۱۰ - اسفند - ۱۴۰۰
نوشتۀ : دکتر حسین کرمانپور


اشاره :

پزشکان گفته اند افراد مبتلا به امیکرون در خانه بمانند و از خود مراقبت کنند. اما بهترین روش‌های مراقبت از خود در خانه در صورت ابتلا به امیکرون چیست ؟ دکترحسین کرمانپور، رئیس اورژانس بیمارستان سینا با انتشار مطلبی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام نوشت :

در صورتی که به امیکرون مبتلا شده و در خانه هستید، پزشکان می گویند نگذارید اتفاقات زیر رخ دهد :

۱. تب بالاتر از ۵ / ۳۸ درجه برود.

۲.اکسیژن زیر ۹۰ بیاید.

۳.ادرار کمتر از ۸۰۰ سی‌سی در ۲۴ ساعت شود.

۴.تعداد تنفس‌ بالای ۲۸ تا در دقیقه شود.

۵. ضربان قلب بیش از ۱۲۰ در دقیقه شود.

۶.قند ناشتا در دیابتی‌ها بیش از ۱۴۰ شود.

۷. خلط رنگی و غلیظ شود.

برای اینکه تب بالاتر از ۵ / ۳۸ درجه نرود، باید روزی سه نوبت تب‌سنجی کنید . اگر دما از ۵ / ۳۷ بالاتر رفت، یک قرص استامینوفن ۵۰۰ بخورید و نیم ساعت بعد دوباره تب خود را اندازه بگیرید. اگر تغییر نکرد یا بالاتر رفت، بدن‌شویه را شروع کنید، یعنی پارچۀ نمدار آب ولرم را روی دست‌ها، پاها، پیشانی و قفسه سینه بگذارید و اگر با همۀ این کارها، باز افزایش دمای بدن تا بالای ۵ / ۳۸ داشتید، به پزشک مراجعه کنید.

چطور اکسیژن خون را کنترل کنیم؟

امروزه با استفاده از دستگاه‌های انگشتی و برخی گوشی‌های هوشمند، سنجش اکسیژن خون هم مثل تب و قند، خانگی شده است. عدد نرمال ۹۴ تا ۱۰۰ است. با تمرین پرهوایی ریه در فضای باز و پنجرۀ باز، روزانه چهار بار و هر بار ۱۴ تا ۱۵ بار، نگذارید این عدد زیر ۹۴ بیاید. اگر عدد میزان اکسیژن شما کمتر از ۹۴ شد، تمرین و بخور آب‌جوش را بیشتر کنید و اگر باز هم عدد اکسیژن خون شما کاهش یافت، به پزشک مراجعه کنید تا دیر نشود. البته لازم به یادآوری است که سرفه کردن در بهبود عملکرد ریه مؤثر است.

خلط، تب، بخور و غرغره آب نمک

آبریزش بینی و سرفه علامت خلط‌‌دار شدن است. تا زمانی که خلط سینۀ شما روان و بی‌رنگ است، جای نگرانی نیست. اما غلیظ، زرد یا سبز و رنگی شدن خلط نشان می‌دهد باید مراقبت بیشتر داشته و سعی کنید خلط خود را خارج کنید.

البته تب‌دار شدن و ضعف در کنار خلط رنگی یک هشدار است. در صورتی که این سه علامت را با هم داشتید، به پزشک مراجعه کنید تا آنتی‌بیوتیک برای شما تجویز شود. البته اگر پزشک از قبل برای شما کوآموکسی‌کلاو یا آزیترومایسین تجویز کرده، نیازی به مراجعه نیست. اما باید مایعات بیشتر، شربت خلط‌آور و غرغرۀ آب‌نمک، به همراه بخوردادن با آب جوش را در برنامۀ درمان خود قرار دهید.

نوشیدن مایعات، به ویژه آویشن و پس از آن ۱۰ دقیقه بخور گرم و سپس غرغرۀ حلق و بینی با آب‌نمک ولرم به گونه‌ای که آب از بینی وارد و از حلق خارج شود، کارگشاست. قرص استیل سیستئین و انواع شربت‌های رقیق کنندۀ خلط هم تجویز می‌شود.

کاهش ادرار نیز یک خطر است. هر فرد در شبانه‌روز باید یک لیتر ادرار روشن انجام دهد. اگر ادرار کمتر از ۵۰۰ سی‌سی باشد، نوشیدن مایعات را بالا ببرید، تب و سرفه را کنترل کنید، بیشتر غذاهای سوپ‌های پر پروتئین و آبکی ببرید. اگر زیاد عرق می کنید، کاهش آب بدن را با خوردن مایع جبران کنید؛ و اگر ادرار شما کم، بودار و غلیط بود، باید به پزشک مراجعه کنید.

تعداد تنفس در دقیقه

بزرگسالان باید ۱۲ تا ۱۸ تنفس به صورت طبیعی در دقیقه داشته باشند. اگر تعداد تنفس شما بالاتر رفته و به ۲۰ تا ۲۷ تنفس در دقیقه رسیده بود، نیاز به درمان خانگی دارید و اگر بیشتر از ۲۸ تنفس در دقیقه دارید، به پزشک مراجعه کنید.

بالابردن تهویه در خانه، استفادۀ منظم از مایعات و شربت، بخور منظم و شست‌وشوی اخلاط، مصرف آنتی‌بیوتیک پس از دیده شدن خلط رنگی، پایین آوردن تب، تمرین پرهوایی ریه، مراقبت از اکسیژن خون و دوری از هیجان و اضطراب از راه‌های خانگی بهبود تنفس است.

اما کودکان به طور طبیعی باید ۲۰ تا ۳۰ و نوزادان ۳۰ تا ۶۰ تنفس در دقیقه داشته باشند. اگر تنفس کودکان تا ۴۰ و نوزادان تا ۷۰ تنفس در دقیقه برسد، نیاز به مراقبت خانگی دارد و بیشتر از این تعداد باید به پزشک مراجعه کرد.

تمام موارد مراقبت در خانه که برای بزرگسالان گفتیم، به غیر از تمرین پرهوایی ریه، برای کودکان و نوزادان نیز کاربرد دارد. اگر در خانه دستگاه سنجش اکسیژن ندارید، از تیره شدن دور لب و زیر ناخن‌ها و زبان کودک و نوزاد می‌توانید متوجه کمبود اکسیژن شوید.

میزان طبیعی ضربان قلب

میزان طبیعی ضربان قلب در بزرگسالان ۷۰ تا ۸۵ ضربان در دقیقه است. در کودکان زیر ۱۰ سال میزان ضربان طبیعی ۱۲۰ و در نوزان ۱۹۰ است. کم شدن ضربان قلب به زیر ۵۰ نشانه ای خطرناک است و باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

کنترل قند خون

برای کنترل قند خون در خانه، باید میزان قند خون ناشتا و دو ساعت پس از صبحانه و هنگام خواب را روی کاغذ بنویسید. هر کدام از حد طبیعی بالاتر رفت، با پزشک خود برای افزایش انسولین یا داروی ضد قند مشورت کنید.

وعده‌های غذایی و بین وعدۀ منظم، نوشیدن فراوان مایعات طبیعی غیرشیرین و خواب کافی از روش‌های تنظیم قند خون است. قند بالای ۲۹۰ خطر کتواسیدوز دارد؛ پس باید به پزشک مراجعه کنید.

برگرفته از : پایگاه خبرگزاری ایکنا (با ویرایش)

نظر شما