۹ - شهریور - ۱۳۹۹
نوشتۀ : طاهره مصطفوی


یک کارشناس تغذیه دربارۀ مهمترین خوراکی هایی گفت که به کاهش کلسترول بالا در خون کمک می کنند. به گفتۀ وی ، ۸۰ درصد کلسترول در کبد انسان ساخته می شود و با غذا وارد بدن نمی شود. یک پزشک یادآوری کرد: «اگر سطح کلسترول بالاتر از ۵.۵ میلی مول باشد ، این  از حد معمول نیز فراتر می رود. اما باید به خاطر داشته باشید که کلسترول برای ساخته شدن تعدادی از هورمون ها و ویتامین هبدن لازم است . بنابراین اگر کلسترول خون شما بسیار پایین باشد ، این نشانۀ بدی است.»

خوردن خوراکی های چرب و گوشت قرمز، کلسترول بد را در بدن شما افزایش می دهد و با سخت کردن دیوارۀ رگ های خونی، زمینۀ دچارشدن شما به بیماری های قلبی را فراهم می کند.

 امروزه دانشمندان پزشکی می دانند که کلسترول می تواند رگ های خونی را ببندد و با این کار، خون رسانی به قلب و مغز و اندام های دیگر متوقف شود. کارشناس تغذیه گفت: « اگر شما میزان کلسترول بدن تان را عادی کنید و افزایش آن را مهار کنید ، و این به ویژه برای زنان در دوران یائسگی مهم است، شما می توانید کارتان را برای دستیابی به زندگی طولانی تر آسان کنید ؛ چون مهارکردن کلسترول یک روش ضدپیری است. »

شما می توانید با خوردن  هرروزۀ پیاز و سیر ، دیوارۀ رگ های خونی تان را از رشد پلاک ها در امان نگاه دارید و برای کاهش کلسترول ، شما باید سیب خشک شده بخورید .

ما سیب خشک را برای رساندن رشتۀ (فیبر) لازم برای برنامۀ غذایی می خوریم، که خاصیت ظاهری دارد، زیرا کلسترول برای ساخته شدن اسیدهای صفرایی لازم است، و فیبر خوراکی به طور فعال این اسیدها را مهار می کند و کبد را به جستجوی کلسترول تازه وادار می کند. پزشک چگونگی تاثیر خوردن سیب خشک را اینطور بیان کرد: بدن کلسترول را از  پلاک های آزادشده از دیوارۀ رگ ها می گیرد؛ بنابراین با کاهش کلسترول بد خون، زمینۀ بیماری آترواسکلروز را از میان می برد.

خوردن سیب خشک شده به خاطر داشتن رشتۀ (فیبر) خوراکی لازم برای بدن ،
در پیشگیری به دچارشدن به بیماری های قلبی موثر است .

 به گفته وی ، تنها ۷۵ گرم سیب خشک شده، قند خون را به ۲۵ میزان درصد کاهش می دهد ، که  این را می توان با عملکرد برخی قرص ها مقایسه کرد .

گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی دارای لیکوپن هستند و خوردن آنها خطر پیامدهای بیماری سختی رگ ها (آترواسکلروز) را کاهش می دهد. خوردن گوشت ماهی های وحشی از دریاهای شمالی (شاه ماهی ، ماهی خال خالی ، ساردین ، ​​سوری) همچنین کلسترول را کاهش می دهد؛ چرا که در گوشت آنها اسیدهای چرب پیدا می شود که خاصیت ضد التهابی دارند. این متخصص تأکید کرد که اسیدهای امگا ۳، بر نسبت کلسترول «خوب» و «بد» اثر می گذارند.

۲۹ خرداد ۱۳۹۹

برگرفته از : پایگاه  سیارک (با ویرایش)

نظر شما