۱۳ - فروردین - ۱۳۹۹
نوشتۀ : استادان دانشگاه جان هاپکینز ؛ ترجمۀ : دکتر سیدمحمدجواد میرلوحی


۱.ویروس یک ساختار زنده نیست ؛ ویروس یک مولکول پروتئین است که آن را یک لایۀ محافظ چربی پوشانده است . حال اگر ویروس از راه سلول های مخاطی چشم، بینی یا دهان به بدن شما راه پیدا کند ، کد ژنتیکی خود را تغییر می دهد (جهش) و آنها را به سلول های متجاوز و تکثیرشونده تبدیل می کند .

۲. از آنجا که ویروس یک جاندار نیست و یک مولکول پروتئین است و کشته نمی شود؛ بلکه به تنهایی فروپاشی و پوسیدگی پیدا می کند. زمان فروپاشی به دما، رطوبت و نوع ماده ای که در آن قرارمی گیرد، بستگی دارد.

۳.ویروس ساختاری بسیار شکننده دارد و تنها چیزی که از آن محافظت می کند، یک لایۀ چربی است. به همین دلیل است که برای نابودکردن آن ، شست و شو با صابون یا مواد شوینده بهترین راه حل است، چون چربی را کاهش می دهد (به همین دلیل شما باید برای ایجاد کف بیشتر، شست و شو را به مدت ۲۰ ثانیه یا بیشتر ادامه دهید). کف ایجادشده با حل کردن لایۀ چربی ویروس، آن را که یک مولکول پروتئین است ، به تنهایی تجزیه می کند. گرما چربی را ذوب می کند. به همین دلیل استفاده از آبی که دمای آن بیشتر از ۲۵ درجه سانتیگراد است ، برای شستن دست ها، لباس ها و همه چیز بسیار خوب است. علاوه بر این، آب گرم باعث ایجاد کف بیشتر می شود و به همین خاطر شست  و شو با آب گرم و صابون بهتر است.

 4. الکل یا هر نوع مخلوط الکل بیش از ۶۵٪ چربی ها را حل می کند ، به خصوص لایه پوشانندۀ چربی ویروس را .

 5. مخلوط تشکیل شده با ۱ قسمت سفید کننده (وایتکس) و ۵ قسمت آب، به طور مستقیم، پروتئین را حل می کند و آن را از داخل می شکند.

 6.آب اکسیژنه نیز پس از صابون، الکل و کلر برای نابودی ویروس سودمندست، زیرا پراکسید حل کنندۀ پروتئین ویروس است، اما باید از آن به طور خالص استفاده شود  که البته به پوست آسیب می رساند.

 7.مواد ضد باکتری برای نابودی ویروس مناسب نیستند ؛ چون ویروس ساختاری زنده مانند باکتری ها نیست. ویروس ها را با آنتی بیوتیک نمی توان از بین برد؛ اما به سرعت ساختارشان با شست و شو با چیزهایی که گفتیم ، از هم گسیخته می شود.

 8. هرگز لباس، بشقاب یا پارچه استفاده شده یا استفاده نشده را تکان ندهید. اگرویروس به یک سطح متخلخل چسبیده باشد، بسیار بی اثر است و فقط میان ۳ ساعت روی پارچه و مواد متخلخل، ۴ ساعت روی مس و چوب ( فلز مس به طور طبیعی ضدعفونی کننده است)، ۲۴ ساعت روی مقوا، ۴۲ ساعت روی فلزهای غیرمسی و ۷۲ ساعت روی پلاستیک باقی می ماند . اما اگر چیزها را برای تمیزکردن تکان دهید یا گردگیری کنید، مولکول های ویروس حداکثر تا ۳ ساعت می توانند در هوا شناور بمانند و شاید با تنفس هوای آلوده به ویروس، از راه بینی به بدن شما راه پیدا کنند .

 9. مولکول های ویروس در سرما بسیار پایدار هستند و در سیستم های تهویۀ مطبوع در خانه ها و اتومبیل ها به خوبی باقی می مانند. آنها همچنین برای پایداری بیشتر به تاریکی و رطوبت نیاز دارند. بنابراین ، ویروس ها در محیط های کم آب و خشک، گرم و روشن سریع تر نابود می شوند.

 10. اشعۀ ماوراء بنفش: تابش پرتو فرابنفش روی هر شیئی که ممکن است ویروسی روی آن باشد، پروتئین ویروس را تجزیه و ویروس را نابود  می کند. برای نمونه ، پرتو فرابنفش برای ضدعفونی کردن ماسک ها و استفادۀ دوباره از آنها  بسیار مناسب است.  البته کار با پرتو فرابنفش خظرناک است ؛ چون این اشعه باعث تجزیۀ کلاژن که نوعی پروتئین است، شده و در نهایت باعث ایجاد چین و چروک و سرطان پوست می شود.

نمودار مراقبت های شخصی که هر شهروند باید برای در امان ماندن از آلودگی با ویروس کرونا ،
و دچارشدن به بیماری کووید ۱۹ باید انجام بدهد .

 11.همیشه مراقب پوست خود باشید ؛ چون ویروس نمی تواند از پوست سالم عبور کند.

 12. شست و شو دست و جسم ها با سرکه مفید نیست ؛ زیرا سرکه نمی تواند لایۀ محافظ چربی ویروس را حل کند.

۱۳.هیچگاه برای مبارزه با ویروس، نوشیدنی الکلی مانند ودکا و مانند آن  مصرف نکنید‌؛ چرا که قوی ترین ودکا ۴۰٪ الکل دارد ؛ در حالی که برای ازبین رفتن ویروس به ۶۵٪ الکل نیاز است.

 14. هرچه فضا محدودتر باشد، غلظت و میزان آلودگی با ویروس بیشتر می شود؛ هرچه محیط بازتر باشد و جریان هوا بیشتر باشد ، یا به طور طبیعی تهویه شود،غلظت و آلودگی با ویروس کمتر خواهد بود .

 15. کارشناسان بهداشت بسیار سفارش می کنند  که شما باید پیش و پس از لمس مخاط ، مواد غذایی، قفل ها، دستگیره ها، سوئیچ ها، ریموت، تلفن همراه، ساعت، رایانه، میز، تلویزیون و غیره دست خود را بشویید . شستن دست به هنگام رفتن به دستشویی اهمیت ویژه دارد . شستن شیر آبی که آن را برای شستن باز می کنید ، با صابون و آبکشی ان در پایان ، پس از شست و شوی دست ها را نباید فراموش کرد .

 16.شما باید برای  دست های تان که در اثر شست و شوی زیاد دچار خشکی شده اند، از کرم مرطوب کننده  استفاده کنید؛ زیرا ویروس می توانند در ترک های ریز دست های شما پنهان شود. هرچه لایه ی کرم مرطوب کننده ضخیم تر باشد ، بهتر است.

۱۷. همچنین ناخن های خود را کوتاه کنید تا ویروس در آنجا پنهان نشود.

 18. یکی از مهمترین کارهایی که ما برای نابودکردن ویروس کرونا می توانیم انجام دهیم، استفاده از غذاهای و مواد قلیایی است که pH آنها بالاتر از ویروس است . ‌هpH ویروس از ۵.۵ تا ۸.۵ متغیر است. برخی از خوردنی ها و مواد ضدویروس عبارتند از :

۱. لیمو – ۹.۹ pH *

۲. آووکادو – ۱۵.۶ pH *

۳. سیر – ۱۳.۲ pH *

۴. انبه – ۸.۷ pH *

۵. نارنگی – ۸.۵ pH *

۶. آناناس – ۱۲.۷ pH *

۷. قاصدک – ۲۲.۷ pH *

۸. نارنج – ۹.۲ pH *

۹. آهک – ۸.۲ pH *

سه نشانه ای که با دیدن آنها می توانید بفهمید به ویروس کرونا آلوده شده اید ، اینها هستند :

۱. خارش در گلو  *

۲. خشکی گلو *

.۳ سرفه خشک.*

بنابراین زمانی که این سه نشانه را در بدن خود دیدید ، به سرعت آب گرم و نوشیدنی مصرف کنید .

این اطلاعات را به همۀ اعضای خانواده و دوستان خود برسانید .

برگرفته از : * تحقیقات مجلۀ ویروس شناسی ( VIROLOGY) ، آوریل ۱۹۹۱ ، صفحۀ ۱۹۱۶ . ( با ویرایش)

نظر شما