۲۴ - آبان - ۱۳۹۸


عباس صالحی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی پیامی را به مناسبت آغاز بیست و هفتمین هفتۀ کتاب جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد که نیکنام حسین‌پور دبیر این هفته ، در مراسم افتتاحیۀ این رویداد فرهنگی در شهر یزد خواند .

در این پیام آمده است:‌ « کتاب سرمایه ماندگار ملت‌ها، مبدا خیزش‌ها و سند هویت بخش تمدن‌هاست. فروغ هر جامعه و تمدنی، از چراغی برمی‌خیزد که از کتاب پرتو می‌گیرد. ملت‌های بزرگ جهش فرهنگی و علمی خود را با کتاب آغاز و با ثبت آن ادامه دادند.

کتاب پایه و مادر فرهنگ محسوب می‌شود. حلقۀ ارتباط همۀ اجزای یک ملت به کتاب متصل است و بر مبنای ریشه فرهنگ ثمر می‌دهد. هیچ حوزۀ عمومی، دانشی و فرهنگی نیست که از کتاب ارتزاق نکند. پیشرفت ایران و ایرانی نیز همواره با کتاب بوده و از این رو اگر به خلق کتاب‌های جدید و تکریم پدیدآورندگان محتوا نیندیشیم، ایران را در گذشتۀ تاریخی خود رها خواهیم کرد.

وی در این پیام می افزاید: اکنون در دورانی زندگی می‌کنیم که انقلاب فضای مجازی، فضایی متفاوت نسبت به همۀ دوره‌های مختلف زندگی تاریخی، اندیشه‌ای و فرهنگی انسان رقم زده است؛ نخست آنکه گرفتار مخاطرۀ دانش کاذب فست‌فودی شده‌ایم، دیگر اینکه اندیشه‌های سست‌پایه و نوشته‌های غیرواقعی با سرعت در حال تکثیر است، به گونه‌ای که ممکن است در آیندۀ نزدیک، با بحران کتاب نخوانی مواجه شویم .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این پیام آورده است: پویش ملی کتابخوانی می‌تواند ما را در مقابل تهدیدهای پیش‌رو مصون بدارد، به شرطی که همگان در این پویش ملی حضور پیدا کنند. در پیمودن مسیر فرهنگ کتابخوانی، نخست باید خانواده را محور این حرکت قرار دهیم و در گام دوم، مدارس، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها اضلاع دیگر جامعۀ کتابخوان را شکل می‌دهند که به یاری آنان می‌توانیم شاهد جامعۀ  کتابخوان و دانا باشیم. همچنین کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌های محلی که دریچه‌های تنفسی-  فرهنگی شهر هستند، در ساختن شهری اندیشور و فرهنگ مدار نقشی موثر دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام‌ تاکید کرد: خوشبختانه فرهنگ کتابخوانی با همت خیرخواهان و تاسیس کتابخانه‌ها به عنوان نهادهای فرهنگی (به ویژه در روستاها و شهرهای کمتر توسعه یافته) رو به گسترش است و امیدواریم گسترۀ کتابخوانی تا دورافتاده‌ترین مناطق کشور وسعت یابد و پیشرفت فرهنگی را همگام باپیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی نهادیه  کنیم .

پوستر بیست و هفتمین دورۀ کتاب سال ایران ۱۳۹۸ ،
با شعار « حال خوش خواندن »

خانواده، مدرسه، حوزه، دانشگاه، رسانه‌های گروهی، فرهیختگان و آفرینندگان آثار و نیز مجموعه‌های حاکمیتی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی، باید دست به دست هم دهند تا این پویش ملی فراگیرتر و فضیلت کتابخوانی به یک ضرورت ملی تبدیل شود. فرهنگ و آیین این مرز و بوم با کتاب عجین است و پیامبر مهربانی‌ها حضرت ختمی مرتبت (ص) که در آستانۀ میلاد پرسعادتش قرار داریم، به اعجار کتاب، قلب‌ها را تسخیر، جان‌های جویای حقیقت را مجذوب و حال خوش زیستن انسانی و اخلاقی را به جوامع بشری ارزانی کرد. چه نکو است که با کتابخوانی، افزون بر اینکه حال و روزگار خود را خوش می‌کنیم، جامعه و کشور را به سوی نشاط، شادمانی، پیشرفت و تعالی رهنمون سازیم.»

بیست و هفتمین دوره هفتۀ کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور بیشتر سازمان ها و نهادهای فعال در حوزۀ هفتۀ  کتاب و البته تاکید بر رویکرد مردمی شدن هفتۀ کتاب و بیش از ۷۰ سازمان و نهاد مختلف اجرا می شود. این هفته با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات در بیش از ۱۲ کشور؛ از جمله ترکیه، مجارستان، سوئیس، آلمان، ایتالیا و قرقیزستان با مشارکت نهادهای فرهنگی این کشورها میزبان هفتۀ کتاب برگزار می شود .

برگرفته از : پایگاه خبرگزاری ایرنا (با ویرایش)

نظر شما