۴ - دی - ۱۴۰۲


انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در متنی به

مسالۀ کشته و زخمی شدن خبرنگاران و فعالان رسانه

در غزه واکنش نشان داد.

متن بدین شرح است:

«رسالت خبرنگار، در هر سوی جبهه که باشد، اطلاع‌رسانی و گزارش واقعه است، اما کار او زمانی دشوارتر می‌شود که بخواهد در سویی بایستد که، خواسته یا ناخواسته، رقابتی نابرابر شکل گرفته است و خبرها یک طرفه روایت می‌شوند.
از این رو، خبرنگارانی که جبههٔ غزه را انتخاب کرده‌اند آگاهانه پا در میدانی سخت گذاشته‌اند که نابرابری موقعیتشان در مقایسه با جبههٔ مقابل آشکارا معلوم است و شرایط انجام وظیفه برایشان بسیار سخت‌تر است- به‌گونه‌ای که گاه از حداقل‌ها برای انجام وظیفهٔ حرفه‌ای خود نیز محروم می‌شوند.

جدای از جنبه‌های غیرانسانی بمباران مناطق مسکونی و کشتن افراد بی‌گناه، به‌ویژه زنان و کودکان و مجروحان و بیماران، وضعیت خبرنگاران جنگی در غزه در کمتر جنگی در سال‌های اخیر سابقه داشته است.
آنچه امروز در غزه اتفاق می‌افتد، یعنی کشته شدن خبرنگارانی که مشغول اطلاع‌رسانی و انجام وظیفهٔ خبرنگاری‌اند، نقض آشکار حقوق بین‌المللی است که باز هم در عدم موازنهٔ شرایط کمتر به چشم آمده و در آتش جنگ گم شده است.
بنا بر گزارش‌ها تا کنون دست‌ کم بیش از سی خبرنگار در غزه کشته شده‌اند که این هم در مقایسه با هر جنگ دیگری در این مقیاس کم‌سابقه است.
انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران، در مقام تشکل صنفی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران و اهالی رسانه، کشتار خبرنگاران را در جنگ غزه محکوم، و تأکید می‌کند امنیت جانی برای خبرنگاران جنگ باید همواره محفوظ بماند.
واضح است که حمایت از جان خبرنگاران در میادین جنگ به هیچ‌وجه نباید تحت تأثیر جهت‌گیری‌های سیاسی حکومت‌ها قرار گیرد و محکوم کردن تعرض و عدم حفظ امنیت خبرنگاران توسط طرف‌های درگیر در جنگ‌ها، یک وظیفهٔ انسانی است که پیش روی نهادهای جهانی قرار دارد.»

۱۵ آبان ۱۴۰۲

نظر شما