیفیت خوراک مردم این منطقه انجام داد . توجه به اهمیت این اقدام ها زمانی روشن تر خواهد شد که بدانیم  شمار بیماران قندی ( دیابتی ) در منطقه خاورمیانه بیش از بیست میلیون نفرند ؛ بیمارانی که با انواع پیامدهای دشوار بیماری قند دست به گریبان اند .
۱- برپاکردن کلاس های گوناگون آموزشی برای :
• افزایش آگاهی همه مردم  جامعه از خوراکی ها و مواد اولیه و روند تولید نان سالم ( از ابتدای کشت گندم )
• برای آموزس استفاده درست بیماران قندی از نان سالم
• آشنایی مسئولان و کارکنان واحدهای گوناگون تولید نان با مواد و روش های پخت درست و علمی  ؛ چرا که در جهان امروز نانوایی یک  «علم » است ؛ و نانوا کسی است که به درستی این علم را بداند نه کسی که این شغل  ، به اجبار ،  به او به ارث رسیده باشد.
• شناخت بیشتر پزشکان ، دندانپزشکان و کارشناسان دانش خوراک ( تغذیه  ) با روند تولید نان بهداشتی وویژگی های آن
۲- شرکت در همه همایش های علمی و بین المللی کشور و منطقه خاورمیانه برای معرفی نان سالم و ویژگی های آن به همه و همچنین غربالگری مراجعان به این همایش ها و نمایشگاه ها  ، برای یافتن بیماران قندی . در نتیجه باید حمایت کنندگان دولتی و غیردولتی از برنامه های انجمن  از برگزارکنندگان همه همایش ها و نمایشگاه ها بخواهند غرفه ای جداگانه به رایگان در اختیار انجمن گذاشته شود  تا این انجمن بتواند به معرفی خود و برنامه های خود بپردازد .
۳- ارتباط  کامل با  کارخانه ها و واحدهای کوچک و بزرگ نان برای  شناخت از شیوه های تولید نان سالم و بهداشتی برای ارائه به همه بیماران و جامعه.
۴- ارائه فرمولاسیون مناسب و مورد تائید انجمن دیابت و اداره بهداشت و سایر دستگاه های مسئول به واحدهای تولید نان برای دستیابی به تولید نان بهداشتی .
۵- ایجاد یک مجموعه تولید نان مستقل برای تولید تحقیقاتی نان با فرمولاسیون کارگروه  تخصصی نان سالم ، بدون فشارهای سیاسی واحدهای قدرتمند تولید نان .
۶- فعال نمودن بخش مستقل تحقیق نان با آزمایشگاهی نوین و یاری جستن از پزشکان و متخصصان پزشکی ارتومولکولار و تغذیه در سراسر ایران، برای  افزایش کارآیی مجموعه تولید نان مستقل .
۷- ارائه نمونه نان های تولیدی کارگروه تخصصی نان انجمن دیابت به اجتماعات مختلف برای ارزیابی سلیقه و ذائقه همه جامعه در مورد تائید نان های پخته شده با استانداردهای انجمن دیابت این هدف .
۸-  و سرانجام هدف نهایی انجمن که تلاش برای استانداردکردن همه نان های تولیدی  در کشور از نظر سلامت و بهداشت است .
۹- بررسی و تحقیق در باره کمبودهای تغذیه ای جامعه به وسیله استادان مجموعه نوین نیایش در سطوح مختلف دانش آموزی، ورزشی ، سالمندان ، کودکان ، جامعه زنان جوان و بیماران بستری در بیمارستان ها ، با به کارگیری قانون های تغذیه و پزشکی ارتومولکولار (پزشکی سالمخواری) نان های اختصاصی و برقراری روند تغذیه مناسب برای کارآیی بهتر و رشد و تعالی جامعه .
۱۰- و سرانجام بسیج همگانی برای برقراری پایش مردمی بر کارکرد واحدهای گوناگون نان در سراسر کشور ، که با کمک افزایش آگاهی و دانش همگانی از جایگاه مهم نان سالم این مهم به راحتی قابل دستیابی خواهد بود .

مدیر کارگروه تخصصی نان سالم انجمن دیابت کشور                         مدیرکل انجمن حمایت از بیماران دیابت کشور

دکتر محمد مهدی بهشتی                                             دکتر شکور امیدی

نظر شما